We zoeken met steeds meer zoekwoorden

door
21 augustus 2010
Leestijd: 1 minuut

Uptrends publiceerde onlangs een onderzoek waarin bekend wordt gemaakt dat hetgebruik van meerdere zoekwoorden steeds gebruikelijker wordt bij het zoeken op zoekmachines als Google, Bing en Yahoo.

Uptrends.com, wereldwijd marktleider op het gebied van o.a. externe websitemonitoring, publiceerde onlangs een onderzoek waaruit blijkt dat het gebruik van één of twee woorden in een zoekopdracht sterk is gedaald in vergelijking met twee jaar geleden. Het gebruik van één zoekwoord in een zoekopdracht daalt van 15,52 procent in 2008 naar 8,21 procent in 2010. Ook het gebruik van twee zoekwoorden in een zoekopdracht daalt, van 33,65 procent in 2008 naar 21,41 procent in 2010.

Steeds meer gebruikers zoeken met 4, 5, 6 en 7 zoekwoorden in een zoekopdracht, zoals blijkt uit onderstaande tabel. Het gebruik van vier zoekwoorden in een zoekopdracht is bijvoorbeeld gestegen van 13,81 procent in 2008 naar 20,78 procent in 2010.

Voor internetbureaus en zoekmachinemarketing specialisten is deze informatie waardevol. Als een website of campagne wordt geoptimaliseerd voor 2, 3 en 4 zoekwoorden in een zoekopdracht, wordt 70 procent van alle zoekopdrachten bestreken.

De onderstaande tabel geeft inzicht in het aantal zoekwoorden in een zoekopdracht in 2010 in vergelijking tot 2008

aantal woorden 2010 2008
3 27,87 % 26,27 %
2 21,41 % 33,65 %
4 20,78 % 13,81 %
5 11,53 % 6,13 %
1 8,21 & 15,52 %
6 5,63 % 2,61 %
7 2,62 % 1,14 %
8 1,17 % 0,51 %
9 0,53 % 0,24 %
10 0,25 % 0,12 %

Bron: Uptrends

Onze conclusies:

  • Waarschijnlijk gebruiken mensen steeds vaker meerdere zoekwoorden omdat men de juiste webpagina niet kan vinden.
  • Inherent aan bovenstaande is de conclusie dat er een groot aantal unieke zoekopdrachten bestaan. Doelgroeponderzoek bij het bepalen van zoekwoorden is van cruciaal belang.
  • Mensen worden kritischer ten aanzien van getoond zoekresultaten en advertenties rondom de resultaten heen.
  • Adverteerders zullen op basis van bovenstaande cijfers campagnes af gaan stemmen op het zogenaamde “long tail principe”.
1 Reactie

    Geef een reactie