Twitterfeed gebruik, waar moet je op letten?

door
27 september 2012
Leestijd: 2 minuten


Op steeds meer websites zijn twitterfeeds te vinden. Heb je als bedrijf stappen ondernomen om tot een goed twitter account te komen? Dan moet je ook goede overwegingen maken om te beslissen wat het juiste gebruik van je twitterfeed op de website is. Waar moet je op letten en hoe pak je dit aan?

Voordelen van een twitterfeed op je website:

Als je als bedrijf actief bezig bent op twitter en er minimaal 3 uur per week mee bezig bent (om interactie te zoeken, gerelateerde informatie te delen en berichten retweet) heeft de feed een goede functie op je website. De bezoeker kan meteen zien dat je als bedrijf een bijdrage levert aan twitter. Lever je geen bijdrage, gebruik dan geen feed. De actieve twitteraars in Nederland, een alsmaar groeiende groep, zal sneller getriggerd worden om jou bedrijf ook te gaan volgen als ze direct kunnen zien dat hier niet alleen kortingen en nieuwe producten getweet worden.

En om het oude gezegde “geld maakt geld” een nieuw jasje te geven:  “volgers maakt volgers”.

Ook geeft het de bezoekers de mogelijkheid om direct vanaf jouw website te reageren op één van de tweets in de feed, tweets te retweeten en/of toe te voegen aan favoriete tweets.

 

Wat zet je nu wel en niet in de feed:

Iedere feed heeft zijn eigen instellingen die je kunt gebruiken voor de vertoningen van tweets. Bepaal vooraf goed wat je wel en niet in je feed voorbij wilt laten komen.
Hier de meest voorkomende tweets die mogelijk zijn in een feed:

  • Gebruikers of lijsten
  • Mentions (@)
  • Zoekresultaten

Voeg voor de feed op je website alleen je eigen bedrijfsaccount en de mentions (@) richting je bedrijf toe. Deze twee vliegen kan je in één klap slaan door de ‘zoekresultaten functie’ te gebruiken. Voeg als zoekopdracht de accountnaam van je bedrijf  toe (zonder @).  Zo ben je gegarandeerd van relevante tweets op de feed. De tweets die je zelf plaatst zijn logischerwijs het meest relevant. Maar de mentions zijn vaak ervaringen van mensen die ze hebben opgedaan bij of door jouw bedrijf. Deze ervaringen kunnen de bezoekers natuurlijk triggeren om te converteren.
Als je gebruik gaat maken van hashtags (#) of andere gebruikers/lijsten heb je geen controle over wat er op de website komt te staan.

Twitter heeft ook de nadelen voor bedrijven meegenomen. Als iemand een slechte ervaring met jouw bedrijf heeft, en hier vervolgens over tweet, dan staat het bedrijf in het kwade daglicht. Doordat je de zoekresultaten functie gebruikt zal deze verschijnen in de feed. Maak van dit negatieve bericht iets positiefs. Ben niet bang om deze tweets en de reactie daarop ook in je feed te laten verschijnen.

0 Reacties

Geef een reactie