Waar ben je naar op zoek?

03.03.2012
7 minuten
Wij zijn Juist

Waar kan je Google allemaal voor gebruiken?

Juist Redactieteam

Je kan meer met Google dan ‘alleen zoeken’. Het laatste nieuws, info waar je naar zoekt, prachtige afbeeldingen, de mooiste bestemmingen óf video’s zoekt iedereen tegenwoordig op het platform. Weinig mensen weten alleen dat het voor nog véél meer gebruikt kan worden. Ontdek de eindeloze mogelijkheden van Google in onze blog.

Google is meer dan een ‘simpele’ zoekmachine

Google is tegenwoordig zo ingeburgerd dat sommige het verwarren met het internet zelf. En daarom wordt de URL ook nog regelmatig direct in Google ingetypt, om vervolgens door te klikken naar de website. Naast het alom bekende invulveld, heeft Google nog vele (onontdekte) functies die enorm praktisch zijn.

  • Spellingscontrole: typ een woord in Google zoals je denkt, Google corrigeert dit vervolgens met een suggestie in het juiste geschreven woord
  • Postcodezoeker: als je het adres van iemand even vergeten bent, kom je hier met alleen een postcode al snel achter de plaatsnaam en straatnaam, nu nog alleen herkennen hoe het huis eruit zag…
  • Lokale zoekresultaten: vul zoekopdrachten aan met een plaatsnaam of postcode, je vindt hiermee direct zoekresultaten bij jou in de buurt
  • Weer: ga na wat het weer morgen is, kan je de korte broek al aan?
  • Beurskoersen: vul het woord beurskoers aan met degene waar je benieuwd naar bent, en kom achter de huidige stand
  • Rekenmachine: typ een moeilijke som of simpele rekenopdracht in en Google doet de rest
  • Voetbalprogramma: wanneer staat de Klassieker (lees: Ajax – Feyenoord) weer gepland? Je weet het binnen een paar seconden
  • Omrekenen van valuta, eenheden of temperatuur: hoeveel gram is 10kg, even Googlen en je weet het
  • Lokale tijd: vul een stad in met ‘lokale tijd’ erachter, en je weet of ze in New York gaan slapen óf nog wakker zijn
  • Filmprogramma in de bios: met een simpele zoekterm als ‘film Eindhoven’ weet je genoeg om een kaartje te reserveren (of niet…)
  • Vertaalmachine: als de taalknobbel je in de steek laat, kan je het woord intypen in Google om je nét dat steuntje in de rug te geven
  • Google Voice: als je een microfoon aangesloten hebt kan je direct een zoekopdracht inspreken, gemakkelijker kan niet toch?
  • Google image search: als je een foto hebt opgeslagen, je het originele document zoekt, of een grotere versie is het mogelijk om een foto via URL of bestand te uploaden. Google gaat vervolgens het internet afspeuren op zoek naar díe ene foto.

In de grotere steden zijn tegenwoordig nog veel extra mogelijkheden te ontdekken in Google. Denk aan het vinden van tickets voor de populairste events, het vinden van vluchten, recepten en track-and-trace codes van pakketjes.

Wat zijn nog meer geavanceerde functies van Google?

Gebruik losse woorden

In de meeste gevallen merken wij dat personen dit al doen. Ze tikken wat losse woorden in om pagina’s te vinden waar deze op terugkomen. Wij lichten hieronder meer mogelijkheden toe om de zoekresultaten te beperken.

Gebruik “aanhalingstekens”

Voorzie een zoekopdracht van aanhalingstekens als je de pagina wilt vinden waar twee woorden in één zin in de gewenste volgorde aan bod komen. Voorbeeld: “marketing blog”

Gebruik een tilde (~) om synoniemen te vinden

Als je synoniemen wilt vinden kan je een tilde (~) plaatsen voor het woord. Met ~marketing ga je dus voor synoniemen voor marketing.

Gebruik een minteken (-) om woorden uit te sluiten

Door een minteken (-) voor een woord te zetten worden de zoekresultaten met dat specifieke woord verwijderd. Voorbeeld: resultaat voor marketing blog -.com geeft dus géén domeinnamen met de afsluiting .com.

Gebruik een jokerteken (*)

Als je slechts een deel van een naam of bedrijf herinnert kan je een jokerteken (*) gebruiken die meer resultaten oplevert.

Gebruik een titel

Met intitle:marketing zoek je alleen voor pagina’s met deze woorden in de titel.

Gebruik een tekst

Met intext:marketing zoek je alleen naar de specifieke woorden in de tekst, en dus niet in de titel.

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐