QR Codes: wat, hoe, waar en wanneer?

door
8 juni 2011
Leestijd: 4 minuten

Wat is een QR-code?

QR staat voor ‘Quick Response’. Een QR-code is een vierkante, geblokte barcode die ingescand kan worden met een smartphone. Dit met speciale software: een QR reader. Door de code te scannen wordt deze omgezet in tekst of je wordt direct doorverwezen naar een internetadres. De QR-code hiernaast verwijst bijvoorbeeld naar dit blogbericht!

Hoe werkt een QR-code?

Je scant een QR-code door een foto te nemen van de code met de ingebouwde camera via je smartphone of via een specifieke applicatie. Gebruik voor Iphone en Android bijvoorbeeld de applicatie i-Nigma en voor Blackberry de applicatie QR Code Scanner Pro. De QR reader leest deze barcode en zet deze om in tekst of een internetadres, deze wordt direct in de webbrowser van je telefoon geopend. Er zijn ook andere mogelijkheden zoals een QR-code die wordt omgezet in een downloadlink naar een muzieknummer, kortingscode of een video. Bij de nieuwste QR-readers is een foto nemen  al niet meer nodig, deze kunnen de QR-code ‘realtime’ scannen.

QR-codes zijn tweedimensionaal. Ze bevatten informatie in horizontale richting en in verticale richting. Doordat er informatie zit in beide richtingen kan een QR-code honderden keren meer informatie meedragen dan ‘gewone’ barcodes.

Hoe maak je een QR-code?

Er zijn verschillende programma’s, zogeheten QR generators, te vinden waarmee je een QR-code kunt maken. Deze vind je op speciaal daarvoor gemaakte websites. Je kiest hetgeen, bijvoorbeeld het internetadres van je website, dat je wilt omzetten in een QR-code en voert dit in. De code die verschijnt kun je opslaan op je computer en kun je vervolgens verspreiden via drukwerk, e-mail, enz. Voorbeelden van websites waarop je een QR code kunt aanmaken zijn het Nederlandse QRcode.nu en het Engelse Kaywa.

Google biedt de mogelijkheid voor het aanmaken van QR-codes aan via de URL shortener genaamd ‘Goo.gl’. Deze is bedoeld om lange webadressen in te korten. Automatisch krijg je dan per link ook een unieke QR code die je kunt verspreiden. Bovendien krijg je ook tal van interessante statistieken over waar, wanneer en met welk apparaat je QR code is geraadpleegd!

Wat kun je met een QR-code?

Het idee is dat QR-codes zorgen voor een eenvoudige en snelle schakeling tussen media-instrumenten. Vaak van offline naar online. Aanvullend contact en meer interactie met je doelgroep is wat je ermee kunt bereiken. Een QR-code toepassen kan eenvoudig maar ook op een creatievere wijze, enkele voorbeelden zijn:

  • Een poster of flyer voorzien van een QR-code die verwijst naar de website van je bedrijf, evenement of campagne;
  • Een QR-code op de achterkant van je visitekaartje die doorlinkt naar profielen op social media;
  • De verpakking van je product voorzien van een QR-code die wordt omgezet in tekst waarin de productdetails staan;
  • Een auto voorzien van een QR-code die verwijst naar een actiewebsite. En daarbij de tekst: “scan en maak kans op deze auto”.

Een QR-code kan nieuwsgierigheid opwekken. Wat zit er achter de code? Wat gebeurt er als ik deze scan? Van dit bijkomend voordeel kan geprofiteerd worden, mits de QR-code slim toegepast wordt. De content achter de QR-code moet de aandacht van de consument vasthouden. Pas dan zal het daadwerkelijk iets opleveren.

Concrete voorbeelden in de praktijk

De QR-code is door Juist al binnen verschillende projecten toegepast. Enkele voorbeelden van de bedachte acties met QR-codes zijn:

  • Het plaatsen van QR-codes op modeartikelen in de etalage van een retailer. Dit in een drukke winkelstraat in een grote stad. Geïnteresseerden kunnen hierdoor ook na sluitingstijd het product, online, bestellen.
  • Het toepassen van QR-codes voor een makelaar. Dit door een QR-code in een magazine te plaatsen en bij een huis dat te koop staat.  Door het scannen komen geïnteresseerden direct op een webpagina over het huis.
  • QR-codes op plaatsen waar een doelgroep ‘stil staat/zit’ en/of ‘wacht’: billboards, bushokjes, tramstoelen, enz.  Iemand ‘triggeren’ op het moment dat hij of zij er tijd voor heeft.
  • QR-codes voor een pizzeria: een pizzakoerier die een pizza bezorgt brengt in principe een stukje reclame naar binnen. De pizzadoos staat immers op de eettafel en is gedurende een aantal minuten het middelpunt van de aandacht. Een QR-code op de buitenkant van de doos, kan ook op de bodem, verwijst een klant naar de website van de pizzeria. Daar kan de klant de pizza en de pizzakoerier beoordelen en wordt er een dialoog gestart met de consument. De pizzeria stelt zich echter wel kwetsbaar op.
  • QR-codes in een vergadercentrum: bij het verlaten van een vergaderzaal of het complex worden bezoekers geconfronteerd met een QR-code inclusief het verzoek om een beoordeling achter te laten over de organisatie, service, locatie, catering enz.

Daarnaast publiceerde Marketingfacts onlangs 7 van de meest innovatieve voorbeelden. Bekijk hier het blogbericht: waarom QR codes werken voor marketing.

Hoeveel QR codes kunnen gegenereerd worden?

Het aantal varianten van een QR-code is ‘bijna oneindig’ te noemen. Er zijn varianten met weinig pixels en varianten met veel pixels. Het aantal mogelijke ‘pixelpatronen’ van een qr-code is ontelbaar waardoor wij, de mensen op deze wereld, QR-codes kunnen blijven aanmaken tot in de eeuwigheid. Qr-codes verschillen ook van grootte, varianten met veel pixels zijn substantieel groter.

Toekomst van QR codes

Je ziet QR codes steeds vaker verschijnen. Wij verwachten dat deze stijging voorlopig zal aanhouden maar binnen enkele jaren zal deze techniek ingehaald worden door andere technieken.

Er bestaat namelijk al techniek die ‘verder’ is dan QR-codes. Een voorbeeld hiervan is ‘Kooaba Paperboy’. Deze software heeft geen code nodig om te herkennen maar herkent de gehele uiting zoals een poster of advertentie. Het is een applicatie die draait om het digitaal maken van geprinte media en het kunnen delen daarvan via de social media. De krant Spits past dit al toe, op elke pagina van de gratis krant zijn symbolen te zien die aangeven dat de content gedeeld kan worden via social media.

Techniek die beelden herkent zal in gebruik toenemen en op termijn het gebruik van QR-codes inhalen. Simpelweg omdat het sneller en eenvoudiger is.

Interessante links

Denso Wave: ontwikkelaar van de QR code

7 Reacties
  1. M de Ruiter 8 oktober 2011 Beantwoorden

    Je kunt er ook grappen mee uithalen;

    http://goo.gl/7PakB

  2. DutchGiraffe 4 oktober 2012 Beantwoorden

    Wellicht een leuke toevoeging op het verhaal:

    DutchGiraffe heeft de QR-Manager ontwikkeld. De QR-Manager is een uiterst vernuftig online QR-Managementsysteem, dat alle communicatie rondom uw QR-Codes in de juiste banen leidt.

    Hiermee maak je optimaal gebruik van het ID-Communicatie principe ofwel Instant-Dynamic-Communication. Bepaal zelf welke informatie wanneer wordt weergegeven. Hiermee wordt de boodschap achter de QR-Code super-dynamisch en altijd actueel. Vooraf is te bepalen welke boodschap op welke datum en welke tijdstip tot op de minuut nauwkeurig in de toekomst te zien zal zijn.

    Dus niet meer 1 resultaat achter 1 QR-code, maar dynamische content op het moment dat jij dat wenst.

    Voorbeelden vind je op: www.dutchgiraffe.com/werk

  3. QR coder 31 oktober 2012 Beantwoorden

    De toekomst is nu al het op QR codes aankomt, wellicht dat augmented reality de QR code gaat overnemen.
    De QR code is al bekend bij groot publiek dus zal voorlopig nog wle zijn dienst doen.

  4. Francine 23 mei 2018 Beantwoorden

    Is nog wat ingewikkeld voor mij maar heel interessant fra

Geef een reactie