Content marketing, elk bedrijf maakt er hoogstwaarschijnlijk wel gebruik van. Blogs, whitepapers en magazines zijn veel voorkomende instrumenten die bij content marketing worden ingezet, maar er zijn er nog tientallen meer. In deze blog lees je waarom het zo belangrijk is om gebruik te maken van content marketing. Daarnaast worden er tientallen content marketing instrumenten voor de B2B marketing gegeven.
Allereerst is het handig om te weten wat content marketing precies is. Content marketing is een vorm van marketing waarbij het bieden van relevante informatie (content) voor de desbetreffende doelgroep centraal staat. Met content marketing wordt er geprobeerd content zo aantrekkelijk mogelijk te maken om de doelgroep te verleiden voor de volgende stap. De volgende stap zou bijvoorbeeld het achterlaten van een e-mailadres kunnen zijn of het doorklikken naar een specifieke pagina.
Er zijn verschillende voordelen die komen kijken bij content marketing. Een aantal van deze voordelen zijn hieronder op een rijtje gezet.
1. Content marketing kan lang plezier geven
Wanneer er geïnvesteerd wordt in een goede content marketing, kan dit voor jaren lang plezier zorgen. Content marketing is namelijk erg duurzaam. Laten we als voorbeeld een blog nemen. Wanneer er een goede blog geschreven wordt, kan deze zeker een aantal maanden tot wel jaren voor meer bezoekers leiden. Dit is natuurlijk precies wat je wilt bereiken.
2. Content marketing kan op verschillende manieren worden ingezet
We houden als voorbeeld nog steeds even de blog aan zoals hierboven. Wanneer de blog goed loopt, zal het door veel bezoekers bekeken worden. Hierdoor zal de pagina stijgen in de zoekmachine ranking van Google. Dit is erg fijn voor de naamsbekendheid van je site/platform. Hoe hoger je vervolgens staat in de Google ranking, hoe meer nieuwe mensen je pagina zullen gaan bezoeken. Wanneer je weet dat een pagina goed loopt, zou je deze op meerdere manieren kunnen inzetten. Zo zou je de pagina kunnen verwerken in bijvoorbeeld een e-mail. Hierdoor trek je een ander deel van je doelgroep aan en maak je de kans nog groter dat zij óók de pagina gaan bekijken.

3. Content marketing heeft verschillende opties
Voor het gebruik van content marketing wordt er gebruik gemaakt van verschillende instrumenten. In de bovenstaande kopjes zijn al als voorbeeld een blog en e-mail gebruikt, maar er zijn er nog tientallen anderen. Dit is daarom ook een groot voordeel van content marketing. Door verschillende marketing instrumenten in te zetten, kun je je doelgroep op verschillende manieren benaderen. Je kunt zo dus precies inspelen op de fase waar jouw doelgroep/klant zich in bevindt. In de onderstaande tabel vindt je een lijst met daarbij de meest gebruikte content marketing instrumenten. In de rechterkolom staat het procentueel gebruik beschreven.
Content marketing instrument | Procentueel gebruik in B2B |
---|---|
Artikelen | 79% |
Social Media (geen blogs) | 74% |
Blogs | 65% |
Digitale nieuwsbrieven | 63% |
Cases, testimonials, referenties | 58% |
Evenementen | 56% |
Video’s | 52% |
Whitepapers | 51% |
Webinars, webcasting | 46% |
Microsites | 31% |
Magazines (print) | 31% |
Traditionele media | 30% |
Onderzoeksrapporten | 25% |
Branded’ content instrumenten | 22% |
Nieuwsbrieven (print) | 20% |
eBooks | 16% |
Podcasts | 16% |
Mobiele content | 15% |
Digitale magazines | 14% |
Virtuele conferenties | 10% |
Bron: MarketingProf & Content Marketing Institute