Wat moeten we toch met Twitter?

door
17 oktober 2010
Leestijd: 5 minuten

Wat moet je toch met dat Twitter? Eind 2006 kwam ik voor het eerst in aanraking met Twitter en zag het als de zoveelste hype. In 2008 brak het Twitter geweld echt los en kwam langzaamaan het inzicht dat het toch echt wel iets begon te worden. Nu, eind 2010, is het niet meer weg te denken uit de online wereld. Het heeft echter wel even geduurd alvorens ik de essentie, concrete mogelijkheden, effecten en uitdagingen op een rijtje had staan. Die volgen in deze post!

De essentie van Twitter

Vertel in 140 tekens (een tweet) wat je bezig houdt, wat je aan het doen bent (of wat je gaat doen), waar je aan denkt, wat je interessant vind om te delen of zelfs ‘waar’ je bent. Klinkt eenvoudig. Klopt, is het ook. Maar heb je dusdanig vaak iets interessants te melden? Of overschat je jezelf niet enorm als je meerdere malen per dag iets zinnigs te melden hebt aan een honderdtal mensen? En realiseer je je ook wel dat alles wat je twittert feitelijk wordt vereeuwigd?

Door de enorme opmars van Twitter zijn een aantal zaken opmerkelijk danwel zetten ze je tot nadenken:

  • Door het zichtbaar maken van je eigen netwerk, gedachten en en kennis kun je zogenaamde volgers opbouwen. Des te meer volgers je hebt, des te groter de kans dat veel volgers je tweets lezen, des te groter de kans dat volgers je tweet gaan re-tweeten of gaan aanbevelen bij anderen.
  • Als je vanuit contentperspectief kijkt naar bovenstaande, is het dus een medium waarop je interessante bezoekers bijvoorbeeld naar je website kunt ‘lokken’ omdat je direct een interessant bericht de wijde wereld instuurt naar een select groepje mensen (waarvan je weet dat ze geïnteresseerd zijn in jou en mogelijk ook in jouw bedrijf, product of dienst!)
  • Door de acceptatie van Twitter en het enorme gemiddelde aantal tweets per seconde (record staat op 3.283 per seconde: link) worden er dus op een onmetelijk en onvoorstelbaar niveau tweets de wereld in geknald. Dit kunnen nietzeggende berichten zijn maar het kan ook ‘breaking news’ zijn. Vervolgens doen de volgers en andere Twitter gebruikers de rest: het olievlekeffect of het sneeuwbaleffect doet zijn werk en binnen no time is iedereen op de hoogte… Een kans of bedreiging voor journalisten? Ik zie het als een kans.
  • Ieder bericht kan gekenmerkt worden door middel van een ‘tag’. Ook wel hashtags genoemd aangezien de tag begint met een # met daarachter de tag, zoals bijvoorbeeld #juist.nl. Als anderen ‘geabonneerd’ zijn op dit onderwerp of op zoek zijn naar specifieke informatie over een bepaald onderwerp komen berichten met deze hashtag naar voren. Wederom een kans op gericht bezoek.
  • Google is machtig. Het zwakke punt van Google is echter actualiteit. En laat die actualiteit nu net iets zijn waar Twitter geen moeite mee heeft… Tweets zullen dus steeds meer op de eerste pagina met zoekresultaten worden getoond… Zoek je iets specifieks? Of zoek je iets wat je 1 minuut geleden op TV zag? Grote kans dat Google het niet kan tonen omdat men het nog niet weet (er is nl. nog niets van bekend). Twitter weet het wel en zal het dus ook graag in samenspel met Google aan je tonen…
  • Volgens de nieuwe CEO van Twitter (Dick Costolo) heeft men het nieuwe online adverteren uitgevonden. Een behoorlijk gedurfde uitspraak die hij recent deed: “We feel like we’ve cracked the code on a new kind of advertising”. Zijn uitleg hierop: In all of our advertising products, what we are trying to do is not say, ‘Here’s the content, here is the ads.’ What we are trying to say [is], This is organic content that people like. How can we take this thing that’s organic and enhance a company’s ability to communicate with their customers? Met deze uitspraak refereert Costolo onder meer aan de promoted trends, promoted tweets en promoted accounts. Kosten voor deze ‘promoties’? Vanaf 100.000 dollar… Een ‘promoted tweet’ is een reguliere tweet van een bedrijfsaccount, echter kan de adverteerder (het bedrijf dus) Twitter betalen voor het onder de aandacht brengen van dit bericht onder haar volgers. De adverteerder betaalt Twitter voor iedere actie (klik, retweet, antwoord). Bij onvoldoende actie van de volgers stopt Twitter automatisch. Mooi bedacht! Maar waarom is dit het dan het nieuwe adverteren volgens Twitter? Waarschijnlijk omdat de betrouwbaarheid van iemand die je op Twitter volgt eerder aanzet tot actie; het speelt namelijk perfect in op je gedrag, situatie en interesse. Of het inderdaad het nieuwe online adverteren zal worden zal de toekomst uitwijzen…

Er zijn inmiddels zoveel ‘dingen’ rondom Twitter gebouwd en geïntegreerd: tools, boeken, twittergidsen, blogs, fansites, campagnes om actie te voeren, virals, comics en ga zo maar door. In hoeveel TV uitzendingen wordt, te pas en te onpas, Twitter wel niet genoemd? Om over het aantal zogenaamde ‘Twitter-experts’ nog maar te zwijgen, blijkbaar kan (en wil) iedereen zich zomaar expert noemen… Maar wat kunnen we er nu concreet mee?

Concrete mogelijkheden voor het Nederlandse MKB

Concreet zijn er een aantal mogelijkheden en quickwins aan te wijzen (er zijn er veel meer maar die laat ik aan de echte experts over…)

  • Zorg in ieder geval voor registratie van je bedrijfsnaam of productnaam en zorg voor een bijpassende look-and-feel van je account
  • Leer en probeer Twitter door met enige regelmaat relevante (nieuws)berichten te plaatsen, voorzie ze van hashtags, plaats ze door naar andere social media (denk aan LinkedIn) en link ze door naar bijv. je eigen website
  • Zorg voor een substantieel aantal volgers door het eigen netwerk, klanten, relaties, beïnvloeders, belangrijke personen in je branche etc. te volgen ofwel te vragen om jou te volgen. “Als je zelf interessante content ‘tweet’ komen de volgers vanzelf. That’s the power of the crowd”
  • Zorg ervoor dat medewerkers of collega’s belangrijke tweets doorplaatsen naar het bedrijfsaccount
  • Volg wat er op Twitter gezegd wordt over je bedrijf, product of dienst om zodoende beter in te spelen op behoeften of eventuele problemen
  • Probeer klanten te triggeren om relevante content te tweeten over je bedrijf, product of dienst.
  • Kijk goed rond op Twitter. Hoe en wat doen andere (soortgelijke) bedrijven op Twitter? En wat kun je daar van leren?
  • Meten is weten. En als je niets weet kun je ook niets veranderen. Zorg dus voor bruikbare statistieken

Twitter of meerdere social media inzetten als webcare, helpdesk of het centrale punt voor interactie met klanten wordt feitelijk alleen door een selecte groep van grote concerns toegepast. Voor hen is het echter wel een ideaal podium om in contact te zijn en blijven met de doelgroepen.

Uitdagingen van Twitter

Er zijn tal van voor- en nadelen te benoemen. De belangrijkste uitdagingen voor de toekomst zijn mijn inziens:

  • Iedere seconde wordt iets nieuws getwitterd. De belangrijkste (lees: meest gelezen en geretweete) berichten drijven vanzelf boven maar wanneer ben je autoriteit? Aantal volgers? Typologie van volgers?
  • Hoe zorg je voor een overzicht van daadwerkelijke interessante tweets? Als je 1.000 volgers hebt en die plaatsen dagelijks een bericht dan kost je dat per dag een uur…
  • Komt er een shifting tussen zakelijke, prive en informatieve/algemene tweets?
  • Wat wordt de rol van Twitter in relatie tot Google en omgekeerd? Als we daar een antwoord op hadden…

Cheat Sheet

Update: Meg Pickard publiceerde een handige Twitter Cheat Sheet welke inzicht geeft in:

  • Commando’s welke je in een tweet kunt uitvoeren (@username voor direct message etc.)
  • Zoekfuncties (meerdere woorden, zinsdelen, woord 1 of woord 2, uitsluiten van woorden etc.) Maar ook personen zoeken (from:username; alles wat (je naar) iemand hebt getwitterd etc.) en plaatsen, data etc. kun je opzoeken
  • Termen (DM = direct message etc.)
  • En natuurlijk resources en directories (belangrijke pagina’s en gidsen)

twitter cheat sheet

0 Reacties

Geef een reactie