Onderzoek: doorklikpercentage per positie in Google

door
21 juni 2013
Leestijd: 2 minuten

Op dit blog publiceerden we al eerder een blogbericht over het belang van een hoge positie in de zoekresultaten van Google. In 2011 publiceerde Optify een onderzoek waaruit blijkt wat de gemiddelde doorklikpercentage vs. positie in de organische (lees: niet betaalde) zoekresultaten zijn binnen Google. Eind mei van dit jaar verschenen nieuwe cijfers van Chitika met daarin recente percentages.

Dat de eerste positie het meest relevant is en je dus ook het meeste kliks oplevert is voor iedereen duidelijk. En dat je bijna geen kliks meer krijgt als je op de tweede pagina met zoekresultaten bent beland wijzen menig statistieken uit. Wel prettig dat het onderzoek dit bevestigt.

Grafiek: doorklikpercentage organische zoekresultaten

Als we een visuele weergave maken in de vorm van een grafiek dan resulteert onderstaand beeld:

doorklikpercentage-google-2011-2013

Hieronder nog eens alle doorklikpercentages per posities

Situatie 2013

  • Positie 1: 32,5%
  • Positie 2: 17,6%
  • Positie 3: 11,4%
  • Positie 4: 8,1%
  • Positie 5: 6,1%
  • Positie 6: 4,4%
  • Positie 7: 3,5%
  • Positie 8: 3,1%
  • Positie 9: 2,6%
  • Positie 10: 2,4%
  • Pagina 2: 4,8%

Situatie 2011

  • Positie 1: 37%
  • Positie 2: 12,5%
  • Positie 3: 9,5%
  • Positie 4: 7,9%
  • Positie 5: 6,1%
  • Positie 6: 4,1%
  • Positie 7: 3,8%
  • Positie 8: 3,5%
  • Positie 9: 3,0%
  • Positie 10: 2,2%
  • Pagina 2: 1,5%
  • Pagina 3: te verwaarlozen.

De gemiddelde clickthrough van een resultaat op de eerste pagina is dus 9%, dat percentage daalt bij een positie op de tweede pagina naar 1,5%. Als je website op de derde pagina te vinden is krijg je nauwelijks nog kliks.

Maar…

Uiteraard zijn bij dergelijke onderzoek tal van opmerkingen te plaatsen. De belangrijkste op een rijtje:

  • Kwantiteit vs. kwaliteit: een hoge positie levert je dan wel veel bezoek op maar de vraag is ook of dit het juiste bezoek is. En of ze niet veel sneller afhaken omdat je het eerste resultaat bent en ze toch nog wel verder gaan zoeken…
  • Type (zoek)markt: het scheelt nogal in wat voor markt je je begeeft. Bij generieke zoekopdrachten is een zoeker immers nog in een prille fase van het ‘koopproces’. Meer specifieke zoekopdrachten resulteren niet alleen in een verhoogde kans op vindbaarheid (omdat het simpelweg eenvoudiger is om op de eerste pagina te komen) maar de zoeker is ook gerichter en dus kritischer.
  • De ‘opmaak‘ van je positie in Google. Oftewel je meta title, meta description en de URL naar je pagina toe zijn van groot belang bij het scannen van een zoekpagina. Des te meer dit aansluit bij de zoekopdracht en behoefte van de zoeker, des te hoger je doorklikpercentage zal zijn. Weten waar je rekening mee moet houden bij het opstellen van metatags?
  • Type zoekopdracht: afhankelijk van wat iemand zoekt (feit, definitie, weetje, vraag, vertaling, product, dienst, bedrijf, persoon enz. enz.)
  • De doorklikpercentages op organische posities daalt uiteraard naarmate het aantal betaalde (top)posities / advertenties op een pagina meer is.

Oftewel: het zijn en blijven gemiddelde cijfers. Afhankelijk van de markt waarin je je begeeft, de mate waarin SEO in de markt bekend is en de mate waarin je zelf intensief bezig bent met effectieve SEO bepalen in grote mate het zoekverkeer wat afkomstig is uit de organische zoekresultaten van Google.

3 Reacties
  1. Huib 21 mei 2011 Beantwoorden

    Intersant stukje

    Ik had niet verwacht dat het zoveel zou schelen zeg.

    Als je nu op de 9e plaats staat en je hebt 300 klikken per dag dan kun je dus rekenen op 3700 klikken als je bovenaan komt en dat is een wereld van verschil.

    Goed verhaal

    Gr Huib

Geef een reactie