WeChat: de toekomst van social media?

door
5 juli 2016
Leestijd: 2 minuten

wechat-cupcakes

Ondanks dat we in Nederland (nog) geen gebruik maken van WeChat is de app in China immens populair. Na WhatsApp en Facebook Messenger behoort WeChat tot de grootste social messenger apps. Maar WeChat is meer dan enkel alleen social messaging. Veel meer. Het is niet alleen een app om te communiceren maar het is een multifunctionele app. Facebook, WhatsApp, PayPal en je bankieren app in één zeg maar.

Met het geïntegreerde betaal- en spaarsysteem vormt WeChat een serieuze bedreiging voor de Chinese (staats)banken. Gebruikers ontvangen namelijk 2,5 keer zoveel rente als bij de bank waardoor banken hun tegoeden én betalingsverkeer zien dalen…

 

800 miljoen actieve gebruikers

Het succes van WeChat zorgde ervoor dat de app in 5 jaar tijd van 2,8 miljoen naar ruim 800 miljoen actieve gebruikers is gegroeid. Al die gebruikers spenderen gemiddeld 3 uur per dag op de app.

wechat-stats

 

Verdienmodel van WeChat

WeChat verdient geld door een aantal geïntegreerde functionaliteiten. Niet alleen stickers en in-game-aankopen zorgen voor inkomsten, ook mogelijkheden om betalingen te verrichten in de aan Tencent (ontwikkelaar van WeChat) gelieerde webshops, tickets te kopen voor de bioscoop of een taxi te bestellen en te betalen, dragen bij aan de omzet. Ondertussen wordt de waarde van WeChat geschat op 64 miljard dollar.

 

Wat kun je doen met WeChat?

Buiten de 1-op-1-communicatie en groepschats biedt WeChat een breed scala aan andere functies. Helaas is de niet-Chinese versie behoorlijk beperkt en zijn veel van de Chinese functies niet beschikbaar buiten China. Dit zijn echter de meest interessante functies omdat deze het innovatieve en onderscheidende karakter van de app laten zien.

Het meest eenvoudig om uit te leggen wat WeChat zo uniek maakt is weergegeven in onderstaande video (5:44):

 

Samenvattend, wat kun je al met WeChat vandaag de dag:

  • een taxi bestellen en betalen
  • scannen (welke winkels/restaurants er in een straat zijn)
  • mobiel shoppen (direct filmkaartjes of producten kopen in een van de webshops van Tencent)
  • vliegtickets kopen (beperkt tot een aantal steden)
  • betalen en sparen

 

De toekomst van WeChat

Als marketeers zijn we veel meer bezig met het besteden van onze tijd en budgetten aan Google/Facebook dan aan bijvoorbeeld ‘messaging apps’. Naarmate messaging apps meer functies en mogelijkheden gaan bieden zullen marketeers en mediabedrijven hier langzaam in meebewegen.

Met pas 5 jaar op de teller is WeChat niet meer weg te denken uit het leven van de Chinezen. Met steeds weer nieuwe functionaliteiten wordt het platform groter en sterker en aan plannen geen gebrek! “We will further expand our mobile leadership via apps distribution and online-to-offline services; invest in long-term opportunities such as online video, online payment and WeChat international expansion; and deepen our integration with key strategic partners,” verklaarde Pony Ma, CEO van Tencent, recent. De sky is the limit!

Credits afbeelding: Cheon Fong Liew, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

0 Reacties

Geef een reactie