RIP Google PageRank

19 april 2016

15 april 2016 is een historische dag geworden voor Google. De Google PageRank is namelijk op zwart gegaan. Sinds jaar en dag is de zogenaamde PageRank formule van Google voor veel SEO-ers een belangrijke graadmeter voor de vindbaarheid van je website.

De meningen zijn verdeeld over deze kwestie, al sta ik volledig achter deze keuze. Deze techniek was verouderd en heeft de laatste jaren voor meer problemen en last gezorgd dan dat het waardevol was voor de zoekresultaten. Denk hierbij aan problemen als:

  • Spammy email ontvangen voor het ruilen van links? Geef PageRank de schuld.
  • Last van spam comments op je blogartikelen met een link? Geef PageRank de schuld.
  • Ga zo maar door..

Waar ging het mis?

In het jaar 2000 lanceerde ze de eerste Multi PageRank Toolbar voor Internet Explorer.
Met deze toolbar was het mogelijk om snel en gemakkelijk zoekopdrachten uit te voeren in je browser en je kon direct zien wat de PageRank was van een bepaalde pagina.

Google pagerank Toolbar

Het idee was simpel: hoe groener de balk van de PageRank, des te beter de kwaliteit is van de pagina. Op het moment dat je op de groene balk klikte, of er overheen ging met je muis, kreeg je een score te zien tussen de 1 en 10. Voor de SEO’ers was dit natuurlijk een hemels geschenk aan het begin van deze eeuw! Inzicht in hoe goed Google jouw pagina beoordeelde was de beste data die je maar kon wensen destijds. Het hoefde alleen niet direct te betekenen dat de pagina ook goed rankte voor een bepaald onderwerp. Het is tenslotte maar een van de vele factoren waar Google pagina’s op beoordeelt.

Destijds stond PageRank wel open voor interpretatie omdat ook SEO nog in de kinderschoenen stond. Het werd al snel een valkuil voor SEO’ers om te geloven dat dit de Heilige graal van vindbaarheid was. Er ontstonden namelijk al snel bedrijven die PageRank als verdienmodel gingen gebruiken. Velen onder ons trapten daar massaal in.

En toen, link spam

spam-comments-bloggerIedereen was driftig op zoek naar een hoge PageRank pagina en iedereen wilde graag een link op zijn of haar pagina krijgen. Dit liep volledig uit de klauwen en zorgde voor een enorm aantal spammy websites waar alleen links op te vinden waren en waar de eigenaren alleen nog maar probeerde om een zo hoog mogelijke PageRank te behalen.

De focus op content was hierdoor uit het zicht verloren en het ging er niet meer om wat voor informatie je op de website had staan maar welke links je had om de PageRank te boosten.

Wat nu?

De PageRank, het succesverhaal van Google, wordt eindelijk op zwart gezet. Dit betekent dat alleen Google gegevens en informatie kan inzien of ophalen. Waarschijnlijk zijn er partijen die snel op zoek gaan naar andere alternatieven en zullen deze ook vinden bij andere partijen die een vergelijkbare score hebben ontwikkeld. Denk hierbij aan Moz page Autority.

De belangrijkste boodschap die Google met deze update wil verspreiden, is dat je niet gefixeerd moet zijn op één score. De algoritmes zijn zo complex dat je veel verder/dieper in moet gaan om goed te kunnen ranken. Het betreft meer dan 200 losse factoren waarvan PageRank er maar één is.

0 Reacties

Geef een reactie