Wat zegt PageRank nog?

door
27 september 2012
Leestijd: 2 minuten

PageRank is een soort rapportcijfer van Google om webpagina’s te rangschikken naar mate van belangrijkheid. Larry Page en Sergey Brin (oprichters van Google) ontwikkelden in 1998, toen zij nog actief waren op Stanford University, de achterliggende formule. Interessant detail, Stanford University heeft het patent op PageRank terwijl de naam een handelsmerk is van Google. Een webpagina krijgt een hogere PageRank als er meer links van andere pagina’s zijn waarbij het aantal links op die andere pagina’s én de PageRank van die andere pagina’s ook van belang (lees: hoog) zijn.

Een soort rapportcijfer?

De eenvoudige uitleg is inderdaad dat het een soort rapportcijfer is. Het is immers een cijfer van 1 tot 10 echter is een 5 zeker geen onvoldoende… Zoals je in onderstaande figuur kunt zien is een cijfer tussen 3 en 5 een voldoende, een 6 of 7 is bovengemiddeld en 8 tot 10 is enkel voorbehouden aan de ‘groten der aarde’. Wereldwijd zijn er ook maar ongeveer 25 websites met een PageRank 10.

De formule achter PageRank

Je zag hem wellicht al bovenaan dit bericht staan, uitgeschreven is dit de formule:

PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))
PR= PageRank
d= een dempingsfactor (standaard d=0.85)
c = het aantal uitgaande links van de pagina
PR(T1)/C(T1) = PageRank van pagina 1 gedeeld door het totale aantal links op pagina 1 (doorgegeven PageRank)

PageRank van webpagina’s verhogen?

“Vroeger” werd PageRank regelmatig door Google geüpdate, tegenwoordig is het slechts één van de factoren binnen het algoritme van Google om webpagina’s te rangschikken. Het behalen van een hoge PageRank of acties uitzetten met als doel het verhogen van de PageRank kunnen geen doelstelling op zich zijn. PageRank geeft enig zicht op de mate van belangrijkheid van de pagina. Uiteraard heb je liever een link op een pagina met een hoge PageRank, dit wil echter nog niet impliceren dat deze link direct veel waardevoller is.

Oftewel; staar je niet blind op dit cijfer, laat je niets wijsmaken door ‘specialisten’ die je een hoge PageRank beloven of wat dan ook. Houd de PageRank in je achterhoofd bij activiteiten in het kader van linkbuilding, that’s it.

2 Reacties

    Geef een reactie