Waar ben je naar op zoek?

09.10.2011
7 minuten
Wij zijn Juist

Wat zijn de definities van statistieken & dimensies in Google Analytics

Juist Redactieteam

Tegenwoordig heeft iedereen die een website heeft wel eens van Google Analytics gehoord. Ongetwijfeld ben je dan wel eens termen tegen gekomen die je níet kende. Dat is verleden tijd: wij hebben ze namelijk eenvoudig voor je op een rijtje gezet. En een poging gewaagd om het ‘simpel’ uit te leggen.

Wat zijn de definities van statistieken in Google Analytics?

We trappen af met een overzicht van de statistieken binnen Google Analytics. De meest gebruikte statistieken komen aan bod. En zijn – zo overzichtelijk mogelijk – gegroepeerd per categorie in Analytics. Natuurlijk mét een (begrijpelijke) definitie.

Site

Weigeringen. Dit slaat op het bezoek van één webpagina op de site, via een geselecteerde dimensie. Bijvoorbeeld toegepast op een dimensie als ‘advertentiecampagne’. Dit geeft dan ook het aantal bezoeken van één pagina op de site aan, door gebruikers die via de betreffende advertentiecampagne hebben bereikt.

Bouncepercentage. Dit is het percentage waarbij een bezoeker van je site, ‘m ook op de betreffende instappagina verlaten heeft.

Klikken. Het gaat hier om het aantal keer dat een gebruiker op een advertentie heeft geklikt.

Instappunten. Dit gaat om het aantal instappunten naar de site. Toepassen op een hele webpagina? Dan is ‘ie gelijk aan het aantal bezoeken. Deze statistiek is volgens ons het meest effectief als het gecombineerd wordt met specifieke inhoudspagina’s. Zo geeft het namelijk aan hoe vaak een specifieke pagina heeft gediend als instappunt voor een site.

Uitstappunten. Dit geeft het aantal uitstappunten op een site aan. Net zoals het aantal instappunten, is dit getal gelijk aan het aantal bezoeken als je ‘m toepast op de hele site. Combineer dit met specifieke inhoudspagina’s om het aantal keer te bepalen dat de specifieke pagina op de laatste pagina van de was die de bezoekers niet hebben bekeken.

Uitstappercentage. Ook wel het percentage dat de site (helaas) verlaten heeft. Opgetreden op een pagina(reeks).

Nieuwe bezoeken. Dit gaat om het aantal nieuwe bezoeken van mensen die site nog nooit eerder bezocht hadden. Welkom!

Tijd op pagina. Geeft de tijd weer dat een bezoeker een specifieke pagina(reeks) heeft bezocht. Dit is berekend door de aanvankelijke weergavetijd van de specifieke pagina af te halen van de aanvankelijke weergavetijd voor de volgende pagina. En daarom is ‘ie ook niet van toepassing op de uitstappagina’s voor de site.

Paginaweergaves. Het totaal aantal paginaweergaves van de site, aangegeven via een geselecteerde dimensie. Als je de statistiek met ‘aanvraag URI’ selecteert, krijg je het aantal paginaweergaves van resultatenset voor de aanvraag-URO voor ’t betreffend rapport.

Tijd op site. Een simpele: gewoon de tijd die een bezoeker op je site doorbrengt.

Bezoeken. Slaat op het aantal keer dat bezoekers je site bezocht hebben. Unieke sessies worden gerekend vanaf het moment dat bezoekers de site bezocht hebben. Na 30 minuten inactiviteit wordt het als een nieuw én uniek bezoek gezien.

Bezoekers. Dit zijn de gebruikers die je site bezocht hebben. De oorspronkelijke sessie van een gebruiker binnen een bepaalde periode beschouwd als extra bezoek én extra bezoekers. Toekomstige bezoeken van deze zelfde gebruiker tijdens de aangegeven periode worden vervolgens gerekend tot extra bezoeken, maar géén extra bezoekers.

Inhoud

Unieke paginaweergaves. Het totaal aantal unieke bezoekers van een bepaalde pagina.

Totaal aantal unieke zoekopdrachten. Het totaal aantal keer dat een zoekopdracht op je site is uitgevoerd. Meerdere zoekopdrachten worden voor hetzelfde zoekwoord, tijdens hetzelfde bezoek uitgesloten.

Bezoeken met zoekopdracht. Het totaal aantal bezoeken waarbij intern zoeken op de site is gebruikt.

Zoekverfijningen. Dit is het aantal keer dat een bezoeker onmiddellijk opnieuw heeft gezocht ná het uitvoeren van een zoekopdracht

Tijd na zoekopdracht. De in totaal doorgebrachte tijd op site – berekent vanaf begin eerste interne zoekopdracht, tot het einde van de sessie óf tot het begin van een andere zoekopdracht.

Zoekdiepte. Dit is het gemiddeld aantal pagina’s dat bezoekers hebben bezocht ná het uitvoeren van een zoekopdracht. Berekend als som van het totaal aantal zoekdiepte voor alle zoekopdrachten. En vervolgens gedeeld door alle zoekovergangen plus één.

Uitstappunten zoekopdrachten. Het aantal zoekopdrachten dat je bezoekers hebben uitgevoerd, vlak vóór het verlaten van je site.

Doelen

Start doel 1-4. Heb je doelen geconfigureerd? Dan is dit het aantal bezoekers dat de eerste stap van dit gespecificeerde doel heeft volbracht.

Doelconversies. Dit is het aantal doelen dat bezoekers voltooid hebben.

Voltooiingen van doel 1-4. Als je doelen geconfigureerd hebt: dan is dit het aantal bezoekers dat alle elementen van het gespecificeerde doel heeft voltooid.

E-commerce

Unieke aankopen. Ook wel het aantal keer dat een product werd weergegeven bij een transactie.

Productopbrengst. Dit is de totale hoeveelheid vermenigvuldigd met de prijs van alle items in het veld ‘UTM:I’.

Hoeveelheid. Dit is het totaal aantal verkochte exemplaren van een product(groep).

Opbrengst. Het totaal zoals aangegeven in het veld ‘UTM:T’

Waarde per bezoek. Dit is de gemiddelde waarde per bezoek. Berekend door de opbrengsten de te delen door het aantal bezoeken.

Transacties. Dit is het totaal aantal transacties op je website.

Adverteren

Kosten. Dit zijn de campagnekosten.

Vertoningen. Dit zijn de weergave van verwijzende klik van advertentie op webpagina. En vertegenwoordigt het aantal vertoningen voor een campagne.

CTR. Dit is de klikfrequentie. Ook wel het percentage van alle vertoningen dat tot een klik heeft geleid.

CPC. De gemiddelde kosten per klik. Dit heb je gemiddeld betaald voor iedere klik op je zoekadvertenties.

CPM. In het Engels: Cost per Thousand Impressions. Oftewel: de kosten die je hebt betaald voor 1.000 vertoningen.

Wat zijn de definities van dimensies?

Wij geven je een overzicht van de meest gebruikte dimensies. Gegroepeerd per (sub)categorie in Google Analytics. En natuurlijk met een verhelderende definitie.

Inhoud

Actie. Dit wordt gebruikt om gebeurtenissen bij te houden. Geef een actie aan voor een gebeurtenis die bijgehouden kan worden. Als voorbeeld: video interacties van gebruikers kunnen onderverdeeld worden in afspelen, pauzeren en stoppen.

Inhoud van de advertentie. De eerste regel van een online advertentiecampagne. Gebruikt als automatische invuloptie voor GoogleAds inhoud. Dan wordt dit in het veld zoekwoorden aangegeven die je hebt opgegeven voor automatisch invullen.

Categorie. Gebruikt voor het bijhouden van gebeurtenissen. Het geeft een categorie aan voor een gebeurtenis die wordt bijgehouden. Als voorbeeld: het kan alle video’s op een site bijhouden in de video-categorie.

Instappagina. Ook wel de aanvraag-URI. De resulterende pagina als instap- of bestemmingspagina voor bezoekers. Voor meer info: bekijk het item ‘aanvraag-URI’.

Uitstappagina. De aanvraag-URI waarbij de resulterende pagina de laatste pagina of uitstappagina voor de bezoeker is. Meer info? Bekijk dan aanvraag-URI hierboven.

Hostnaam. Hier worden hostnamen aangegeven. Houdt in dat als een bezoeker ‘www.juist.nl’ intypt om de site te bereiken, de tekenreeks wordt weergegeven als één van de hostnamen die leidde tot de site. Ook een IP-verwijzing van zoekmachineresultaat wordt als waarde in dit veld genoteerd.

Label. Wordt ook gebruikt voor het bijhouden van gebeurtenissen. En geeft een optioneel label aan dat je kan toepasssen op bepaalde gebeurtenissen die je dan bijhoudt.

Paginatitel. Geef een tekenreeks op om rapportgegevens voor pagina’s op een site op titel te verfijnen. De titel van een pagina staat in het veld van HTML-headergebied voor pagina’s. Ook de titel is te filteren door een gedeelte van óf een volledige titel op te geven.

Verwijzingspad. Een verwijzings-URI – meestal van pad en pagina – van de verwijzende site wordt aangegeven. Als iemand een link naar je site op hun site zet, wordt in dit veld het pad én pagina aangegeven van de website die de verwijzende link bevat.

Verkeersbron

Naam advertentiegroep. De advertentiegroep die je hebt ingesteld voor een online advertentiecampagne.

Advertentiepositie. In het veld wordt de positie van een advertentie aangegeven op de gehoste pagina. Een online advertentiepositie kan ‘zijkant’ of ‘bovenkant’ zijn.

Zoekwoord. In dit veld worden alle zoekwoorden aangegeven – zowel betaald als onbetaald – die door gebruikers worden gebruikt om de site te bereiken.

Medium. Dit is een soort verwijzing die naar de website aangegeven is. Wanneer de verwijzingsbron (URL) naar de site en zoekmachine is, zijn er twee mogelijke mediums die gebruikt kunnen worden bij een zoekmachineverwijzing: organisch (via zoekresultaat) of cpc (via online advertentie).

Online campagne. De naam (of namen) van de online advertentiecampagne – die je voor de website gebruikt – wordt hier weergegeven.

Verkeersbron. Gebruikt voor het registreren van verkeersbronnen van de website. Het domein van de verwijzende bron (als voorbeeld: google.nl) wordt hier weergegeven.

Verkeersbron/-medium. Dit veld wordt zowel als het domein van verwijzende bron aangegeven, als het medium dat wordt gebruikt in de verwijzing (zoals: google.nl.cpc.).

Bezoek

Plaats. Hier wordt de plaats van de bezoeker van je site (op basis van IP-adres) weergegeven. Het veld ‘plaats’ valt in de rangorde van geografische groepen die wordt gebruikt in Analytics. Velden zijn als volgt gerangschikt: land, (sub)continent, (sub)regio en plaats.

Dagen sinds laatste bezoek. Dit wordt gebruikt om uiteindelijk de bezoekersloyaliteit te berekenen. Het aantal dagen dat wordt aangegeven, is het aantal dagen dat verstreken is sinds de bezoekers je site voor het laatst bezocht hebben.

Diepte van bezoek. Hier wordt het aantal pagina’s weergegeven die gebruikers op de website bezocht hebben in een sessie. Het is in een histogram verdeeld dat een reeks met mogelijke paginaweergaven weergeeft. Zo zijn alle bezoeken minimaal één paginaweergave óf meer.

Nieuw of terugkerend. Dit geeft het aantal nieuwe óf terugkerende klanten weer.

Aantal bezoeken. Het aantal bezoeken op de site worden zo aangegeven. Berekend door het aantal bezoekerssessies vast te stellen. Als een bezoekers de site bezoekt én hierna de browser afsluit. Om vervolgens 5 minuten later via dezelfde browser de site bezoekt wordt dit alsnog als twee bezoeken gerekend.

E-commerce

Productcode. Dit wordt gebruikt om E-Commerce bij te houden. En om productcodes af te geven voor gekochte artikelen.

Transactie-id. Gebruikt om E-Commerce bij te houden. En om de transactie-id voor de aankoop via een winkelwagentje bij te houden.

Wat zijn geldige combinaties van statistieken & dimensies?

Uit eigen ervaring weten wij dat er een aantal algemene en eenvoudige regels zijn waar rekening mee gehouden moet worden. Vóór je een aangepast rapport maakt met dimensies en statistieken, is het dan ook belangrijk om onderstaande regels voor geldige combi’s van dimensies en statistieken te bekijken.

  • Iedere combi van statistieken kan gebruikt worden – mits er geen andere dimensies geselecteerd zijn
  • Als er dimensies geselecteerd zijn: volg de combinatieregels in onderstaand overzicht
  • Dimensies/ waarden van dezelfde groep bevatten geldige combis
  • Het selecteren van ongeldige combis, zorgt níet voor ontvangst gegevens

Liever een actueel overzicht mét een compleet overzicht van geldige combinaties? Bekijk dan eens deze pagina van Google.

Wat zijn nog (extra) bronnen?

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐