De toekomst van F1 TV kijken is hier

28 februari 2018

F1 TV

UPDATE: het heeft bijna anderhalf jaar sinds het schrijven van dit blog geduurd, maar het is zover: de Formule 1 zet eindelijk haar eerste stappen richting écht interactieve televisie. De organisator van de Formule 1-races kondigde op het Mobile World Congress haar nieuwe dienst F1 TV aan; een app waarmee kijkers onder andere live toegang krijgen tot alle on-board camera’s van de coureurs. De app zal in eerste instantie voor browsers beschikbaar zijn, waarna geleidelijk ook smartphones én bepaalde TV-apps van de dienst gebruik kunnen gaan maken.

F1 TV biedt een eigen dashboard voor iedere abonnee, waar niet alleen races, maar ook alle trainingen, kwalificaties, interviews en persconferenties te zien zijn. Bovendien hebben gebruikers naast on-board beelden ook toegang tot alle radiocommunicatie tussen teams en rijders. Het dashboard is naar persoonlijke voorkeuren in te richten met beelden van meerdere coureurs tegelijk. In de praktijk kun je dus zowel met Max Verstappen als met Sebastian Vettel ‘meerijden’ en direct horen hoe beiden op een inhaalactie reageren, bijvoorbeeld.

Deze dienst zal tussen de $8,- en $12,- per maand gaan kosten. Meer uitgeklede diensten, waarbij bijvoorbeeld geen livestreaming beschikbaar is, zullen goedkoper zijn. Overigens is nog niet duidelijk of de dienst ook (op korte termijn) in Nederland gekozen kan worden.

Een logische volgende stap is het live volgen van de race in virtual reality. Vooralsnog kunnen deze beelden nog niet (goed?) live gestreamd worden, waardoor deze dienst nog even op zich laat wachten. Hoe dan ook: interessante ontwikkelingen, niet alleen voor de F1-sport, maar voor TV kijken in het algemeen. Wie weet updaten we dit blogbericht volgend jaar weer met de titel ‘F1 voortaan live in VR te volgen’.

Onderstaand blog werd voor het eerst gepubliceerd in november 2016. 

 

Iedere keer als ik weer een Formule 1 wedstrijd kijk vraag ik me af waarom TV kijken anno 2016 niet anders kan. Of anders moet. Waarom kan ik niet zelf bepalen wat ik op welk moment wil zien van een F1 race? TV kijken is nog steeds één van de meest populaire bezigheden in onze vrije tijd. Ondanks dat zijn de innovaties op het gebied van TV kijken niet bijster spannend. Van beeldbuis naar een plat beeldscherm met HD resolutie, dat zijn naast Netflix, on-demand en mobiel TV kijken toch wel zo’n beetje de grootste veranderingen van deze eeuw. Mogelijk dat TV kijken met een VR bril ‘the next big thing‘ is?

Want aan TV kijken an sich is in de afgelopen decennia bar weinig veranderd. Je hebt een beeldscherm, afstandsbediening, kanalen, teletekst (of de app hiervan) en that’s it. Met een internetverbinding, Logitech Harmony, een homecinema-set en eventueel een recorder of Apple TV creëer je meer mogelijkheden en gebruiksgemak maar échte revolutionaire ontwikkelingen zijn dit niet. Het on-demand bestellen van films verandert daar vrij weinig aan, dat is gewoon een vervanger van de traditionele videotheek. De komst van Netflix, Videoland-achtige diensten en vloggers zet het businessmodel van de TV wereld echter wel op zijn kop, maar misschien is dat maar goed ook: wakker geschud worden door een nieuwe generatie die zelf initiatief wil nemen en geen genoegen neemt met de hoeveelheid reclames. Is het dan raar dat de mediabestedingen op TV nipt groeien (bron: Nielsen) en dit jaar mogelijk zelfs gaan dalen?

Waarom biedt TV kijken niet veel meer dan het nu is? Waarom is er nog geen nieuw businessmodel? Waarom kan ik niet zelf bepalen wat ik wanneer wil kijken? Wanneer kan ik als kijker op de stoel van de regisseur plaatsnemen? Allemaal interessante ideeën die ongetwijfeld niet 1,2,3 in de praktijk uit te voeren zijn en veel tijd en geld kosten. Maar kan TV kijken, bijvoorbeeld kijken naar een Formule 1 race van Max Verstappen, niet veel leuker? Ik denk van wel.

Tijd voor een nieuwe generatie?

Wie kijkt er nog op als een peuter voor een TV staat en op het scherm gaat ‘swipen‘? Die verwacht om zodoende naar het volgende programma of kanaal te gaan. Maar die TV ‘reageert niet’. Nu is dat niet voor iedereen even praktisch, je staat immers niet op uit je stoel of bank om een zender te verzetten maar het kan wel handig zijn.

Heeft vandaag de dag dan geen enkele TV fabrikant zich eens achter de oren gekrabd over hoe de ervaring van TV kijken écht verbeterd zou kunnen worden? Gaan we in de toekomst allemaal door een bril TV kijken? Of moeten we wachten tot ook hier een partij uit een andere branche zorgt voor de grootste innovatie? En wie zou dat zijn, Google, Apple of een onbekende partij? Een dergelijke partij zal er zeer waarschijnlijk wél automatisch vanuit gaan dat ik graag betaal voor mijn gebruik, niet vast wil zitten aan een abonnement of provider en dat ik zelf bepaal wat ik wanneer wil zien… De TV wereld noemt dit ‘interactieve TV’:

“Interactieve TV is digitale tv met HDTV mogelijkheid en extra interactieve diensten zoals het pauzeren en opnemen van programma’s, terugkijken van series via uitzending gemist en internet via uw televisie.” 

Interactieve TV. Persoonlijk zou ik een andere definitie of invulling verkiezen, want de interactie is vrij beperkt bij ‘interactieve tv’. Als kijker heb je behalve pauzeren en opnemen helaas nog steeds weinig invloed op datgene wat je te zien krijgt op je scherm. RTL heeft daarentegen al enkele succesvolle apps gelanceerd waarbij je als kijker betrokken wordt bij een show (Voice of Holland) of spelprogramma (Weet ik veel). Met Vlucht HS13 deed KRO-NCRV een leuk experiment door middels Facebook Messenger een extra verhaallijn toe te voegen en middels een chatbot communiceer je met een personage uit de serie, en beleef je een extra gedeelte van de serie. Dit alles komt al meer in de richting van ‘interactie’, maar is nog steeds beperkt ten aanzien van datgene wat je daadwerkelijk te zien krijgt op je scherm.

Hoe kijken we naar Formule 1 in de toekomst?

Terug naar de Formule 1. Na de recente overname door het Amerikaanse Liberty Media wordt er veel verwacht op het gebied van doorontwikkelingen in social, digital en apps. Zouden zij het aandurven om het kijken van een Formule 1 race opnieuw uit te vinden? Om eens écht in de huid te kruipen van de kijker, dit te relateren aan een unieke ervaring mét voldoende ruimte voor commerciële mogelijkheden?

Want zeg nou zelf, hoe gaaf is het om zelf de touwtjes in handen te hebben om te kunnen bepalen vanuit welk stoeltje je de start van een race gaat kijken. Of welke ‘camera angle’ je kiest om je voor te bereiden op een spectaculaire inhaalactie, om een crash terug te zien of het gevoel te hebben dat je écht midden ‘in’ de race zit. Waarom bepaalt de regiekamer nog steeds wat ik thuis op TV te zien krijg? En als ik het commentaar tijdelijk uit wil schakelen hoeft dat toch ook niet zo’n probleem te zijn? Zorg dat ik dit alles vanuit een app kan bedienen en streamen naar mijn TV, veel complexer dan dit is het feitelijk niet.

De genoemde voorbeelden zijn trouwens voor veel sporten van toepassing, zeker als het individuele sporten betreft. Feit is dat de uitgever nog steeds voor mij bepaalt wat ik te zien krijg.

Benieuwd wat ik bedoel? Bekijk dan eens de ‘360° Experience‘ van MakingView uit Noorwegen op YouTube, in deze video kun je (op je mobiel of VR bril) rondkijken tijdens een ritje op een F1 auto. 

Delen van data

Want, stel je eens voor; honderdduizenden zo niet miljoenen kijkers over de gehele wereld kijken naar een race. En zij bepalen allemaal zelf wat ze wanneer kijken. Ga eens na over hoeveel data rondom kijkgedrag je ineens beschikt. Welk fragment springt eruit, waar wordt het meeste naar gekeken, welk fragment wordt het meeste terug gekeken? Wat wordt er gedeeld op sociale media? Allemaal data waar je volgens mij als regisseur alleen maar van kunt dromen. Je zult nu nog steeds moeten vertrouwen op je eigen ervaring en onderbuikgevoel om een uitzending zo optimaal mogelijk te regisseren. Dat terwijl een Nederlander mogelijk grotendeels de wedstrijd van Max Verstappen wil volgen, een Duitser snel wil schakelen tussen de auto’s en camera’s van Nico Rosberg en Sebastian Vettel en een luie kijker gewoon de ‘standaarduitzending’ wil blijven kijken.

Combineer deze data, deel deze met je kijkers en er ontstaat een compleet nieuwe ervaring met legio mogelijkheden. De techniek is reeds zo ver, de vraag is waarom het nog niet ter beschikking wordt gesteld aan het grote publiek…

Heeft het te maken met licenties? Kosten? Mogelijke opbrengsten? Want wat zou je per race extra willen betalen om zelf ‘achter het stuur’ te zitten? Of moet de ervaring van een dusdanig niveau zijn dat adverteerders in de rij staan om hierin te participeren?

Zendtijd, zeker bij een Formule 1 race, is kostbaar. En vandaag de dag nog steeds enkel en alleen weggelegd voor adverteerders met grote budgetten. Maar wat zou er allemaal kunnen gebeuren als deze wereld zich verder gaat digitaliseren? Welke kansen komen er dan nog meer voorbij? Ik kan niet wachten op wat er komen gaat. 🙂

Credits afbeelding: Formula 1

0 Reacties

Geef een reactie