Visie op e-commerce in 2015

door
5 februari 2015
Leestijd: 4 minuten

magento icoonIn de wereld van e-commerce geldt één belangrijke natuurwet: verandering is de enige constante. Vanuit deze gedachte organiseerden we begin 2015 een kennisbijeenkomst voor vijftien Magento-webwinkeliers. Enerzijds om trends en ontwikkelingen toe te lichten, anderzijds om onderling kennis en ervaringen uit te wisselen.

In deze blogpost publiceren we de belangrijkste uitkomsten, geven we inzicht in interessante e-commerce ontwikkelingen en gaan we in op veelgebruikte plugins voor Magento.

E-Commerce van vandaag en morgen

“Grote spelers worden groter”

  • Verwachtingspatroon stijgt: consumenten verwachten steeds vaker geen verzendkosten.
  • Toetredingsdrempel wordt hoger: een toenemende concurrentie en marktdruk zorgen voor een hogere drempel voor nieuwkomers.
  • ‘USA-effect’:  de verdeling van de e-commerce markt in de USA is een mogelijke voorbode van hoe de Nederlandse (en mogelijk zelfs Europese) markt eruit gaat zien. In onderstaande afbeelding is te zien dat slechts 10 partijen meer dan 50% van alle online omzet voor hun rekening nemen:

top 10 retailers usa

 

“Het aantal nieuwe webwinkels blijft stijgen”

  • 25% overleeft het eerste jaar niet: ruim 50% is na 2 jaar weer gestopt.
  • Lagere overlevingskans voor ‘pure players’: de combinatie van on- en offline wordt op alle fronten belangrijker. Denk aan bereikbaarheid, service, fysieke showrooms en productadvies.
  • Toenemende mate van besef: veel (startende) webwinkeliers beseffen dat een webwinkel uiteindelijk ook gewoon een winkel is. Zonder investeringen in voorraad, personeel en een goede locatie (lees: professionele en vindbare webshop) start je immers ook geen echte winkel.

 

Verwachtingen tot 2018

Voor de komende 3 jaar zijn een aantal belangrijke verwachtingen te benoemen:

  • Europese e-commerce markt groeit naar verwachting met 12% per jaar tot 2018 (Nederland 9,8%)
  • De grootste groei zal plaatsvinden bij de grote(re) webwinkels
  • Mobiel wordt steeds belangrijker: naar verwachting verloopt in 2018 bijna de helft van alle verkeer via mobiele apparaten zoals smartphones, tablets en smartwatches.

Bronnen
– https://www.thuiswinkel.org/bedrijven/nieuws/2649/helft-van-e-commerce-is-m-commerce-in-2018
– http://blogs.forrester.com/michelle_beeson/14-06-02-european_online_retail_sales_continue_double_digit_growth_spurred_by_mobile

 

Interessante en belangrijke ontwikkelingen

Voor het komende jaar willen we 7 belangrijke ontwikkelingen nader uitlichten:

  • Personalisatie: een toenemende mate van gepersonaliseerde content speelt een grote rol in het verhogen van de gebruikerservaring en conversie van webshops. Software als Pleisty en Iqnomy zullen aan populariteit winnen en het gemak om dergelijke tools te implementeren en gebruiken zal eveneens verbeteren.
  • Data driven marketing: feitelijk niets nieuws onder de zon; beslissingen nemen op basis van cijfers en inzichten. Daar het de afgelopen jaren vrijwel hoofdzakelijk online data betrof zal zich dit gaan uitbreiden tot data afkomstig uit andere afdelingen zoals sales, finance, crm, fulfillment en customer service.
  • Wereldwijde concurrentie: met de mogelijke komst van grote spelers als Amazon en Alibaba staat Nederland aan de vooravond van een mogelijke nieuwe revolutie op het gebied van webwinkelen.
  • Curated shopping: concepten waarbij je op periodieke basis een bestelling thuisbezorgd krijgt groeien door. Van kleding tot wijnen, dergelijke concepten zie je steeds vaker opdoemen. Enerzijds vanwege het verrassingseffect, anderzijds vanwege de retentie en hoge ‘customer lifetime value’.
  • Mobiel wordt leidend: responsive is de standaard en mobiel zoeken neemt iedere maand toe. Op het moment dat mobiel betalen gemeengoed is geworden weten we niet beter meer.
  • Omni-channel: grenzen tussen on- en offline vervagen. Heb je op ‘s-avonds op je tablet een product gezocht of besteld, de volgende dag wordt je in de winkel herkent aan de hand van je smartphone- en of smartwatch en heeft de baliemedewerker je bestelling al klaarliggen.
  • Inzet van meer kanalen: om een optimale vind- en zichtbaarheid na te streven dien je niet alleen je kanalen nauwgezet te selecteren, ook de content en boodschap die verspreidt wordt dient hierop afgestemd te zijn. Combineer dit met de verschillende fasen van de customer journey en je hebt een overzichtelijk beeld van je middelenmix:

e-commerce middelenmix artform

5 ‘best practices’ voor jouw webshop

Voor veel webwinkeliers is het tijdrovend en lastig om alle ontwikkelingen en mogelijkheden bij te benen. Daarom selecteerden we 5

1. Lookbooks voor meer beleving

Een lookbook is een visuele weergave van producten op basis van sfeerbeelden. Onderstaand volgt een mooi voorbeeld van Protest:

Ook de webshop van NastyGal.com is een mooi voorbeeld. Geheel in lijn met de excentrieke fotografie en uitstraling kun je per beeld de producten bekijken welke op de foto zijn weergegeven:

lookbook nasty gal 1

2. Social media integratie voor productfoto’s

De Australische webshop BlackMilk vraagt gebruikers om foto’s van gekochte producten te delen op Instagram. Aan de hand van een #hashtag worden automatisch foto’s van klanten getoond op de webshop. Niet alleen onderscheidend, bezoekers kunnen zich hiermee identificeren en zelfs aangemoedigd voelen om hetzelfde te doen. Gevolg? Mogelijk een hogere conversie, actuele content en een positieve ervaring na de aankoop.

3. (E-mail) popups voor meer conversie

Daar waar popups jarenlang ‘not done’ zijn geweest lijken deze op retour te zijn. Steeds vaker zie je, al dan niet afhankelijk van je gedrag, popups voorbij komen waarin je gevraagd wordt om je gegevens. Wanneer en waarom zou je dergelijke popups inzetten?

  • Bij het openen en/of verlaten van je webshop
  • Vraag om e-mailadressen in een popup voor het verrijken van je eigen database
  • Geef bijvoorbeeld korting op een toekomstige aankoop
  • Een bezoeker kan immers ook op een later tijdstip omzet opleveren

Vraag blijft echter altijd: die ene klant die wél koopt, is deze meer waard dan de 20 die een popup irritant vinden? Onderstaand toch een drietal voorbeelden van hoe dergelijke popups uit kunnen zien:

4. Gebruiksvriendelijke filters

Bij Bol.com introduceerden ze recent een kleurenfilter met daarin ook daadwerkelijk de ‘kleuren’. Heel simpel en duidelijk als je het ziet, echter nog niet voor veel webshops een standaardfunctie:

Eenzelfde kleurenfilter zie je bij Apple, echter is het daar interessant dat de filter niet standaard wordt getoond. Deze moet je zelfstandig openen, vervolgens krijg je duidelijke filters aan de rechterzijde welke reeds vanuit een ‘mobile’ filosofie zijn vormgegeven: duidelijke grote buttons zonder dat je moet in- en uitzoomen om vinkveldjes aan te vinken.

filter apple 1

5. Duidelijk communiceren van verzendkosten

Eén van de redenen dat bezoekers je webshop verlaten in de winkelwagen is verborgen of onduidelijke kosten voor bijvoorbeeld de verzending. Mede om die reden communiceert CoolBlue bijvoorbeeld op de productpagina’s duidelijk dat de verzending gratis is.

Een ander voorbeeld is wederom in de webshop van Nasty Gal, waar vanwege de grote hoeveelheid internationale bezoekers en bestellingen een aparte pagina is ingericht. Op deze pagina staan niet allen alle verzendkosten per land maar ook de verwachte levertijd. Overzichtelijk, duidelijk en gebruiksvriendelijk.

‘Must have’ Magento plugins

Onderstaand volgen 10 plugins die niet mogen ontbreken in een Magento webshop:

  1. Manadev SEO Layered Navigation Plus >> link
  2. Koongo Connector >> link
  3. MailChimp i.c.m. Mandrill >> link
  4. AheadWorks On Sale >> link
  5. OneStepCheckout >> link
  6. Simple Bundles >> link
  7. Fooman PDF Customiser >> link
  8. Postcode.nl postcodecheck >> link
  9. Beslist CPS >> door Juist ontwikkelde plugin waarmee je eenvoudig de meetpixel van Beslist kunt integreren
  10. Custom Category H1 >> door Juist ontwikkelde plugin om

Meer weten?

Is je interesse gewekt naar aanleiding van dit artikel? Juist adviseert en begeleidt webwinkeliers naar meer online rendement. Binnenkort ook voor jou?

0 Reacties

Geef een reactie