Waar ben je naar op zoek?

02.08.2011
7 minuten
Wij zijn Juist

Waarom is het gebruik van zoekwoorden zo belangrijk?

Juist Redactieteam

Hoe zorg je ervoor dat jouw website zo hoog mogelijk tevoorschijn komt in Google? Er zijn diverse manieren om dit voor elkaar te krijgen, maar de beste manier is om gebruik te maken van zoekwoorden. In deze blog leg ik je uit waarom het zo belangrijk is om gebruik te maken van zoekwoorden en hoe je het perfecte zoekwoord vind. Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder.

Waarom zijn zoekwoorden zo belangrijk?

Zoekwoorden zijn de woorden die je potentiële klanten intypen in Google om hun product of dienst te kunnen vinden. Wanneer zij een zoekwoord hebben ingetypt, komt er een lijst met verschillende sites die deze producten/diensten kunnen leveren. Uit onderzoek is gebleken dat men vaak niet verder kijkt dan de eerste pagina die verschenen is in Google. Het is dus belangrijk dat jouw site minimaal op deze pagina staat, maar natuurlijk het liefst helemaal bovenaan. Hoe hoger je in Google terechtkomt des te groter de kans dat men op jouw site gaat kijken.

Hoe weet ik wat de beste zoekwoorden zijn?

We weten nu waarom het belangrijk is om zo hoog mogelijk in Google te komen, maar hoe doe je dat? Ten eerste zul je je zoekwoorden moeten verwerken in bijvoorbeeld blogs of andere content. Het is daarbij erg belangrijk dat je een zoekwoord kiest waar vaak naar wordt gezocht, maar waar nog weinig pagina’s over geschreven zijn. Zo wordt de kans dat jij bovenaan komt te staan natuurlijk het grootst. Hoe ga jij jouw zoekwoorden bepalen?

Een zoekwoord bepalen lijkt misschien erg gemakkelijk. Toch komt er meer bij kijken dan je zo denkt. Je wilt natuurlijk dat mensen naar jouw site komen. Hiervoor zul je dus wel de juiste doelgroep moeten aanspreken. Om erachter te komen waar jouw doelgroep naar verlangt, kun je een zoekwoorden onderzoek afnemen. Door een zoekwoorden onderzoek krijg je inzicht op je doelgroep. Wanneer je weet wie je doelgroep exact is en naar wat voor producten/diensten zij vraag hebben, kun je de customer journey van je klant beter inschatten. In het vervolg kun je hier dan op inspelen en je content daarop afstemmen.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten zoekwoorden: short-tail-zoekwoorden en long-tail-zoekwoorden. Short-tail-zoekwoorden zijn zoekwoorden bestaande uit één woord. Vaak is dit een heel populair zoekwoord, maar daardoor ook heel breed. Het is daarom aan te raden om je op long-tail-zoekwoorden te richten. Dit zijn zoekwoorden die bestaan uit meerdere woorden en zijn daarom dus specifieker.

Neem als voorbeeld de afbeelding hieronder. Er wordt in eerste instantie het short-tail-zoekwoord ‘pizza’ gebruikt. Je ziet dat het zoekvolume hier heel hoog is, maar dat er een lage betrokkenheid is. Dit komt omdat het een vrij algemeen woord is. Het wordt voor jouw als bedrijf hierdoor erg lastig om bovenaan te komen in Google. Als je verder kijkt, wordt er het long-tail-zoekwoord ‘pizza delivery in Boston’ gebruikt. Dit is een veel specifieker zoekwoord en heeft daarom ook een hogere betrokkenheid. De kans dat jij hierin naar boven komt wanneer je jouw content hierop richt, zal dus veel sneller gebeuren. Het is daarom ook beter om je content te richten op wat langere en specifiekere zoekwoorden.

Short en long tail: zo werkt het met zoekwoorden

Kom je er nog steeds niet uit of heb je andere vragen over het optimaliseren van jouw zoekwoorden? Dan kun je ons natuurlijk altijd bereiken via de contactpagina!

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐