Waar ben je naar op zoek?

03.12.2018
7 minuten
Marketing
Techniek

Voice search anno 2019

Juist Redactieteam

Zie jij de laatste tijd ook steeds vaker je kleine neefje tegen een apparaat praten? Dat ziet er wellicht raar uit, maar je neefje is zo gek nog niet. Voice search, spraakgestuurde zoekopdrachten, zijn immers steeds meer in trek. Tegenwoordig kan je bijvoorbeeld dankzij Google Home al je hele huis besturen met je stem. Ook in de marketing speelt voice search een steeds belangrijkere rol.

Werking voice search

Maar hoe kan het dat apparaten écht naar je kunnen luisteren? Dat kan dankzij de NLP techniek: Natural Language Processing. Dit is het vermogen van een computer om menselijke taal te begrijpen, te interpreteren en te beantwoorden. Daar kan je vriend of vriendin waarschijnlijk nog veel van leren. 😉

Momenteel zijn er enkele bekende spelers die voice search toepassen. Voorbeelden hiervan zijn Google Assistant, Siri (Apple), Amazon Alexa en Microsoft Cortana. Hiervan zijn er momenteel slechts twee die volledig Nederlands kunnen spreken en begrijpen; Google Assistant en Siri.

Voice search wordt met name op je telefoon gebruikt. Dat werkt eenvoudig: zeg eerst ‘Hoi, Siri’ of ‘Ok, Google’ tegen je telefoon, afhankelijk van welk besturingssysteem je gebruikt. Spreek hierna een zoekopdracht in: bijvoorbeeld ‘zoek een marketingbureau in Boekel’. Hierna zal de NLP techniek verder werken en ervoor zorgen dat je vraag beantwoord wordt.

Ontwikkelingen

Er wordt veel gesproken over de stormachtige ontwikkeling van voice search. Wanneer en hoe dit eigenlijk is begonnen weten veel mensen echter niet. Zo was Siri begin 2010 een app die je in de App Store van Apple kon kopen. Na twee maanden besloot Apple de app over te nemen en in 2011 werd Siri voor het eerst opgenomen in de iPhone 4s. Hierna kwam Microsoft in 2013 met Cortana, Amazon in 2014 met Alexa en werd in oktober 2016 Google Assistant gelanceerd.

Tegenwoordig is het aantal gesproken zoekopdrachten tussen 2008 en 2016 met meer dan 3500% toegenomen. Zo gebruikt 37% van de Nederlanders gesproken zoekresultaten. Een reden van de enorme stijging is onder anderen dat de betrouwbaarheid van het antwoord alsmaar nauwkeuriger wordt. Zo is dit van 2010 tot 2018 gegroeid van 30% naar 95%.

De gebruiksvriendelijkheid is, in tegenstelling tot veel andere nieuwe technologieën, enorm hoog. Zo kan zowel je onhandige oom als je kleine neefje eenvoudig voice search gebruiken. Wel zie je dat jongeren voice search eerder in het openbaar zouden gebruiken dan ouderen. Ouderen ervaren het nog als een drempel om dat in het openbaar te gebruiken.

Een oorzaak waardoor de nauwkeurigheid van antwoorden enorm is toegenomen is omdat de context steeds beter wordt begrepen. Hierdoor wordt het geven van een specifiek antwoord dus ook steeds belangrijker bij het maken van content.
Inmiddels is de ontwikkeling al zó ver dat je telefoon de rots in de branding is. Als je bijvoorbeeld de weg kwijt was, vroeg je voorheen ‘gewoon’ de weg aan mensen. Nu ligt het meer voor de hand om hier je telefoon voor te gebruiken.

Andere specifieke voordelen van het gebruiken van voice search zijn:

  • Je kunt het handsfree gebruiken; je hebt geen handen of zicht nodig
  • Het is sneller in gebruik; je kunt meerdere commando’s in één keer uitvoeren
  • Je kunt ingewikkelde menu’s omzeilen
  • Je hebt geen last van typproblemen: een te klein toetsenbord, fysieke beperkingen, zonlicht
  • Er zijn diverse cross device mogelijkheden; koppel het aan andere apparaten
  • En gesproken opdrachten zijn een stuk leuker 😉

Voice search SEO

Als gevolg van het toenemend gebruik van voice search kan je hier op het gebied van SEO (Search Engine Optimization) ook op inspelen. Zo wordt bij voice search bijna altijd gebruik gemaakt van vraag en antwoord. Hier kan op ingespeeld worden door goed uitgewerkte FAQ-pagina’s te maken. Ook is het verstandig om reguliere vraag- en antwoordpagina’s te maken.

Enkele tips om op te letten met voice search voor SEO en waar je op kunt inspelen:

  • Natuurlijk taalgebruik: stem je content hierop af; gesproken zoekopdrachten werken anders dan getypte zoekopdrachten
  • Alleen de nummer één positie bij zoekresultaten wordt bij voice search getoond
  • Lokale zoekopdrachten zijn belangrijk voor voice search; zorg dat je op alle relevante platformen zichtbaar bent
  • Geef korte, maar krachtige antwoorden
  • Creëer makkelijk leesbare content, ook voor 15-jarigen
  • Kwaliteit gaat boven kwantiteit: liever één kwalitatieve pagina over meerdere kernwoorden dan meerdere pagina’s over één kernwoord
  • Desktop zoekresultaten geven een indicatie voor de resultaten van voice search
  • De featured snippet zal nummer 1 zijn bij voice search (of liever gezegd: positie 0)

De toekomst van voice search

Volgens velen gaat voice search uiteindelijk het aantal reguliere zoekopdrachten overtreffen. Zo wordt in 2023 inmiddels 50% van alle zoekopdrachten gesproken. Maandelijks vinden er inmiddels al meer dan 1 biljoen zoekopdrachten plaats via het gebruik van spraakgestuurde zoekopdrachten.

Echter kan hierbij wel een kanttekening geplaatst worden. Indien je een spraakgestuurde zoekopdracht namelijk vijf keer moet herhalen voordat deze wordt opgepakt, is het natuurlijk logisch dat er meer spraakgestuurde zoekopdrachten zullen zijn. Wel zal dit de komende jaren alleen maar afnemen door de verbetering van de voice search, waardoor je sneller de juiste zoekopdracht zult inspreken.

Wij bij Juist zijn van ervan overtuigd dat voice search nog verder door gaat groeien. De massa zal voice search waarschijnlijk gaan accepteren zodra de software volwassen genoeg is. Hierin is Google momenteel grote stappen aan het maken door de woordenschat te verhogen in combinatie met een hoger herkenningspercentage. Ook zal de ontwikkeling van voice search alsmaar sneller gaan omdat er data nodig is om de software door te ontwikkelen en te verbeteren. En die data komt vanzelf steeds meer beschikbaar.

Ook heeft bijna 90% van alle Nederlanders al een smartphone waarop je voice search kan gebruiken. Daarnaast komen er steeds meer apparaten bij waarmee je een koppeling kan maken met voice search zoals auto’s, smart speakers, lichten, koelkasten en wasmachines.

Benieuwd wat voor impact voice search in de dagelijkse praktijk voor je kan hebben? Waarschijnlijk is het beeld wat je hierbij hebt tegenwoordig al mogelijk. Zo is Google Home sinds 24 oktober 2018 ook verkrijgbaar in Nederland.

Voor nog geen 100 euro heb je dus al een hulpje in huis dat alles voor je doet. Dat dat ook mis kan gaan, blijkt uit onderstaande video.

Conclusie

Kortom: de rol van voice search wordt voor zowel het dagelijks leven als voor je marketingstrategie steeds belangrijker. Maar je kan het natuurlijk ook nog gebruiken als je een avondje vermaak wil hebben met je vrienden. 😉

Benieuwd of jij ook kan inspelen op voice search? Kom bij ons langs om te praten over de invloed van voice search voor jouw bedrijf.

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐