Harde en zachte conversies
Afhankelijk van de doelstellingen die jouw site of bedrijf heeft zet jij jouw conversies in. Zo heb je nog een verschil in zachte en harde conversies.
Wat zijn zachte conversies?
Een zachte conversie leidt niet direct tot extra omzet. Dit zijn conversies waarbij bijvoorbeeld het contactformulier wordt ingevuld, een brochure wordt aangevraagd, klik op telefoonnummer of het klikken op de e-mail. Het abonneren op onze nieuwsbrief behoort daar ook onder ;). Deze kopers zijn gewoon hun tenen in het water aan het dopen en zijn een beetje verder weg van een koopbeslissing. Een bepalend kenmerk van een zachte conversie is duidelijk de interesse.
Een zachte conversie biedt duidelijke metingen van de acties die door een doelgroep worden ondernomen, wat duidt op een positieve lift voor een product, merk of dienst, zonder een onmiddellijke meting van de impact op de financiële doelstellingen. Een zachte conversie kan zorgen voor een verhoogde merk-, product – of serviceaffiniteit, positieve sociale mediabetrokkenheid, of verhoogde aanmeldingen in een e-maillijst. Deze mensen zitten nog in de eerste fase van het aankoopproces. Zij zijn nog niet klaar om te kopen, of weten nog niet zeker of ze van jou willen kopen. Zie het dus maar als een eerste date. Verpest het niet.