Website als marketingtool

door
10 juni 2013
Leestijd: 2 minuten

De jaarlijkse directeurenbijeenkomst van PVT/VMK (branchevereniging kunststofverwerkers en kunststofverpakkingen) stond dit jaar in het teken van ‘sales en techniek’. Juist gaf een presentatie over het inzetten van je website als marketingtool om nieuwe business te creëren. In de  business to business wereld van kunststof spuitgieters en producenten van plastic verpakkingen biedt de inzet van ‘online’ nog veel potentie, daar nog veel traditionele marketing wordt bedreven. Deze is en blijft ook effectief, de kunst is om beide werelden met elkaar te combineren. Uitgangspunt daarbij is dat je website een middel is om een doel te bereiken, en niet andersom. Het doel bepaalt vervolgens de middelen.

Om de aanwezige leden een aantal relevante overwegingen mee te geven hebben we 10 actiepunten gedefinieerd, die zijn te vinden in onderstaande presentatie:

#1 vindbaarheid

Stelling
“Als je niet gevonden wordt door Google, dan besta je niet…”

Actie
“Claim of check je lokale bedrijfsvermelding binnen Google Places

#2 meten is weten

Stelling
“Wat je niet meet kun je ook niet beheren”

Actie
“Maak gebruik van Google Analytics om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag”

#3 content is king, context is queen

Stelling
Content marketing is niets anders dan het delen van je kennis”

Actie
“Bedenk of je relevante content kunt creëren, start een blog of zoek aansluiting”

#4 conversie = roi

Stelling
“Een conversie is het behalen van een doel op je website”

Actie
“Analyseer je conversie-percentage* en denk na over de conversiekracht van je website”

#5 zero moment of truth

Stelling
ZMOT is vergelijkbaar met ‘traditionele’ mond-tot-mond reclame”

Actie
“Zorg voor bewijslast en stimuleer het delen van ervaringen”

#6 middelenmix

Stelling
“Fish where the fish are”

Actie
“Stem je inzet van media en middelen af op het gedrag van je doelgroep”

#7 mobile is everywhere

Stelling
“Aan het eind van 2013 zijn er meer mobiele apparaten dan mensen”

Actie
“Anticipeer tijdig op veranderend gedrag en dito behoeften”

#8 e-mail is still alive

Stelling
“E-mail blijft, zeker binnen B2B, een waardevol kanaal om je doelgroep te bereiken”

Actie
“Nog geen e-mail marketing software? Start eenvoudig met MailChimp

#9 denk outside-in

Stelling
“Slechte navigatie blijft grootste irritatie”

Actie
“Wie bezoekt mijn website, op welk moment, met welke vraag of behoefte?”

#10 pdca

Stelling
“Plan Do Check Act”

Actie
“Een duidelijke marketingkalender biedt sturing en houvast”

0 Reacties

Geef een reactie