Waar ben je naar op zoek?

26.04.2012
7 minuten
Marketing

Wat zijn de formaten voor je Facebook profiel?

Juist Redactieteam

Een praktisch blogbericht waar je in de praktijk écht iets aan hebt. Wij hebben alle formaten voor je Facebook profiel op een rijtje gezet. Nu kan jij dus aan de slag om goed uit de verf te komen op dit platform.

Welke afmeting heeft een Facebook profielfoto?

Een profielfoto heeft de afmetingen van 320X320.

Wat is het formaat omslagfoto op Facebook?

Hierbij valt onderscheid te maken tussen desktop en smartphone. Op desktop heeft het een formaat van 820×312. En op de smartphone 640×360. De minimale vereisten hierbij zijn 400×150. Bij voorkeur is de foto in een JPG bestandsformaat. En bedraagt de bestandsgrootte minder dan 100kb. Ons advies is dan ook om de mobiele afmetingen als basis te gebruiken.

Wat zijn de formaten op de Facebook tijdlijn?

Een uitgelichte foto heeft een formaat van 1200×720. Foto’s kennen een afmeting van 1200×1800. Video’s in portret kennen afmeting van 720×1200. Video in landscape kennen een afmeting 1200×720. Vierkante foto’s en video’s hebben een afmeting van 1200×1200. Afbeeldingen voor events zijn 1920×1080. En stories hebben een afmeting van 1080×1920.

Zoals je kan zien zijn er dus verschillende formaten mogelijk in de tijdlijn van Facebook. Ons advies is om een verhouding van 4:5 te gebruiken. Dit werkt namelijk goed omdat het om de meeste telefoons schermvullend is. Als je een verhouding van 1:1 (vierkant) gebruikt, heb je het voordeel dat dit direct voor Instagram gebruikt kan worden.

Wat zijn de formaten voor Facebook advertenties?

Een liggende afbeelding heeft een formaat van 1200×628. Een afbeelding carroussel met vierkante afbeeldingen heeft een formaat van 1080×1080. En video’s kennen een verhouding van 1200×675 of 1200×1200. Ons advies is om niet teveel tekst in je advertentieafbeeldingen te gebruiken (maximaal 20%).

Verder genereren linkberichten mét afbeelding meer kliks dan een link zonder linkafbeelding. De formaten voor berichten verschillen weer van de ‘normale’ posts. Zo is er ook nog onderscheid te maken tussen een normaal linkbericht en een carroussel. Laatstgenoemde toont namelijk meerdere foto’s. Het formaat van een linkbericht is 1200×628. En van een carroussel is 1080×1080.

Waar moet je naast het formaat nog meer rekening mee houden?

Als je het juiste formaat gevonden hebt ben je er nog niet. Integendeel: dan begint het eigenlijk pas. Ons advies is om in een bericht af te trappen door hen waarde te geven. Bijvoorbeeld in de vorm van een tip. Plaats een super interessant bericht over bepaalde content, wat de bezoeker triggert om verder te lezen. Ook ná het posten is het belangrijk om actief te blijven. Reageer, geef antwoord op vragen en sla géén negatieve reacties over. Blijf ten alle tijden positief en ben behulpzaam. Afbeeldingen en video’s zijn handig om meer mensen te bereiken. Zorg ervoor dat dit simpel, duidelijk én kort is om op mobiel apparaat of tablet te bekijken. Verschillende lettertypes met uitgelichte belangrijke woorden zorgen ervoor dat de boodschap vervolgens nóg beter binnenkomt.

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐