Ook daarom SEO… 15 zorgwekkende statistieken over banners

door
22 maart 2013
Leestijd: 2 minuten

Op lange termijn is en blijft SEO een belangrijk en waardevol instrument. Om autoriteit op te bouwen, om je beter op de kaart te zetten en uiteraard om beter gevonden te worden. Zichtbaar zijn in de online wereld in de vorm van banners kan al sinds 1995. Al ruim 18 jaar (!) dus.

alarming

Het directe effect van ‘plat adverteren met banners’ neemt langzaam af. Nieuwe technieken als remarketing zijn daar in de regel een uitzondering op, in algemene zin laat de gemiddelde internetgebruiker banners links liggen. Ze worden wel gezien en zorgen voor een indirect effect, maar wanneer heb jij voor het laatst op een banner geklikt?

Als je onderstaand lijstje bestudeert dan kun je je afvragen wat de effectiviteit is. Feit is echter ook dat als we dit zouden gaan vergelijken met advertenties op TV dat de uitkomsten wellicht nog wel zorgwekkender kunnen zijn…

1. In 2012 werden 5.3 triljoen display advertenties (banners) geserveerd in de VS (ComScore)
2. Dat is 1 triljoen meer ten opzichte van 2009 (ComScore)
3. Een gemiddelde internetgebruiker krijgt maandelijks gemiddeld 1.707 banners voor zijn kiezen (Comscore)
4. Het gemiddelde doorklikpercentage (klikratio) is 0,1 procent (DoubleClick)
5. De inmiddels oeroude 468 x 60 banner heeft een klikratio van 0,04 procent (DoubleClick)
6. 31% van alle banner impressies zijn waarschijnlijk niet zichtbaar geweest (Comscore)
7. Het display advertising landschap telt 318 merken / logos. (Luma Partners)
8. 8% van alle internetgebruikers zorgen voor 85% van alle kliks (ComScore)
9. Tot 50% van alle kliks op banners op mobiele apparaten zijn onopzettelijk (GoldSpot Media)
10. De gemiddelde CPM (cost per mille) voor mobiele advertenties is 75 dollar cent (Kleiner Perkins)
11. Je hebt meer kans om een vliegtuigcrash te overleven dan dat je op een banner klikt (Solve Media)
12. 15% van de internetgebruikers vertrouwt banners volledig, ten opzichte van 29% voor advertenties op TV (eMarketer)
13. 34% vertrouwt banners niet of erg weinig, vergeleken met 26% voor advertenties in magazines (eMarketer)
14. 25-34 jarigen krijgen maandelijks 2,094 banners voorgeschoteld (ComScore)
15. 445 verschillende adverteerders leverden meer dan een miljard banner impressies (ComScore)

Bron: Digiday.com

 

0 Reacties

Geef een reactie