Als marketeer zijn er verschillende afrekenmodellen waar je mee te maken kunt krijgen in de online marketingwereld. Het is belangrijk om deze modellen te begrijpen, zodat je de beste keuze kunt maken voor jouw advertentiecampagne. Ieder model kent immers voor- en nadelen. Hieronder leggen we uit wat de belangrijkste afrekenmodellen zijn en wat deze inhouden.
CPA: Cost per Acquisition
Bij CPA betaal je alleen wanneer een specifieke actie wordt uitgevoerd, zoals een aankoop of het invullen van een formulier. Dit model is ideaal voor adverteerders die gericht zijn op het behalen van specifieke doelstellingen, zoals het vergroten van de omzet of het verzamelen van leads.
CPC: Cost per Click
Bij CPC betaal je voor elke klik op jouw advertentie. Dit model is populair voor zoekmachine adverteren en sociale media advertenties. Het voordeel van CPC is dat je alleen betaalt als er daadwerkelijk op je advertentie wordt geklikt, waardoor je het maximale uit je advertentiebudget kunt halen.
CPD: Cost per Download
Dit is wat je als adverteerder betaalt wanneer iemand jouw product downloadt, zoals een app. Deze term vind je dan ook vooral terug in mobile marketing.
CPE: Cost per Engagement
Dit is een afrekenmodel waarbij de adverteerder betaalt voor elke vorm van interactie met de advertentie, zoals het klikken op een uitklapbare advertentie of het bekijken van een video, maar ook reacties, deelacties en likes op social media vallen hieronder. Dit afrekenmodel is populair bij rich media advertenties.
CPV: Cost per view
Dit is een afrekenmodel waarbij de adverteerder betaalt voor elke keer dat een videoadvertentie wordt bekeken. Dit afrekenmodel is populair bij videomarketing.
CPD: Cost per day
Dit is een afrekenmodel waarbij de adverteerder betaalt voor elke dag dat de advertentie wordt weergegeven. Dit afrekenmodel is populair bij premium display advertenties.
CPI: Cost per Install
Nog zo’n mobiele marketingterm, die je ook in de computerwereld terugvindt. Ook hier gaat het om de kosten die je betaalt per installatie van jouw software, zoals apps of andere computerprogramma’s. Dit model is vooral geschikt voor adverteerders die hun app willen promoten en meer downloads willen genereren.
CPL: Cost per Lead
Bij CPL betaal je alleen voor het genereren van leads, zoals bijvoorbeeld het invullen van een formulier of het aanmelden voor een nieuwsbrief. Dit model is vooral geschikt voor adverteerders die hun klantenbestand willen uitbreiden.
CPM: Cost per Mille
Dit is een afrekenmodel waarbij de adverteerder betaalt voor elke 1000 weergaven van de advertentie. Dit is een populair afrekenmodel voor display advertising. Deze zijn vaak gericht op algemene merkbekendheid, maar kunnen ook activaties zijn die gericht zijn op extra verkopen (bijvoorbeeld tegen korting).
eCPM: Effective Cost per Mille
Dit zijn ook wel de effectieve kosten per 1.000 vertoningen. Hoe bereken je de eCPM? Zo:
Totale inkomsten / totaal aantal vertoningen x 1.000 = eCPM
Met de eCPM kun je verschillende CPM-campagnes makkelijker met elkaar vergelijken.
Revenue share
Dit is een afrekenmodel waarbij de adverteerder een percentage van de omzet ontvangt die voortkomt uit de advertentie. Dit afrekenmodel is populair bij uitgevers en affiliate marketing.
CPS: Cost per Sale
Dit is een afrekenmodel waarbij de adverteerder betaalt voor elke verkoop die voortkomt uit de advertentie. Dit afrekenmodel is populair bij affiliate marketing, waarbij je als adverteerder samenwerkt met partners die jouw producten of diensten promoten en commissie krijgen voor elke verkoop die via hun promotie wordt gegenereerd.
Time on site
Met deze methode, die je vaak terugziet bij bijvoorbeeld advertorials, betaal je als adverteerder wanneer een gebruiker een bepaalde tijd op een bepaalde pagina of site is geweest. Het is aannemelijk dat deze gebruiker dan voldoende tijd heeft gehad om je boodschap te lezen.