Waar ben je naar op zoek?

18.11.2010
7 minuten
Wij zijn Juist

Wat is de toekomst van banner en display advertenties?

Juist Redactieteam

Google promoot webpagina’s uit hun display netwerk. Deze banners zien we tegenwoordig veelvuldig voorbij komen. Genoeg reden om de achterliggende mogelijkheden van display advertising in een blog toe te lichten. We geven een korte uitleg over banners en display advertenties. Ook geven wij onze verwachting met een blik op de toekomst. De voor- en nadelen voor adverteerders, uitgevers en internetbezoekers komen verder aan bod.

Wat zijn display advertenties?

Concreet gezegd zijn dit advertenties in de vorm van een banner op een site. Vergelijk het met advertenties die vroeger (en tegenwoordig nog steeds) te zien zijn in kranten, magazines en tijdschriften. Het internet is niet veel anders. Alleen moet je dan niet per millimeter betalen voor advertentieruimte, maar voor het aantal vertoningen per banner. Display advertenties zijn in te kopen via grote mediabureaus, Google, affiliate netwerken of grote uitgevers. Dat advertenties van print en outdoor afnemen mag inmiddels geen nieuws meer genoemd worden.

De veranderingen van de afgelopen jaren

Google is de laatste jaren actief bezig om een extra dimensie toe te voegen aan het tonen van banners. Zo komt de nadruk steeds meer te liggen op video advertenties, waarbij de targeting mogelijkheden alsmaar toenemen. Ook een stijging van het aantal mobiele apparaten zorgt voor andere advertenties die hier geschikt voor zijn. Andere veranderingen zijn een verandering van het afrekenmodel (van betalen per klik naar meer relevantie), een integratie met sociale media én een omzettoename zijn.

De rode draad hierin: relevantie. Daar gaat het dan ook steeds meer om draaien. Als het goed is krijg je dan ook steeds meer relevante banners te zien. Google zal dus ook meer gegevens verzamelen om de banners af te stemmen op een unieke situatie. Dit kan bij de consument ook leiden tot een bepaalde angst. Aan de andere kant kan je ook wel stellen dat je niet meer lastig gevallen wordt met irritante en nietszeggende banners die je liever niet had gezien.

Adverteerders

Voordelen:

Er komen steeds meer mogelijkheden om campagnes specifiek te targeten op de juiste doelgroep. Mediabureaus gaan naar verwachting dan ook een kleinere rol spelen.

Nadelen:

Op termijn komt er minder ruimte voor effectieve branding. Door toenemende relevantie zullen ook de kosten per klik gaan stijgen (cpc). De macht voor de softwareleverancier (lees: Google) wordt ook steeds groter.

Uitgevers

Voordelen:

Softwareleveranciers nemen de rol van mediabureau op zich. Dit zorgt voor meer gerichte mogelijkheden wat de beleving, ervaring en gedrag ten goede komt.

Nadelen:

Het vasthouden van bezoekers op de site, dit kan ook als uitdaging gezien worden. Mogelijke formats en plaatsingen zullen toenemen, wat kan resulteren in een intensievere aanpak, implementatie, monitoring en rapportage.

Internetgebruikers

Voordelen:

Minder irritante en irrelevante advertenties.

Nadelen:

Je voelt steeds minder privacy, alsof je continu gevolgd wordt met alle (online) stappen die je zet. De macht van Google en andere partijen wordt steeds meer voelbaar.

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐