Zoekwoordopties van AdWords nader uitgelegd

door
17 oktober 2010
Leestijd: 2 minuten

In deze post een uitleg over de verschillende zoekwoordopties welke Google AdWords hanteert en hoe je deze effectief in kunt zetten. AdWords onderscheidt vier opties welke bepalen bij welke Google-zoekopdrachten je AdWords-advertenties worden weergegeven. Door middel van eenvoudige interpunctie is dit op zoekwoordniveau in te stellen.

Vooraf

In alle onderstaande voorbeelden gaan we er even vanuit dat we gevonden willen worden op het zoekwoord website bouwen.

De 4 opties

Naam van de optie: breed

Invoeren in AdWords als: website bouwen
Toelichting: hiermee wordt de bijbehorende advertentie weergegeven bij soortgelijke woordgroepen en relevante varianten.
Je wordt WEL gevonden op: website bouwen, bouwen, website, website bouwbedrijf, spinnenweb bouwen, ontwikkeling website, website realisatie etc.
Je wordt NIET gevonden op: web redactie, bouw huis, web hosting
Extra: door het plusteken (+) te gebruiken kunnen brede zoekwoorden verder verfijnd worden. Als het zoekwoord website+bouw ingevoerd zou worden dan moeten BEIDE zoekwoorden in de zoekopdracht verwerkt zitten. Enkelvoud, meervoud, positie in de zoekopdracht zijn derhalve irrelevant.

Naam van de optie: woordgroep

Invoeren in AdWords als: “website bouwen”
Toelichting: hiermee wordt de bijbehorende advertentie weergegeven bij zoekopdrachten die exact dezelfde woordgroep bevatten (de woorden moeten in deze volgorde, inclusief spatie, in de zoekopdracht verwerkt zitten)
Je wordt WEL gevonden op: website bouwen, kosten website bouwen, informatie website bouwen, website bouwen detachering, website bouwen software
Je wordt NIET gevonden op: bouwen website, website kosten bouwen, kosten bouwen website, website laten bouwen

Naam van de optie: exact

Invoeren in AdWords als: [website bouwen]
Toelichting: hiermee wordt de bijbehorende advertentie weergegeven bij zoekopdrachten die uitsluitend exact dezelfde woordgroep bevatten.
Je wordt ENKEL EN ALLEEN gevonden op: website bouwen
Je wordt NIET gevonden op: website bouw, website bouwkosten, website laten bouwen

Naam van de optie: modifier

Invoeren in AdWords als: +website +bouwen
Toelichting: hiermee wordt de bijbehorende advertentie weergegeven bij zoekopdrachten waar beide woorden in voorkomen; ongeachte welke volgorde.
Je wordt WEL gevonden op: website laten bouwen
Je wordt NIET gevonden op: website maken, bouwen internetsite

Naam van de optie: uitsluiting

Invoeren in AdWords als: -software (in het voorbeeld gaan we immers uit van het bouwen van een website, software die dat kan werkt in ons nadeel en willen we zodoende uitsluiten!)
Toelichting: hiermee wordt de advertentie niet weergegeven bij zoekopdrachten die deze term bevatten. Omdat bij veel zoekopdrachten ‘foute’ of ‘negatieve’ woorden denkbaar zijn is het van cruciaal belang om deze ‘uit te sluiten’.
Je wordt WEL gevonden op: website bouwen, website laten bouwen
Je wordt NIET gevonden op: website bouwen software

Het is dus van groot belang om alleen zinvolle zoekwoorden te gebruiken die nauwkeurig je bedrijf, diensten of producten omschrijven. Hulp bij het opstellen van de juiste zoekwoorden of toepassen van interpunctie zoals geschetst in deze post? Neem dan contact met ons op.

2 Reacties
  1. Kjell Graafsma 13 november 2011 Beantwoorden

    Hee, Bedankt voor dit bericht, ik heb er veel aan gehad! Ik heb het bericht "Zoekwoordopties van AdWords nader uitgelegd - artformatie | artformatie, blog over internetmarketing, strategie, social media, webdesign etc." ook gedeeld met mijn peoples op mijn Google account!

Geef een reactie