Toekomst van banners en display advertising met voor- en nadelen

door
18 november 2010
Leestijd: 3 minuten

Zijn je de banners van “WATCH THIS SPACE” ook al opgevallen? Google promoot op webpagina’s uit haar display netwerk (inhoudsnetwerk) deze banner om de achterliggende mogelijkheden van display advertising toe te lichten. Daarvoor hebben ze zelfs een speciale actiepagina in het leven geroepen.

In deze post een korte uitleg over banners/display advertising, de verwachting voor nu en in de nabije toekomst en concrete voor- en nadelen voor adverteerders, uitgevers en internetters zoals jij en ik.

Wat is display advertising?

Display advertising betekent concreet het plaatsen van advertenties in de vorm van banners (in alle soorten en maten; zie eerdere blogpost) op relevante websites. Zoals dit vroeger (en nog steeds, maar in afnemende mate) veel gebeurde in de vorm van advertenties in traditionele media zoals kranten, magazines, tijdschriften,posters etc., zo gaat het op internet eigenlijk hetzelfde. Er wordt echter niet afgerekend in millimeters maar in het aantal vertoningen van je banner. En je banner is weer opgebouwd in een aantal pixels (breed x hoog) wat uiteindelijk weer verband houdt met je millimeters… Op internet kun je via tal van manieren display advertising ‘inkopen’. Via grote mediabureaus (relatief duur, geschikt voor branding), via Google (daar gaat dit artikel m.n. over), via affiliate netwerken (weinig controle over waar je wordt geplaatst, betalen op basis van resultaat) of via grote uitgevers om de onverkochte ruimtes op te vullen.

Dat het aantal verkochte advertenties in print en outdoor (bushokjes etc.) afneemt is geen nieuws meer. In hoeverre digitaal dit volledig zal gaan overnemen laat ik in het midden, feit is wel dat de markt voor display advertising nog steeds groeit (zie ook het onderzoek van Forrester op MarketingOnline).

Wat verandert er dan?

Aan het tonen van banners op websites zullen dus extra dimensies worden toegevoegd. Google is daar actief mee bezig. Enkele maanden geleden publiceerde Google officieel haar toekomstverwachtingen, waarbij de nadruk ligt op video-advertenties, nog meer mogelijkheden voor targeting (banners gericht inzetten op een doelgroep), stijging van het aantal mobiele apparaten en dus advertenties die geschikt zijn voor mobiel, verandering van het afrekenmodel (van cost per click naar andere metrics zoals relevantie, tijd etc.), integratie met sociale media (delen van… etc.), nog meer rich media gebruik (je kent ze wel, die irritante beeldoverlappende advertenties gericht op branding) en een omzettoename van de totale display advertising markt naar $50 miljard in 2015. Zie hier het officiële Engelse bericht.

Alles draait dus om relevantie. Oftewel, je krijgt in de toekomst waarschijnlijk/hopelijk alleen nog maar banners te zien die er voor jou toe doen. Dat betekent automatisch dat Google dus nog meer gegevens (historie, surfgedrag, klikgedrag, zoekgeschiedenis, je online netwerk etc. etc.) zal gaan verzamelen om de getoonde banners beter af te stemmen op jouw unieke situatie. Eng? Ergens misschien wel. Anderzijds kun je ook stellen dat je niet meer wordt lastiggevallen met irritante, nietszeggende en irrelevante banners die je eigenlijk liever niet had gezien. Dat zou ergens toch ook wel mooi zijn…

Voor- en nadelen

Voordelen voor adverteerders

  • Meer mogelijkheden om campagnes nog specifieker te targetten op de juiste doelgroep(en).
  • Mediabureau’s zullen naar verwachting een kleinere rol gaan spelen ten aanzien van het in contact brengen van adverteerder en uitgever. Op het gebied van advies en gezamenlijke inkoop zal deze functie echter blijven bestaan.

Nadelen voor adverteerders

  • Op termijn minder ruimte voor effectieve branding mogelijkheden.
  • Door de toenemende relevantie zullen de kosten per klik stijgen. Naast de cpc (cost per click) zullen ook andere metrics toegepast gaan worden zoals eerder benoemd.
  • Doordat de relevantie toeneemt, er dus meer ruimte overblijft voor andere adverteerders en bezoekers gerichten gaan doorklikken wordt de macht van de softwareleverancier (Google in deze) steeds belangrijker en groter.

Voordelen voor uitgevers

  • Waarschijnlijk een hogere marge op of lagere kosten van advertentiecampagnes doordat softwareleveranciers een gedeelte van de rol van het mediabureau op zich gaan nemen.
  • Meer gerichte mogelijkheden voor het zogenaamd serveren van advertenties wat de beleving, ervaring en gedrag van de website of applicatie ten goede komt.

Nadelen voor uitgevers

  • Of het een nadeel of een uitdaging is is moeilijk te zeggen maar het vasthouden van bezoekers op de eigen website kan een punt van aandacht vormen.
  • Het aantal mogelijke formaten en plaatsingen zal toenemen wat waarschijnlijk zal resulteren in een intensievere aanpak, implementatie, monitoring en rapportage.

Voordelen voor internetters

  • Minder irritante en irrelevante advertenties.
  • Betere afstemming van inhoud op basis van wensen en (surf)gedrag.
  • Lokale advertenties op basis van de positie/plaats waar je je op dat moment bevindt.

Nadelen voor internetters

  • Het effect van ‘Big Brother is watching you’ zal in toenemende mate merkbaar zijn.
  • De macht van Google en andere grote partijen zal nog meer voelbaar worden.
  • Door de toenemende relevantie zul je vaker gaan klikken op advertenties dan voorheen. De kans dat je overgaat tot aankoop, aanmelding, registratie o.i.d. wordt daarmee automatisch verhoogd.

Bekijk ook eens de actiesite van Google

De actiesite die Google in het leven heeft geroepen is zeker het bekijken waard. De filmpjes en mogelijkheden geven een goed beeld van wat er staat te gebeuren in de wereld van display advertising. Veel kijk- en luisterplezier!

Link: https://www.thinkwithgoogle.com/topics/display.html (of klik op onderstaand screenshot).

De bijna 50 minuten durende video van Google over de volledige toekomst kun je onderstaand bekijken. Voor de echt geinteresseerden onder ons toch wel de moeite waard.

1 Reactie

    Geef een reactie