Spelregels voor kortingscodes (checklist)

door
9 mei 2012
Leestijd: 2 minuten

Kortingscodes zijn hip. Het aantal websites wat ‘handelt‘ in kortingscodes groeit gestaag. Veel webwinkeliers willen de mogelijkheid in hun webwinkel om een kortingscode toe te passen om bezoek te trekken en het reactiveren van zogenaamde slapende klanten. Maar ze vergissen zich vaak in de complexiteit van enerzijds de technische ontwikkeling en anderzijds de consequenties, voorwaarden en effecten die komen kijken bij het ‘weggeven van korting’.

Want dat is waar het uiteindelijk wel op neerkomt en dat wil je wel enigszins regisseren en meten. In deze post een overzicht van alle spelregels bij het implementeren van kortingscodes binnen een webshop!

Werk je met een e-commerce platform zoals Magento dan is het instellen van kortingscodes vrij eenvoudig. In veel webwinkels dient het specifiek ontwikkeld te worden binnen de bestaande structuur en dan komt er meer bij kijken. Om je een totaalbeeld te geven waarmee je je webbouwer of jezelf kunt ‘checken’ of je aan alles hebt gedacht kun je onderstaande checklist gebruiken!

De kortingscode zelf

– Ga je de code openbaar communiceren? Zo ja, waar?
– Kan ik de kortingscode verdienen? Bijvoorbeeld door iets te delen? Of kan ik mijn vrienden eenvoudig op de hoogte stellen / mee laten delen?
– Wat is de opbouw van de code: cijfers, letters of een woord omdat dat makkelijker is om te onthouden?
– Hoeveel keer mag de code gebruikt worden; 1x, per IP adres/cookie of onbeperkt?
– Tot wanneer mag de code gebruikt worden?

De korting in keiharde euro’s

– Wat berekent de code? Een vast bedrag of een percentage op de totale bestelling?
– Wat zijn de eisen voor bijvoorbeeld een minimaal bestelbedrag?
– Is de code wel of niet van toepassing op de verzendkosten?
– Is de code van toepassing op het bedrag excl. of incl. BTW?

Voorwaarden bij de bestelling

– Op welke producten/productgroepen is de code van toepassing? Of geldt het voor de totale winkelwagen?
– Is de code van toepassing op een specifieke klant(groep)?
– Wordt de bestelling wel of niet meegenomen bij een evt. spaarprogramma?
– Op hoeveel producten is de code max. van toepassing?
– Is er een beperking ten aanzien van prioriteit? Krijgt bijvoorbeeld het goedkoopste product de korting of het duurste product?

Kortingscode invoeren

– Wanneer en waar kan ik de code invoeren?
– Hoe prominent of onopvallend is het veld om de code in te voeren? (doe bijv. A/B testen om te kijken of er verschil in conversie optreedt*)
– Hoe zie ik dat de code wordt verwerkt, een korting per product, een verlaging van de prijs of een totale korting bij het totale bedrag?
*: Onderzoek van Elasticpath wees uit dat er ook onbedoelde effecten kunnen zijn. Denk aan een koper die toch al bij je zou gaan kopen; deze is geneigd online te gaan zoeken naar een kortingscode als hij hier duidelijk op wordt gewezen dat de mogelijkheid er is…

Verwerking van de kortingscode

– Hoe wordt de korting verwerkt in de orderbevestiging en de factuur?
– Wordt het aantal keer dat de code gebruikt is ergens opgeslagen?

Mis je zaken in deze checklist? Laat het dan weten via een reactie hieronder 🙂

4 Reacties
  1. Shamier Coffie 24 mei 2012 Beantwoorden

    handig thnx!

  2. Frank vd Werf 1 november 2012 Beantwoorden

    Wordt het aantal keer dat de code gebruikt is ergens opgeslagen?
    Ik wil voor de boekhouding ook weten hoeveel geld ik per kortingscode heb weggegeven en dit in mijn administratie boeken.

    Ik verneem graag een antwoord van u

    vrgr,
    Frank

    • Rob de Groot 7 december 2012 Beantwoorden

      Beste Frank,

      Als je een open-source e-commerce platform als Magento gebruikt wordt dit gewoon opgeslagen in het systeem. Per order wordt dit verwerkt en dus automatisch in de administratie ingeboekt.

      Succes!

      Mvg,

      Rob de Groot

  3. Bob 6 februari 2013 Beantwoorden

    Ik denk dat als je erover denkt om je kortingscode te publiceren ( en in het algemeen gebeurt dit met affiliate marketing) je eisen moet stellen aan de betreffende site. Zo moeten webshops zich het volgende afvragen als ze zich bij een kortingssite willen aanmelden:

    #1 Wil ik wel met mijn merk op deze website staan?

    #2 Wordt de bezoeker niet misleid? (vb. “Bekijk kortingscode” resulteert in; “Sorry geen kortingscode beschikbaar”)

    #3 Kan de website additionele traffic bieden?

    Na het beantwoorden van deze drie vragen weet je waar je aan toe bent. Het gaat namelijk om kwaliteit, niet om kwantiteit.

    "Bron"

Geef een reactie