Social Media Revolution!

door
3 september 2010
Leestijd: 2 minuten

Socialnomics, een vooraanstaand internationaal blog over social media, heeft deze week een update van de video ‘Social Media Revolution’ online geplaatst. Indrukwekkende aantallen en het zet je tot nadenken.

Facebook het 3e grootste land ter wereld? Hmm. En nu? Wat moeten we toch met dat social media?

Vrijwel iedereen heeft nieuwe werknemers Gegoogled, gecheckt op Hyves, LinkedIn en eventueel zelfs Twitter. Maar waarom doen bedrijven nog weinig met Social Media? Oke, de top 100 bedrijven zijn het afgelopen jaar actief bezig geweest en het merendeel is bezig met het schrijven van strategische beleidsnotities maar wat moet het gemiddelde MKB daar dan mee?

Eerst maar eens de film…

De vraag is nu: “is social media still a fad?” Oftewel; is social media niet zomaar een hype maar iets wat furore (heeft ge)maakt?

Er zijn tal van social media: Hyves, LinkedIn, Twitter, Facebook, MySpace, Wikipedia maar vergeet ook zeker YouTube niet.

In het kort enkele quickwins van social media voor bedrijven zoals die van jou en mij:

  • Registreer je (bedrijfs)naam op de meest belangrijke portals (zie bijv. Ud.com of Namechk.com om te checken welke namen beschikbaar zijn)
  • Zorg voor een volledig profiel en evt. eigen opmaak (ziet er wel zo professioneel uit).
  • Heb je een blog? Zorg er dan voor dat artikelen gedeeld kunnen worden (meest eenvoudige is te vinden op AddThis.com).
  • Zorg voor een eigen video- cq. TV-kanaal op YouTube en plaats eigen en relevante video’s.
  • Verwijs naar de diverse social media via nieuwsbrieven, e-mailhandtekeningen, LinkedIn status updates .
  • Volg de juiste mensen voor jouw branche, product of dienst via Twitter. Heb geduld, zorg voor relevante tweets of artikelen en de kans dat men interessante zaken oppikt en doorstuurt binnen  het eigen netwerk is aannemelijk.
  • Experimenteren met social media? Zet studenten aan het werk (ideale bijbaan), zorg voor stagiaires met marketingachtergrond (en stel aanwezigheid op Twitter, Facebook, Hyves en LinkedIn als vereiste…) en laat ze gestructureerd en informeel werken aan het uitbouwen van je social media strategie.

Tot slot misschien enkele open deuren maar ze kloppen wel: heb geduld, neem niet alles klakkeloos over, zorg voor unieke content en zorg voor een natuurlijke en continue aanpak.

3 Reacties

    Geef een reactie