Waar ben je naar op zoek?

23.03.2011
7 minuten
Wij zijn Juist

Wat is retargeting én hoe werkt het?

Juist Redactieteam

Inmiddels is het geen geheim meer dat advertenties steeds slimmer werken. Ook kijken we er tegenwoordig minder van op als we wel héél relevante advertenties te zien krijgen. Gisteren naar een zomervakantie in het altijd zonnige Ibiza gekeken? Dan sta je er tegenwoordig niet meer van te kijken als je vandaag de nodige tripjes naar dit eiland aangeboden krijgt. Een feed vol met zandstranden en hemelsblauwe lucht is dan ook vaak géén verrassing meer. Tóch weten veel personen nog niet hoe deze retargeting in z’n werk gaat. En juist daarom lichten wij dit graag toe in een blog!

Wat is retargeting?

Het fenomeen van retargeting is niet beter weer te geven dan via voorbeelden. Dus bij deze. Stel, je hebt een nieuw paar stappers nodig en gaat op zoek naar een sportieve schoen. Vóór je overgaat tot een aankoop wil je er toch nog een nachtje over slapen. De volgende dag klap je de laptop weer open en staren de advertenties van de meest sportieve schoenen je aan. Geen wonder, áls je eenmaal weet hoe retargeting in elkaar steekt. En er dus ook 100% van overtuigd bent dat dit géén toeval is.

Want, in dit voorbeeld is zéker sprake van retargeting. Dit is een vorm van online marketing waarbij een mogelijke klant (uit het verleden) de hoofdrol speelt. Zo zijn de advertenties gericht op personen die in het verleden al in contact zijn geweest met je product of dienst. Zij hebben dan ook al acties op je site uitgevoerd, máár hoogstwaarschijnlijk niet dé actie die je in de ideale wereld voor ogen hebt. Zoals: een aankoop. Daarom kunnen gepersonaliseerde advertenties de mogelijke klant alsnóg overtuigen om deze actie te ondernemen.

Hoe werkt retargeting?

De werking van retargeting hangt allereerst af van de acties die je uitgevoerd hebt. Vaak wordt het IP-adres vastgelegd of worden de gegevens van zoekgedrag opgeslagen via een (inmiddels welbekende) ‘cookie’. Met een cookie is het namelijk mogelijk om op een andere site – waar ruimte is voor advertenties – een advertentie op maat te tonen. Als poging om de mogelijke klant alsnog te verleiden tot een gewenste actie.

Remarketing voor adverteerders

Voor de eigenaar van een website is retargeting met name interessant voor branding, het verhogen van het terugkerende bezoekpercentage én het segmenteren van bezoek om ze vervolgens gerichter te benaderen. Voor de eigenaar van een webshop kan het – naast de genoemde redenen – óók nog eens interessant zijn om cross- of up-selling toe te passen, de loyaliteit te verhogen. Of om klanten simpelweg te informeren of te vragen om een review.

Voor- en nadelen van retargeting

Inmiddels zal de (mogelijke) toegevoegde waarde je wel duidelijk zijn. Tóch zijn er ook nadelen die bij retargeting komen kijken. Zo is het niet binnen een handomdraai toe te passen. En moet je er rekening mee houden dat de kosten hoger uitvallen dan algemene targeting. Ook kleven hier weer voordelen aan, zoals een hoger conversiepercentage.

Voordelen:

  • Efficiënter (en dus meer gerichte inzet van het budget)
  • Kwalitatief verkeer naar je site
  • Hoge herkenbaarheid van de advertenties én dus een hogere click through rate (CTR)
  • Hoger gemiddeld conversiepercentage
  • Méér inzicht in het surfgedrag van de doelgroep

Nadelen:

  • Hogere kosten per klik (CPC)
  • Je hebt een minimaal aantal mogelijke klanten nodig (500 in Google Ads)
  • Als kleinere adverteerder moet je opgewassen zijn tegen de grotere adverteerders
  • Soms is retargeting níet mogelijk omdat mensen cookies verwijderen

In een notendop

Retargeting is dus een zéér effectieve manier om in te zetten. Maar, er komen ook nadelen (zoals hogere kosten) bij kijken. Om dit in goede banen te leiden is een goede basis nodig met een strategie, structuur, optimalisaties en analyses. Daar staan wij je dan ook graag in bij.

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐