Onze boekenlijst van 2011

door
29 oktober 2011
Leestijd: 3 minuten

Het einde van het jaar is in zicht, dat betekent dat de welbekende “lijstjes” weer verschijnen. Welke boeken hebben ons bij Juist dit jaar geïnspireerd? Naast nieuw verschenen boeken staan er ook een aantal oudere, maar niet minder interessante, boeken op de lijst. Onderwerpen als marketing, strategie, trends en nieuwe media, in de breedste zin van het woord, staan centraal.

Waarom deze lijst?

Online marketing is een jong vakgebied. Opleidingen op hoog niveau zijn schaars, starters op de arbeidsmarkt krijgen tijdens HBO/WO studies te weinig  mee van dit vakgebied en ontwikkelingen volgen elkaar in een razendsnel tempo op. Als internetstrateeg of internetmarketeer zul je jezelf dus continu zelfstandig verder dienen te ontwikkelen. Tenminste, als je je vakgebied serieus neemt. Naast de dagelijkse interne ‘brainstorms’ zijn we veel in overleg met mensen in ons netwerk en betrekken we klanten bij ideeën, nieuwe mogelijkheden en interessante voorbeelden uit de praktijk. Tot slot volgen we enkele tientallen relevante blogs en spijkeren we onze kennis bij via het traditionele medium bij uitstek: het boek.

We lezen zowel praktisch toepasbare als meer wetenschappelijk onderbouwde literatuur. Enerzijds voor de noodzakelijke diepgang en anderzijds voor de concrete toepasbaarheid voor morgen. Ieder jaar maken we een lijst met interessante boeken verdeeld naar 3 categorieën; “aanraders”, “leuk voor in de kast” en “laten liggen”. Benieuwd naar de lijst van 2010?

Aanraders


Business Model Generatie
Auteur: Alex Osterwalder
Waar gaat het over?
Traditionele businessmodellen staan onder druk. Alex Osterwalder deed 12 jaar onderzoek naar de nieuwe generatie van businessmodellen. De uitkomst is tot stand gekomen door de inzet van cocreatie, alle co-auteurs staan benoemd in het boek. Concreet stelt Osterwalder dat je complete businessmodel in het “businessmodel canvas” kan worden samengevat. Het eerste deel van het boek is erg concreet en geeft je direct inzicht in de toegevoegde waarde. Daarna gaat hij de diepte in en komen alle details van je bedrijf/organisatie aan bod. Interessant voor iedereen die op strategisch niveau zich wil verdiepen!

De Conversation Manager
Auteur:
Steven van Belleghem
Waar gaat het over?
Van Belleghem stelt dat account en marketing managers zullen veranderen in klantmanagers. Mensen die de conversatie met klanten/consumenten aanwakkeren, niets uit de weg gaan, begrip tonen, moeite doen om in contact te blijven en eerlijk zijn. Je tevreden klanten inzetten als marketinginstrument en hen het gevoel geven dat ze weer klant zijn. Interessant voor iedereen die met (consumenten)marketing/ communicatie bezig is.

Socialnomics (Engelstalig)
SocialnomicsAuteur: Erik Qualman
Waar gaat het over?
Ter promotie van zijn boek werd de video ‘Social Media Revolution‘ gelanceerd. De ondertitel “how social media transforms the way we live and do business” zegt eigenlijk al genoeg. Qualman beschrijft op een hele prettige manier en ‘down-to-earth’ de ontwikkelingen en bijbehorende (on)mogelijkheden van sociale media. Niet nog meer gehype maar duidelijke taal. Je zogenaamde ‘social graph’ komt meer en meer centraal te staan in zowel je ‘offline’ als ‘online’ leven. Interessant voor iedereen die meer wil weten van social media maar met name voor diegene die zich misschien wel storen aan die hele social media hype maar wel meer diepgang zoeken…

Marketingfacts jaarboek 2011
Auteur:
Marketingfacts, Marco Derksen
Waar gaat het over?
De jaarboeken van Nederlands bekendste blog voor interactieve marketing zijn wat ons betreft verplichte kost voor iedere marketeer. Praktisch, toepasbaar, onderbouwd en je leest ‘m eenvoudig weg in een avondje. Tevens erg handig als ‘backup’ voor marktinfo, ontwikkelingen, cijfers, trends en statistieken.

Leuk voor in de kast of op de plank

De volgende boeken zijn het lezen waard als extra verdieping of omdat ze gewoon lekker weg lezen:

  • Handboek Communities (Erwin Blom) – Goed praktisch boek!
  • Gehaktballen met slagroom (Seth Godin) – De boeken van Seth Godin blijven goed!
  • Finest Fifty E-Commerce 2011 (Jungle Minds) – Mooi overzicht, in een uurtje uit!
  • The Long Tail (Chris Anderson) – Diepgaande theorie achter het long-tail principe. Goed als verdieping!

Laten liggen

Tsja, wel gelezen maar wat ons betreft zeker geen must-read:

  • Marketing 3.0 (Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setlawan) – Te theoretisch, teveel gebaseerd op oude modellen, langdradig en saai.
  • Smashing Book 2 (Smashing Magazine) – Als je hun blog volgt lees je niets nieuws, verder prima voor in je bibliotheek.

Wat staat er op de lijst voor volgend jaar?

Benieuwd naar wat nog op de wishlist staat voor het einde van dit jaar of begin volgend jaar?

  • Uitverkocht (Jim Stolze)
  • The Ultimate Question 2.0 (Fred Reiccheld)
  • The end of business as usual (Brian Solis)
  • Steve Jobs de biografie (Walter Isaacson)
  • Social media metrics (Jim Sterne)
  • Kunnen is zilver, willen is goud (Paul Arden)
  • Verleiden op internet (Aartjan van Erkel)
0 Reacties

Geef een reactie