URL Builder Google Analytics (uitleg van tool)

door
10 januari 2011
Leestijd: 1 minuut

Met de URL Builder Tool van Google Analytics kun je op eenvoudige wijze bezoeken in Analytics rapporteren welke vanaf een online advertentie, via een nieuwsbrief of bijvoorbeeld via een email handtekening naar je website worden gestuurd. Er dient namelijk een stukje code toegevoegd te worden aan de bestemmings-URL waardoor Analytics de bezoeken kan herleiden. In deze blogpost een beknopte uitleg!

Op deze pagina van Google kun je eenvoudig de ‘links’ opmaken voor je online marketing campagnes. De procedure voor het rapporteren van email campagnes is als volgt:

Stap 1:
Vul de URL van de link in waar je in je nieuwsbrief naar verwijst. Bijvoorbeeld juist.nl/contact.

Stap 2:
Vul de benodigde variabelen in bij:

  • Campaign Source = bron (nieuwsbrief)
  • Campaign Medium = marketing medium (email)
  • Campaign Term = mogelijkheid om evt. zoekwoord toe te voegen (contact)
  • Campaign Content = type of naam van link/actie om deze van elkaar te onderscheiden (contactbutton)
  • Campaign Name = verzenddatum of naam van de nieuwsbrief (2011-01-10)

Stap 3:
Klik op Generate URL en je krijgt o.b.v. bovenstaand voorbeeld de volgende URL als uitkomst: http://juist.nl/contact

Stap 4:
Na verzending van je nieuwsbrief log je in op je Google Analytics account om vervolgens bij verkeersbronnen een nieuwe taartpunt (overig in het geel) aan te treffen. Als je vervolgens bij alle verkeersbronnen gaat kijken zie je netjes “nieuwsbrief (email)” in de lijst staan, mits er uiteraard klikken zijn gegenereerd.

0 Reacties

Geef een reactie