Waar ben je naar op zoek?

10.10.2014
7 minuten
Wij zijn Juist

Wat zijn de KPI’s in Google Analytics voor websites & webshops?

Juist Redactieteam

In ‘hippe marketingtaal’ hebben we het wel eens over KPI’s. Ook wel bekend als kritieke prestatie indicatoren. Of op z’n Engels: key performance indicators. In simpele taal is een KPI een handvat om prestaties te analyseren. Hoe het precies in z’n werk gaat én waar je voor een website/ webshop rekening mee moet houden? Wij leggen het je graag uit.

Wat zijn de basisregels bij het bepalen van KPI’s?

  • Een KPI is SMART (lees: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden)
  • Een KPI wordt vaak uitgedrukt in een getal of percentage dat gerelateerd is aan een doel

Het doel van een KPI is om je inzicht te geven of je een doelstelling wél of niet behaald. Haal je ‘m niet? Dan kan je met inzichten en argumenten bepalen of een KPI haalbaar en realistisch is. Oftewel, of ‘ie voldoet aan de SMART richtlijnen. Als je de KPI wél hebt behaald, is het een bevestiging dat je online strategie klopt.

KPI’s opstellen aan de hand van een stappenplan

Hoe stel je de KPI’s op? Wij helpen je met een stappenplan om tot de juiste KPI’s te komen. Beantwoord de volgende vragen én je komt (als het goed is) uit bij de juiste.

  • Wat zijn de doelstellingen van je website en/of webshop?
  • Wat zijn de huidige en gewenste prestaties?
  • In hoeverre zijn de indicatoren betrouwbaar én begrijpelijk?
  • Binnen welke prestatiegrenzen mag een KPI vallen?
  • Wie is verantwoordelijk voor de opgestelde KPI’s?
  • Wat te doen als de prestatiegrens overschreden wordt?
  • Zijn de praktische dashboards ingericht om de KPI’s te monitoren?

Volgens ons is het ’t beste om de KPI’s regelmatig bij te houden. Plan het gewoon wekelijks of maandelijks in.

Goed voorbeeld doet volgen: KPI’s bij websites

Veel websites zullen gebruik maken van Google Analytics bij het meten van KPI’s. Jij ook? Volg dan de voorbeelden van de KPI’s hieronder, op basis van de data (afkomstig uit Google Analytics) die je kan afleiden.

Basis

  • Aantal bezoeken (per verkeersbron of apparaat)
  • Gemiddeld aantal bekeken pagina’s (per sessie) voor intensiteit en interesse
  • Gemiddelde bezoekduur (lijkt op de vorige)
  • Bezoeken via zoekmachines op niet-merknamen (in hippe marketingtaal: non-branded)
  • Aantal behaalde doelen (contact, downloads, nieuwsbriefinschrijving)

Geavanceerd

  • Bezoekfrequentie
  • Bouncepercentage op de homepagina – óf nieuw bezoek dat doorklikt en dus interesse toont
  • Branded traffic (ook wel: optelsom van direct verkeer i.c.m. verkeer via zoekmachines op je merknaam)
  • Conversie van doel naar opdracht of omzet (a.d.h.v. interne data)

Goed voorbeeld doet volgen: KPI’s voor een webshop

Tot nu toe hebben we het met name gehad over KPI’s die relevant zijn voor ‘algemene’ websites. Als je een webshop hebt (die werkt met Google Analytics) hebben we nog wat éxtra KPI’s. Let op: deze zijn alleen te meten als e-commerce is geactiveerd.

Basis

  • Omzet
  • Transactie (ook wel: bestellingen)
  • Gemiddelde orderbedrag
  • Bouncepercentage per verwijzende bron
  • Percentage van bezoek die de zoekfunctie gebruikt

Geavanceerd

  • Een doorklikpad: hoe gaat de bezoeker door je site heen? Van home naar categorie, naar product, naar winkelwagen bijvoorbeeld.
  • Conversie van winkelmandje naar een bestelling
  • Conversiepercentage per verkeersbron (lees: organisch, betaald, etc.)
  • Aantal dagen en/of sessies tót een conversie
  • Conversie van een zoekopdracht naar een conversie
  • Kosten per conversie (o.b.v. data van Google Ads)
  • Percentage van de omzet

Heb je hulp nodig bij het instellen van KPI’s in Google Analytics? Dan leggen onze specialisten je dat graag uit.

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐