Waar ben je naar op zoek?

14.07.2011
7 minuten
Wij zijn Juist

Hoe voorkom je dat een mailing in de spam terecht komt?

Juist Redactieteam

Iedereen heeft tegenwoordig wel eens te maken gehad met een spam filter. Of je nou een e-mailmarketeer bent of niet. Daarom is het ook fijn om te weten waarom een mail wél of niet in de spam terecht komt. Als marketeer wil je namelijk dat iedere mailing netjes aankomt bij de consument. En als consument wil je alleen de mails binnen krijgen waarop je geabonneerd bent én die relevante content aanbieden. Wij lichten in deze blog toe waar je op moet letten. Om de spamfilter uiteindelijk te vriend te houden.

Waar komt SPAM vandaan?

Sending People Annoying Mail. Meer woorden zijn ook niet nodig om dit uit te leggen. Het werkt vergelijkbaar met de stickers op de brievenbus om onnodige post buiten de deur te houden. Meer achtergrond over het ontstaan van de term SPAM? Dan is onderstaande video een échte aanrader.

Aandachtspunten voor SPAM

In totaal raakt 10-20% van alle mailings verdwaald in de spambox. Het is dan (helaas) ook niet mogelijk om alle spamfilter te ontwijken. Wél is het dan nog steeds handig om te weten hoe deze spamfilters werken. Praktisch gezien zijn spamfilters een lange lijst met criteria die continu beoordelen of een mail wel óf geen spam is. Overkill aan aandachttrekkende teksten als “KLIK HIER!” of “KOOP NU!” zorgen er bijvoorbeeld voor dat een criteria spam aangeeft. Als je over een bepaald aantal punten heengaat kom je uiteindelijk in de spambox terecht. Daarom is het dus van belang om ervoor te zorgen dat een mail niet té commercieel ingepakt is.

Wat zijn veelgemaakte beginnersfouten?

Het is heel logisch om beginnersfouten te maken als je begint met e-mailmarketing. Onderstaande punten helpen je alvast op weg om een aantal fouten te voorkomen:

  • Spam-achtige zinnen
  • Teveel gebruik van uitroeptekens
  • Teveel gebruik van hoofdletters
  • ‘Schreeuwend’ kleurgebruik (zoals felrood in teksten)
  • Slordig gebruik van HTML
  • Woord ’test’ gebruiken in onderwerp van mailing

Hoe kom ik erachter of mijn mail in de spam filter is belandt?

Vergelijk de mailing met de vorige keer. Is het openingspercentage flink omlaag geschoten? Dan kan het zo zijn dat de mail deze keer in de spambox terecht is gekomen. Gemiddeld gezien ligt het openingspercentage tussen de 20-40%. Ook een toename van bounces in een mail is een aanwijzing dat de mail in de spam terecht is gekomen. Laat in deze gevallen de systeembeheerder de SMTP data uitlezen. Zo kunnen zij de reden achterhalen waarom de betreffende ontvanger de mailing hebben geweigerd.

Wat kan je zelf doen om de spamfilter te voorkomen?

Het gebruiken van legitieme en erkende software is een goede eerste stap. Niet alleen qua gebruiksvriendelijkheid en snelheid. Maar ook doordat deze continu aangepast wordt aan de hand van de nieuwe ‘spam richtlijnen’. Analyseer de eigen spam folder eens aandachtig, zo kom je erachter hoe het níet moet. Design, content en opbouw van HTML-code zijn dan belangrijke aandachtspunten. Verder is het van belang dat het onderwerp interssant is. Het moet in één oogopslag duidelijk zin van wie de mail komt. En wat de inhoud is, zodat de klant ‘m direct wilt openen.

Tot slot is het belangrijk om spam-gevoelige woorden te vermijden: gratis, hypotheek, verzekering, beslis nu, casino, geld, klik hier open direct, etc.

Ga dus aan de slag met e-mailmarketing én voorkom de veelgemaakte beginnersfouten. Succes!

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐