Welke positie in de zoekresultaten levert het meeste op?

door
15 september 2010
Leestijd: 4 minuten

Afgelopen week zijn diverse artikelen en onderzoeken gepubliceerd over het belang van een “hoge” positie in de zoekresultaten van Google. Organische (niet betaalde) posities blijken, niet geheel onverwachts, meer relevant en waardevol te zijn ten opzichte van AdWords (betaalde) posities. Weten hoe het zit en benieuwd naar interessante gebruikersstatistieken?

Het belang van een hoge positie in de zoekresultaten

Voor dit artikel zijn een aantal bronnen geraadpleegd, te weten:
– Onderzoek WUA!
– Onderzoek Chitika
– Historie tiental AdWords campagnes welke door ons (Juist) in beheer zijn
– Stabiele posities in de zoekresultaten van een tiental websites welke tevens door ons in beheer zijn.

Prestaties van organische zoekresultaten vs. AdWords

Binnen de zoekresultaten zijn een aantal belangrijke onderverdelingen te maken:
– Gesponsorde zoekresultaten / betaalde advertentieposities bovenaan (niet altijd aanwezig)
– Gesponsorde zoekresultaten / betaalde advertentieposities rechts van het scherm
– Organische zoekresultaten, de “normale” 10 resultaten op het midden van de pagina

In onderstaand screenshot een visuele weergave van de onderverdelingen.
– Gesponsord bovenaan (oranje)
– Gesponsord rechts (rood)
– Organisch (groen)

Volgens onderzoek van WUA! blijkt dat de organische zoekresultaten twee keer zo vaak het vertrekpunt voor bezoek vormen. Dat topposities in de organische resultaten waardevol zijn was al eerder onderzocht. De eerst bezochte website is in 31% van de gevallen ook de websites waarop een conversie (aankoop, aanmelding) plaatsvindt. Binnen het uitgevoerde onderzoek is tevens gebleken dat tweederde van de bezoekers websites vindt via zoekmachines. Niet onbelangrijk, het onderzoek is uitgevoerd onder consumenten.

Maar hoe worden websites dan gevonden, gemiddeld gezien?

Nader onderzoek wijst uit dat:
– Organisch bezoek via de eerste pagina met zoekresultaten gemiddeld 40 tot 45% van het totale bezoek genereren;
– Gesponsorde zoekresultaten bovenaan de pagina 20 tot 25% van het totale bezoek genereren;
– Gesponsorde zoekresultaten rechts van het scherm 1 tot 3% van het totale bezoek genereren;
Links op andere websites eveneens 1 tot 3% van het bezoek genereren;
– En maar liefst 20 tot 25% komt op websites terecht door direct de URL in te typen;
– Een zoekresultaat op de tweede of navolgende pagina met organische zoekresultaten ongeveer 2% oplevert;
– En dat ongeveer 5% van het bezoek via andere bronnen op een website terecht komt (via e-mail o.i.d.)

Naast herkomst van het bezoek zijn ook cijfers gepubliceerd over de best presterende posities waarbij gekeken is naar de zogenaamde “conversiekracht”, uitgedrukt in percentages. Deze cijfers kunnen wij echter niet ‘rijmen’ met intern aanwezige cijfers daar onderlinge verschillen te groot zijn. Derhalve publiceren we deze hier ook niet om miscommunicatie te voorkomen.

Uitzonderingen, opmerkingen, tips:

Er zijn op bovenstaande cijfers en percentages echter wel een aantal opmerkingen te benoemen:
– Het is een open deur, maar gemiddelden zijn nooit een houvast voor jouw product of dienst…
– Er is niet bekend in hoeverre gekeken is naar de zogenaamde “long tail”: zoekopdrachten met meerdere zoekwoorden en een specifieke zoekintentie
– Producten of diensten waarbij het oriëntatieproces kort en duidelijk is (vliegtickets, hotels) profiteren in hogere mate van betaalde zoekresultaten.

Wat zien of wat merken jullie in de praktijk?

Bedrijven raken niet alleen meer bekend met zoekmachinemarketing en bijbehorende termen zoals SEO en AdWords, maar zijn nog steeds grotendeels bezig met AdWords; de betaalde variant van zoekmachinemarketing. Ondanks het feit dat dit voor tal van consultants (waaronder ondergetekende) veel eervol werk oplevert blijft het in principe een ‘tijdelijke’ oplossing voor een cruciaal aspect van (online) marketing anno 2010. Uiteraard is het vanuit psychologisch oogpunt relevant om in zowel de betaalde als organische zoekresultaten aanwezig te zijn, maar dat terzijde.

Focus op organisch bezoek vergt een intensieve aanpak en een bedrijfsbrede en integrale aanpak. Een grondige voorbereiding, continue aanpak, monitoring en optimalisatie is een dagelijkse zo niet wekelijks terugkerende activiteit. Investeren in de toekomst noemen wij dat. Jou als lezer hiervan overtuigen is ook niet op basis van een aantal artikelen uit te leggen. Daarvoor wil iedere consultant veel informatie tot zich nemen, grondig onderzoek doen, kritisch kijken naar processen en websites en ga zo maar door. Twee stelregels zijn hierin van fundamenteel belang:
– Alles wat je doet doe je voor je bezoekers en niet voor Google. Het moet vriendelijk zijn voor Google en that’s it.
– Garanties geven op (top)posities in de zoekresultaten van Google is onmogelijk. Helaas zijn er anno 2010 nog steeds consultants welke dat beweren. Ken je ze? Nodig ze gerust uit (je wordt er nooit dommer van) echter ga er niet mee in zee. Ook niet als je een mooie deal kunt sluiten voor een belangrijk zoekwoord, je weet echter nooit in welke schimmige wereld je gaat bevinden. Krijg je een Google ban? Dan ben je nog veel verder van huis…

De belangrijkste verschillen en argumenten tussen AdWords en organisch zijn volgens ons:
AdWords: Korte termijn, volledige controle, “vandaag inrichten, vandaag bezoek en morgen omzet”
Organisch: Lange termijn, onvoldoende controle, “veel tijd en geld investeren in de hoop op topposities in Google”

Meer info over een specifieke aanpak?

Nodig ons eens uit. Onder het genot van een kop koffie leggen we alles graag eens rustig uit. Geheel vrijblijvend overigens. Bellen kan naar 0492-370087. Vraag naar Filip Demuyt of Rob de Groot en dan maken we graag nader kennis!

Ohja, zou het bijna vergeten… Enkele posities in Google waar we best trots op zijn:
– bedrijf verkopen (www.bedrijventekoop.nl, positie 1)
– volvo (www.vanaarle.nl, positie 3, eerste niet-officiele Volvo site)
– salesplan (www.salesgids.com, positie 2)
– interim financials (www.control.nl, positie 1)
– wonen oss / huren oss (www.woneninoss.nl, positie 1)

Meer referenties op aanvraag beschikbaar.

1 Reactie

    Geef een reactie