Waar ben je naar op zoek?

11.09.2015
7 minuten
Wij zijn Juist

Wat is het verschil tussen up- en cross-sells en gerelateerde producten in Magento?

Juist Redactieteam

In Magento zijn er in totaal 3 verschillende manieren om producten aan elkaar te relateren: up-selling, cross-selling én met gerelateerde producten. Deze kunnen zowel tijdens het bekijken van een product zelf zichtbaar zijn. Als bij het bezoeken van je winkelmandje. Bij up-selling probeer je klanten te verleiden naar een duurder product. Cross-selling gaat om het verleiden tot een impulsaankoop, en kan daarom ook wel vergeleken worden met de producten bij de kassa in een supermarkt. Gerelateerde producten worden getoond op de productpagina en zijn bedoeld om bij het product te bestellen dat je bekijkt. Hieronder lichten wij iedere manier toe.

Wat is up-selling in Magento?

Up-selling is bedoeld zodat klanten meer geld uit gaan geven aan een vergelijkbaar product. Dat kan bijvoorbeeld door een duurder product te kopen. En dat gaat vaak gepaard met meer functies, een grotere versie óf een andere variant van een hogere kwaliteit. Hieronder hebben wij een mooi praktijkvoorbeeld weergegeven waar je ziet dat up-selling toegepast wordt bij de verkoop van visvoer.

Wat zijn gerelateerde producten in Magento?

Gerelateerde producten in Magento kunnen ook wel gezien worden als aanbevelingen die gebaseerd zijn op het product dat de klant aan het bekijken is. Deze producten worden weergegeven in de hoop dat de klant meer producten wilt kopen. In dit geval kunnen de producten via een checkbox eenvoudig aan het winkelmandje toegevoegd worden. Hieronder is dit weer netjes weergegeven met een praktijkvoorbeeld.

Wat is cross-selling in Magento?

Cross-selling wordt in Magento vaak op de winkelmand pagina weergegeven. Nadat het product is toegevoegd. Tóch hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Zo is de functionaliteit bedoeld om klanten meer producten te laten kopen. Wat te vergelijken is met de producten die je aan de kassa ziet liggen in een supermarkt. Oftewel: een impulsaankoop. Dit kan er in de praktijk als volgt uitzien.

De mogelijkheden in het kort

Het is dus duidelijk dat er een verschil bestaat tussen up-selling, cross-selling én gerelateerde producten. Ook is het duidelijk dat deze manieren allemaal mogelijk zijn in Magento. Bij up-selling ga je voor het verkopen van een duurder product. Bij cross-selling en gerelateerde producten wil je juist dat de klanten méér gaan kopen om een hoger orderbedrag te bereiken. De mogelijkheden worden vaak als ‘adviezen’ gepresenteerd. Dit is ook in onderstaand voorbeeld het geval.

Zoals kort benoemd worden de adviezen van up-selling, cross-selling en gerelateerde producten mooi verpakt om klanten te beïnvloeden. Zo is het namelijk te achterhalen welke term het beste werkt. Vaak werkt de beïnvloeding van schaarste of sociale bewijslast. Zoals voorkomt uit de overtuigingsprincipes van Cialdini. Hoe up-selling, cross-selling en gerelateerde producten toe te passen zijn in Magento? Dat is in onderstaande video uitgelegd. Als je er niet uitkomt kan je contact met ons opnemen. Onze specialisten staan dan voor je klaar.

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐