Iedereen heeft tegenwoordig wel eens te maken gehad met een spam filter. Of je nou een e-mailmarketeer bent of niet. Daarom is het ook fijn om te weten waarom een mail wél of niet in de spam terecht komt. Als marketeer wil je namelijk dat iedere mailing netjes aankomt bij de consument. En als consument wil je alleen de mails binnen krijgen waarop je geabonneerd bent én die relevante content aanbieden. Wij lichten in deze blog toe waar je op moet letten. Om de spamfilter uiteindelijk te vriend te houden.
Waar komt SPAM vandaan?
Sommige mensen denken dat spam staat voor ‘Sending People Annoying Mail’, maar waarschijnlijk komt de term uit de hilarische Monty Python-sketch. Spam is de Engelse term voor wat mij als de merknaam ‘Smac’ kennen: ingeblikte ham. De sketch van Monty Python zou wel eens de eerste toepassing kunnen zijn van hoe wij vandaag de dag de term spam kennen:
Aandachtspunten voor spam
In totaal raakt 10-20% van alle mailings verdwaald in de spambox. Het is dan (helaas) ook niet mogelijk om alle spamfilters te omzeilen. Wél is het dan nog steeds handig om te weten hoe deze spamfilters werken. Praktisch gezien zijn spamfilters een lange lijst met criteria die continu beoordelen of een mail als spam aangemerkt kan worden.
Schreeuwerige titels als ‘NU KOPEN!’ zijn rode vlaggen voor spamfilters. Dat geldt ook voor woorden die geassocieerd worden met spam of van branches afkomen die doorgaans veel spammen. Denk aan casino, geld, gratis of viagra. Als je teveel van die rode vlaggen scoort en dus teveel criteria aantikt, kan je mail gezien worden als spam.
Wat zijn de meest gemaakte beginnersfouten?
Het is heel logisch om beginnersfouten te maken als je begint met e-mailmarketing. Onderstaande punten helpen je alvast op weg om een aantal fouten te voorkomen:
- Verzend e-mails alleen naar mensen die zich hebben aangemeld voor jouw mailinglijst. Vermijd het kopen van e-maillijsten, omdat deze vaak verouderd zijn en de ontvangers je e-mails als spam kunnen markeren.
- Zorg voor een duidelijke afzender. Gebruik een herkenbare naam en een e-mailadres dat is gekoppeld aan jouw bedrijfsdomein.
- Vermijd het gebruik van triggerwoorden die vaak geassocieerd worden met spam, zoals ‘gratis’, ‘korting’, ‘winst’ en ‘actie’. Het is belangrijk om te benadrukken dat je deze woorden nog wel kan gebruiken, maar het is verstandig om niet alleen deze woorden te gebruiken.
- Vermijd andere ‘vervelende’ taaltruukjes om de aandacht te trekken: teveel uitroeptekens, teveel hoofdletters of emoji’s in de titel (al kan dit in sommige gevallen wel passen).
- Personaliseer jouw e-mails en maak deze relevant voor jouw doelgroep. Door gepersonaliseerde content te gebruiken, krijgen ontvangers een meer waardevolle ervaring en zijn ze minder geneigd om je e-mails als spam te markeren.
- Zorg dat je een goed ontwerp hebt voor jouw e-mail, zodat deze er professioneel en betrouwbaar uitziet.
- Test jouw e-mails regelmatig door deze naar verschillende e-mailadressen te sturen, zodat je kunt controleren of deze niet als spam worden gemarkeerd.
- Geef ontvangers de mogelijkheid om zich op elk moment af te melden voor jouw e-mails. Hierdoor verminder je het aantal klachten van ontvangers en voorkom je dat jouw e-mails als spam worden gemarkeerd.
- Maak gebruik van een verificatieservice voor e-mails, zoals SPF, DKIM en DMARC, om de authenticiteit van jouw e-mails te waarborgen. Deze services verminderen het risico dat jouw e-mails als spam worden gemarkeerd en verhogen de afleveringsratio.
Hoe kom ik erachter of mijn mail in de spam filter is beland?
Statistieken zijn je vriend. Als het openingspercentage van je mailing flink omlaag is geschoten kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je mail in de spambox is beland. Het gemiddelde openingspercentage van marketingmails ligt rond de 20%, maar dat is sterk afhankelijk van verschillende factoren, zoals de grootte van je bestand, je branche en de zuiverheid van je bestand. Zo kun je checken of je mail in de spamfilter belandt:
- Stuur een testmail naar verschillende e-mailaccounts, waaronder Gmail, Yahoo, Outlook en andere providers, om te controleren of deze in de inbox of spamfolder terechtkomt.
- Controleer regelmatig of je meldingen hebt ontvangen van ontvangers die de e-mails als spam markeren en neem maatregelen om dit te voorkomen.
- Controleer regelmatig de statistieken van je e-mails om te zien of er veel ontvangers zijn die zich afmelden of de e-mails niet openen. Dit kan een teken zijn dat de e-mails in de spamfolder terechtkomen of dat er andere problemen zijn met de inhoud van de e-mails.
Wat kan je zelf doen om de spamfilter te voorkomen?
Gebruik goeie software. De software is erbij gebaat om up-to-date te zijn qua richtlijnen en is meestal gebruiksvriendelijk. Spit ook eens door je eigen spambox, want die puilt natuurlijk uit van de slechte voorbeelden. Zorg dat jouw mails voldoen aan de ondergrens qua opbouw, tekst, titel en opmaak. Schoon ook je bestand eens op. 100 actieve inschrijvers geven een beter beeld van het succes van je mailcampagne dan 1000 adressen die geen enkele mailing openen.
Ga dus aan de slag met e-mailmarketing én voorkom de veelgemaakte beginnersfouten. Succes!