Retargeting: wat is het en hoe werkt het?

door
23 maart 2011
Leestijd: 3 minuten

Het is je ongetwijfeld opgevallen dat advertenties op internet steeds ‘slimmer’ lijken te worden. Een kort voorbeeld: je koopt op een willekeurige maandag online een iPhone. Vervolgens zie je in de loop van die week op tal van websites accessoires, specifiek geschikt voor jouw aankoop, verschijnen.

Ander voorbeeld: ik boek geen weekendje Londen maar ben wel op zoek geweest naar een geschikt hotel. Plotsklaps verschijnen advertenties met de door mij bekeken hotels gekoppeld aan een interessante actie! Toeval?

Nee. In vaktaal noemen we dit verschijnsel retargeting. Maar hoe werkt dit principe, wat kun je er als adverteerder mee en waarom wordt dit ingezet? In deze blogpost een praktische toelichting op het begrip retargeting.

Behavioral retargeting (binnen het Google advertentienetwerk bekend als Adwords remarketing) is een vorm van online adverteren waarin de prospect (lees: potentiële klant) of het bezoekgedrag uit het verleden centraal staat. Advertenties worden immers getarget op een specifieke doelgroep of set gebruikers welke op een specifieke website een bepaalde actie wel of net juist NIET hebben verricht. Kortom, bezoekers welke niet de gewenste actie of conversie hebben uitgevoerd worden geconfronteerd met gepersonaliseerde advertenties om het gewenste doel (actie of conversie) alsnog te bereiken.

Hoe werkt retargeting in de praktijk?

Afhankelijk van een voorgedefinieerde actie of bekeken pagina op website X wordt je IP-adres vastgelegd of worden gegevens omtrent je bezoekgedrag opgeslagen via een cookie. Op basis van deze cookie kan op andere websites (waar advertentieruimte aanwezig is) beschikbare advertentieruimte gevuld worden met gepersonaliseerde advertenties van website X.

Wat zijn de mogelijkheden voor adverteerders?

Als eigenaar of webmaster van een website zou je retargeting in kunnen zetten ten behoeve van:

  • Algemene verbetering van branding: Rik heeft website X minimaal 1x en maximaal 3x bezocht in de afgelopen 30 dagen. Rik is een interessante doelgroep voor website X. Website X serveert advertenties op websites welke Rik vervolgens bezoekt.
  • Verhogen van het terugkerend bezoekpercentage: vergelijkbaar met voorgaand voorbeeld.
  • Segmenteren van je bezoek om deze vervolgens gerichter te benaderen (al dan niet met gepersonaliseerde content): Mark bekijkt dienst A en Freek bekijkt dienst B op website X. Mark krijgt op talloze websites advertenties van dienst A te zien en Freek van dienst B.

Als eigenaar of webmaster van een webshop zou je retargeting in kunnen zetten ten behoeve van:

  • Cross-selling: Paul heeft een tuintafel gekocht. Vier bijpassende stoelen zijn de meest verwante producten. In de periode na aankoop van de tuintafel wordt Paul geconfronteerd met advertenties van vier bijpassende stoelen.
  • Up-selling: Jeroen heeft beltegoed type A gekocht op website X. Twee weken na aankoop van beltegoed type A wordt Jeroen geconfronteerd met advertenties voor een kortingscode van beltegoed type B
  • Loyaliteit: Lieke heeft een willekeurig product gekocht op website X. In de periode na aankoop verschijnt max. 20x een advertentie van website X met  op websites welke Lieke bezoekt om top-op-mind te blijven
  • Informeren: omdat je retargeting cookies tot 500 dagen houdbaar zijn kun je over een langere periode, of bijvoorbeeld per seizoen, gerichte marketingacties afstemmen op je ‘opgeslagen’ bezoekers
  • Reviews: als je enkel de bezoekers target die je bedankpagina hebben bekeken kun je hen vervolgens een banner laten zien die erop is gericht om reviews te genereren.

Met retargeting kun je dus gebruikers bereiken die je website hebben bezocht en hen vervolgens gepersonaliseerde advertenties laten zien terwijl ze surfen op het internet.

Wat zijn de voor- en nadelen in de praktijk?

Retargeting is niet 1,2,3 in te zetten en niet per definitie geschikt voor iedere adverteerder. Naast een doordachte retargeting strategie dien je als adverteerder ook rekening te houden met stijgende kosten per klik, echter is het conversiepercentage veelal beduidend hoger.

Voordelen van retargeting

  • Meer efficiënte en gerichte inzet van je budgetten
  • Kwalitatief verkeer genereren
  • Herkenbaarheid van advertenties (dus een hoger klikratio)
  • Gemiddeld genomen een hoger conversiepercentage
  • Je krijgt meer inzicht in het surfgedrag van je doelgroep

Nadelen van retargeting

  • Hogere kosten per klik
  • Je moet een minimum aantal prospects genereren (m.b.t. remarketing van Google AdWords: 500 unieke gebruikers)
  • Als relatief kleine adverteerder zul je moeten ‘opboksen’ tegen grote adverteerders. Een intensieve aanpak is daarom noodzakelijk.
  • Mensen verwijderen met enige regelmaat cookies waardoor retargeting simpelweg onmogelijk is

Visuele toelichting

In onderstaande afbeelding hebben we getracht een duidelijke visuele toelichting van retargeting weer te geven.

Retargeting, hoe werkt het volgens Artform

En nu?

Retargeting effectief inzetten voor jouw bedrijf, product of dienst? Wij kunnen op elk moment in het proces begeleiding en ondersteuning bieden. Van strategie, structuur, optimalisatie tot analyse. Geinteresseerd in de mogelijkheden van retargeting? Neem dan contact met ons op via mail@juist.nl of 0492-370087.

3 Reacties

    Geef een reactie