Zoekwoord (not provided) in Google Analytics

door
24 augustus 2012
Leestijd: 2 minuten

Ook bij jouw website zal het zo zijn dat als je gaat kijken in Google Analytics, het zoekwoord “(not provided)” voor het meeste bezoek zorgt. Wat is dit, waar komt het vandaan en hoe kan ik alsnog achterhalen welk zoekwoord men heeft gebruikt?

Begin maart van dit jaar voerde Google een update door in haar systemen waardoor het ingevoerde zoekwoord van ingelogde gebruikers niet meer wordt meegestuurd naar de systemen van Google Analytics. Op het eerste gezicht dus een behoorlijke domper om de resultaten van je SEO inspanningen te meten. Maar, mogelijkheden genoeg om hier alsnog enig inzicht in te krijgen.

Waarom doet Google dit?

Google heeft deze update doorgevoerd vanuit privacy overwegingen. Interessant detail is wel dat als gebruikers zoeken en op een betaalde advertentie (AdWords) klikken, je de data als adverteerder nog wél te zien krijgt. Mogelijk omdat je hiervoor betaalt en Google je dit dus wel wil/moet geven.

 

Weergave in Google Analytics

Via het pad verkeersbronnen >> bronnen >> zoeken >> organisch zie je een overzicht  van de meest gebruikte zoekwoorden. In dat rijtje zul je “(not provided)” ook tegenkomen. Van gebruikers die ingelogd zijn op Google verlies je enkel het zoekwoord waarop men zocht; alle statistieken rondom het bezoekgedrag blijven intact.

 

(not provided) inzichtelijk maken

Doordat alle andere statistieken wel intact blijven kun je op een aantal mogelijkheden alsnog inzicht krijgen in welk zoekwoord men waarschijnlijk gebruikt heeft.

Optie 1: bestemmingspagina

Door als ‘secundaire dimensie’ de ‘bestemmingspagina’ toe te voegen aan je rapportage krijg je inzicht in welke pagina is bereikt door deze gebruikers. Dit geeft je, met de specifieke data van deze pagina, inzicht in het algemene zoekgedrag richting deze pagina. Je mag aannemen, mits de cijfers niet te ver uit elkaar liggen, dat het gedrag aannemelijk is voor de  (not provided) zoekwoorden.

Optie 2: home vs. detailpagina voor inzicht in (non)branded keywords

Indien de bestemmingspagina de homepage betreft is de kans groot dat men gezocht heeft op je merk-, product- of domeinnaam; de zogenaamde ‘branded keywords’. Door deze af te zetten tegen het aantal niet-homepage bezoeken (de dieperliggende detailpagina’s) heb je ook een idee van welk deel branded en non-branded was. De resultaten van je SEO inspanningen meet je echter grotendeels af aan het aantal bezoeken, de onderverdeling naar branded en non-branded en het aantal unieke gebruikte zoekwoorden. De laatste wordt door deze update dus ook onmogelijk om zuiver te meten.

 

0 Reacties

Geef een reactie