Onze boekenlijst van 2010

door
29 oktober 2010
Leestijd: 3 minuten

Web Analytics 2.0 - Avinash KaushikHet einde van het jaar is in zicht, dat betekent dat de welbekende “lijstjes” weer verschijnen. Welke boeken hebben ons bij Juist dit jaar geïnspireerd? Naast nieuw verschenen boeken staan er ook een aantal oudere, maar niet minder interessante, boeken op de lijst. Onderwerpen als marketing, strategie, trends en nieuwe media, in de breedste zin van het woord, staan centraal.

Waarom deze lijst?

Online marketing is een jong vakgebied. Opleidingen op hoog niveau zijn schaars, starters op de arbeidsmarkt krijgen tijdens HBO/WO studies te weinig  mee van dit vakgebied en ontwikkelingen volgen elkaar in een razendsnel tempo op. Als internetstrateeg of internetmarketeer zul je jezelf dus continu zelfstandig verder dienen te ontwikkelen. Tenminste, als je je vakgebied serieus neemt. Naast de dagelijkse interne ‘brainstorms’ zijn we veel in overleg met mensen in ons netwerk en betrekken we klanten bij ideeën, nieuwe mogelijkheden en interessante voorbeelden uit de praktijk. Tot slot volgen we enkele tientallen relevante blogs en spijkeren we onze kennis bij via het traditionele medium bij uitstek: het boek.

We lezen zowel praktisch toepasbare als meer wetenschappelijk onderbouwde literatuur. Enerzijds voor de noodzakelijke diepgang en anderzijds voor de concrete toepasbaarheid voor morgen. Ieder jaar maken we een lijst met interessante boeken verdeeld naar 3 categorieën; “aanraders”, “leuk voor in de kast” en “laten liggen”. Benieuwd naar de lijst van voorgaande jaren?

Aanraders

Web Analytics 2.0 - Avinash KaushikWeb Analytics 2.0 (Engelstalig)
Auteur: Avinash Kaushik
Waar gaat het over?
Misshien wat taaie en langdradige stof maar Kaushik weet op een hele boeiende manier het vak web analytics te beschrijven. Theoretisch maar tegelijkertijd erg praktisch. Bevat veel heldere uitspraken en gedachtespinsels welke je zelf ongetwijfeld ook al eens hebt gehad maar niet direct kon plaatsen. Kaushik geeft de functie van webanalist op een mooie manier vorm. Verplichte kost voor webanalisten en internetmarketeers welke pretenderen te focussen op ROI.

The Purple Cow
Auteur:
Seth Godin
Waar gaat het over?
Yep, een oudje. Dat weten we. Maar niet minder interessant. Godin zet je als marketeer enorm aan het nadenken. De titel zegt alles: vind de paarse koe binnen je bedrijf en je troeft niet alleen je concurrentie af maar je hebt tegelijkertijd een verhaal om te vertellen. Must-read voor iedereen in het zakenleven. Simpeler kunnen we het niet maken.

Super Freakonomics (Engelstalig)
Auteur:
Steven D. Levitt & Stephen J. Dubner
Waar gaat het over?
In het vervolg op de bestseller Freakonomics nemen de auteurs je mee in tiental nieuwe voorbeelden waarin economische ontwikkelingen/gebeurtenissen in een ander daglicht worden gesteld. Wederom erg sterk verwoord en zorgt ervoor dat je meerdere malen met een grote glimlach doorbladert naar de volgende pagina…


Leuk voor in de kast of op de plank

De volgende boeken zijn het lezen waard als extra verdieping of omdat ze gewoon lekker weg lezen:

  • Marketingfacts jaarboek 2010 (Marketingfacts, Marco Derksen) – De jaarboeken blijven goed voor je algemene inzicht!
  • Zo kan het ook (Concept7) – Dit is (g)een leesboek zeggen ze zelf. Lekker praktisch en direct toepasbaar.
  • De Prooi (Jeroen Smit) – Intrigerend verhaal over de val van ABN Amro. Behoorlijke ‘pil’…
  • Performance Marketing with Google Analytics (Caleb Whitmore & Justin Cutroni & Sebastian Tonkin) – Goed voor de beginnende webanalist.
  • Tribes (Seth Godin) – Een Tribe is een groep die met elkaar verbonden is en een echte leider heeft. Lees ook onze recensie.
  • Taal is zeg maar echt mijn ding (Paulien Cornelisse) – Heerlijk boek over taal. Mooi geschreven.

Laten liggen

Tsja, wel gelezen maar wat ons betreft zeker geen must-read:

  • eMarketing (Cor Molenaar) – Vooruit, een volledig beeld geeft het wel maar je hebt al veel teveel pagina’s gelezen alvorens het concreet en to-the-point wordt. De geschiedenis van de PC interesseert ons in ieder geval niet en op het moment dat het gaat over “eMarketing” blijft het wat saai…
  • Smashing Book (Smashing Magazine) – Als je hun blog volgt mis je niets, leuke opvulling in je boekenkast en als historie voor ontwikkeling van webdesign. Meer niet.

Wat staat er op de lijst voor volgend jaar?

Benieuwd naar wat nog op de wishlist staat voor het einde van dit jaar of begin volgend jaar?

  • Business Model Generatie (Alex Osterwalder)
  • Gehaktballen met slagroom (Seth Godin)
  • The Long Tail (Chris Anderson)
1 Reactie

    Geef een reactie