Retargeting houdt mensen bezig. Want luistert je mobiel nou met je mee als je het over vakanties in Ibiza hebt, of is er stiekem iets anders aan de hand? Misschien heb je gisteren naar een zonvakantie in Ibiza gezocht. Dan is de kans groot dat je vandaag de nodige tripjes naar dit eiland aangeboden krijgt. Een feed vol met zandstranden en hemelsblauwe lucht is dan ook vaak geen verrassing meer. Tóch weten veel personen nog niet hoe deze retargeting in z’n werk gaat. En juist daarom lichten wij dit graag toe in een blog!
Wat is retargeting?
Het fenomeen van retargeting is niet beter weer te geven dan via voorbeelden. Dus bij deze. Stel, je hebt een nieuw paar stappers nodig en gaat op zoek naar een sportieve schoen. Vóór je overgaat tot een aankoop wil je er toch nog een nachtje over slapen. De volgende dag klap je de laptop weer open en staren de advertenties van de meest sportieve schoenen je aan. Geen wonder, áls je eenmaal weet hoe retargeting in elkaar steekt.
Want, in dit voorbeeld is zéker sprake van retargeting. Dit is een vorm van online marketing waarbij een mogelijke klant (uit het verleden) de hoofdrol speelt. Zo zijn de advertenties gericht op personen die in het verleden al in contact zijn geweest met je product of dienst. Zij hebben dan ook al acties op je site uitgevoerd, máár hoogstwaarschijnlijk niet dé actie die je in de ideale wereld voor ogen hebt. Zoals: een aankoop. Daarom kunnen gepersonaliseerde advertenties de mogelijke klant alsnóg overtuigen om deze actie te ondernemen.
Hoe werkt retargeting?
Retargeting is dus een marketingtechniek waarbij advertenties worden getoond aan mensen die al eerder interactie hebben gehad met jouw website of product. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat ze de website hebben bezocht, een product hebben bekeken, maar niet hebben gekocht, of zich hebben aangemeld voor een nieuwsbrief.
Wanneer een bezoeker op jouw website komt, wordt er een stukje code geplaatst in hun browser, ook wel een cookie genoemd. Hierdoor kunnen advertenties worden getoond aan deze bezoeker op andere websites die ze later bezoeken, zoals bijvoorbeeld op Facebook of YouTube. Dit kan ervoor zorgen dat de bezoeker wordt herinnerd aan jouw product of dienst en alsnog overgaat tot aankoop.
Voor- en nadelen van retargeting
Het voordeel van retargeting is dat je gericht kunt adverteren naar mensen die al interesse hebben getoond in jouw product of dienst. Hierdoor is de kans groter dat ze uiteindelijk overgaan tot aankoop. Ook kun je jouw advertenties personaliseren, bijvoorbeeld door aanbiedingen te tonen die aansluiten bij het product dat ze eerder hebben bekeken. Uiteindelijk is het aantal mensen dat dankzij retargeting over gaat tot aankoop hoger. De conversieratio van retargeting ligt dus hoger dan van veel andere targeting opties.
Maar er zijn ook nadelen aan retargeting. Zo kan het als opdringerig worden ervaren door sommige mensen, omdat ze steeds weer dezelfde advertenties te zien krijgen. Ook kan het voorkomen dat een bezoeker alsnog besluit om niet tot aankoop over te gaan, waardoor je advertentie eigenlijk voor niets is getoond. Bovendien zijn de kosten relatief hoog. Maar misschien nog wel het belangrijkste nadeel: cookies worden steeds beperkter vanwege de AVG, waardoor je van steeds minder data gebruik kunt maken. De bedoeling is zelfs dat third party cookies helemaal verdwijnen.
Conclusie
In conclusie kan retargeting een effectieve manier zijn om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen bij mensen die al interesse hebben getoond. Het is echter belangrijk om hiermee zorgvuldig om te gaan en niet te opdringerig te worden. Het kan ook handig zijn om te testen met verschillende advertenties en doelgroepen om te kijken wat het beste werkt voor jouw bedrijf. Wees bovendien voorbereid op een toekomst zonder cookies, want vanwege de AVG gaan we cookieless de toekomst in.