Waarom worden winkelwagens in webshops achtergelaten?

door
3 oktober 2014
Leestijd: 2 minuten

achtergelaten winkelwagen

In deze blogpost vind je de top 10 redenen waarom bezoekers van je webshop de winkelwagen verlaten en niet converteren richting een bestelling!

1. Complexe checkout

Het checkout proces moet eenvoudig, snel en herkenbaar zijn. Als een gebruiker teveel (verplichte) velden moet invullen, complexe acties of dezelfde actie vaker moet uitvoeren dan zal de ongeduldige bezoeker de winkelwagen achterlaten en de webshop verlaten.

2. Gewoon aan het rondkijken

Veel bezoekers plaatsen producten in de winkelwagen zonder de directe intentie om deze ook op dit moment te kopen. Bezoekers komen op een later moment terug of zijn bij concurrerende webshops ook aan het oriënteren om uiteindelijk een definitieve beslissing te maken.

3. Ergens anders een betere prijs gevonden

Het is tegenwoordig vrij eenvoudig om snel op te zoeken of je hetzelfde product bij een concurrent tegen een betere prijs kunt kopen. Is die gevonden en blijkt de webshop betrouwbaar, kan dit een reden zijn om de bestelling toch niet af te ronden.

4. Onverwachte kosten in de winkelwagen

Veel bezoekers verwachten geen of lage verzendkosten. De reden om online te bestellen is dat de bestelling aan de voordeur wordt afgeleverd, bij voorkeur met korting ten opzichte van de traditionele winkel. Onverwachte kosten zoals hoge verzendkosten of prijzen exclusief BTW die niet eerder gecommuniceerd zijn tijdens het bezoek vormen een belangrijke reden.

5. Trage verzending en/of hoge verzendkosten

Een bezoeker heeft zijn of haar bestelling gereed en wil gaan bestellen. Als blijkt dat er hoge verzendkosten in rekening worden gebracht én het duurt nog 2 weken voordat het product geleverd wordt dan is de kans groot dat de bestelling wordt geannuleerd.

6. Verplichte (account)registratie

Iedere webwinkelier wil zoveel mogelijk informatie van klanten verzamelen. Over des te meer informatie je beschikt, des te beter je je marketingacties hierop kunt afstemmen. En een bezoeker die zich registreert heeft een grotere kans om terug te keren. Veel webshops forceren bezoekers in het bestelproces echter om account aan te maken. Veel mensen willen gewoon bestellen en niet lastig gevallen worden met onnodige acties. Door het aanbieden van het plaatsen van een bestelling als gast voorkom je dat bezoekers om deze reden afhaken.

7. Onzekerheid omtrent veiligheid en privacy

Privacy is en blijft een belangrijk issue. Mede om die reden is het van belang om aan te tonen dat je als webshop op een veilige en betrouwbare manier omgaat met gegevens die verzameld worden. Daarbij horen uiteraard ook betrouwbare betaalmethodes.

8. Betaal- en verzendopties

De hoeveelheid mogelijkheden aan betaal- en verzendopties bepaald in grote mate of iemand wel of niet zijn bestelling afrondt. Sommige webshops blijven werken met acceptgiro’s en/of achteraf betalen om het gemak voor kopers te bevorderen. Met de opkomst van tablets en smartphones wordt de compatibiliteit en beschikbaarheid van betaalmethodes voor mobiele apparaten steeds belangrijker om te integreren in je webshop.

9. Kortingscodes

Het veld kortingscode is veelal zichtbaar in de winkelwagen. Deze functie heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat bezoekers die een kortingscode ontvangen hebben korting krijgen en wellicht mede om die reden daarom bij je webshop bestellen. Voor de doorgewinterde webshopper kan het zien van het veld kortingscode een reden zijn om op internet te gaan zoeken naar kortingscodes van jouw webshop. Of ze terugkeren om te bestellen is dan nog maar de vraag.

10. Totale kosten zijn te hoog

In de winkelwagen staat de optelsom van alle kosten voor de bestelling, evt. verzend- en betaalkosten. Vaak vormt het zien van de totale kosten een reden om de bestelling even uit te stellen.

0 Reacties

Geef een reactie