Social media landschap

door
12 juli 2013
Leestijd: 1 minuut

conversation prisma kernHet aantal sociale media netwerken, toepassingen  en concepten groeit zo enorm snel dat het bijna onmogelijk is om het enigszins bij te houden. Daarnaast is het ook nog eens zo dat de ontwikkelingen zo snel gaan dat je door de bomen het bos niet meer ziet…

En omdat er zoveel zijn, zijn ze opgesplitst in verschillende categorieën en is er voor elke categorie een ander kleurtje.

In 2008 publiceerde Brian Solis (Altimeter Group,  auteur van ‘The End of Business As Usual’) in samenwerking met JESS3 de zogenaamde ‘conversation prism’. Een overzichtelijke infographic welke in de kleuren van de regenboog alle social media netwerken, toepassingen en concepten overzichtelijk weet weer te geven. Zo krijg je een duidelijk beeld van het social media landschap anno 2013!

Volgens Solis kunnen bedrijven het prisma prima gebruiken om ‘social’ in te bedden binnen organisaties en tegelijkertijd de invloed van het sociale web beter te leren begrijpen door de achterliggende conversaties in beeld te krijgen.

In de meest recente versie zijn in de kern een aantal zaken toegevoegd waardoor enige uitleg noodzakelijk is:

  •  In het centrum staat het bedrijf of de persoon centraal. Van hieruit kun je de binnenste cirkel ‘verschuiven’ om de instrumenten te bepalen vanuit een aantal uitgangspunten: value, purpose, transparency, commitment of vision. (waardecreatie, doel, transparantie, betrokkenheid, visie).
  • Hierna is het een kwestie van een keuze maken door de buitenste cirkel te ‘verschuiven’ en de toepassingen uit de regenboog te selecteren welke bij kunnen dragen aan je doelstellingen

Het prisma is uiteraard niet uitputtend, in totaal vind je 200 verschillende toepassingen!

the conversation prism 2013

Download groot formaat

Bron: The Conversation Prism

 

0 Reacties

Geef een reactie