Nieuwe weergave Google zoekresultaten?

door
28 juli 2011
Leestijd: 2 minuten

Google gaat de weergave van zoekresultaten (wederom) aanpassen. Vorige maand implementeerde men al de nodige visuele aanpassingen en volgens blogger Amit Agarwal (link naar origineel bericht) staat de volgende visuele update alweer op ons te wachten. Hij kreeg enige tijd geleden een testversie van het nieuwe uiterlijk op zijn scherm voorgeschoteld. De belangrijkste wijzigingen worden in deze blogpost omschreven.

Meer rust en witruimte

Er komt meer witruimte tussen de zoekresultaten. De linkerbalk met zoekopties verdwijnt. Voor Google Shopping moeten gebruikers op termijn aan de bovenkant van de zoekresultaten zijn. Onderstaand een screenshot van hoe de zoekresultatenpagina van Google er uit zou kunnen komen te zien, De zoekpagina’s lijken straks ook meer op die op Google+.

In cache verdwijnt

SEO’ers onder ons zien direct dat de functie ‘in cache‘ ook verdwijnt uit de zoekresultaten. Met deze functie kun je opgeslagen cache pagina’s door Google weergeven. De gelijkwaardige pagina’s waren bij de vorige update al verdwenen. In webmastertools kun je de meest recente crawl-datum uiteraard nog steeds achterhalen, los van de diverse online tools die deze info kunnen verstrekken.

Geen Goooooooooogle meer


Het bekende Goooooooooogle-plaatje onderaan de zoekresultaten en boven de pagina’s met zoekresultaten is eveneens verdwenen. Deze afbeelding met 10 o’s stond er al sinds de begindagen!
De nummering onderin is in dit ontwerp een stuk duidelijker en rustiger.

Extra zoekopties aan de bovenkant

In de volgende afbeelding van het nieuwe Google News is te zien hoe de extra zoekopties in een balk tussen het zoekveld en de zoekresultaten verschijnen:

Of de resultaten ook van invloed zijn op het zoekgedrag en de zoekdiepte van gebruikers zal de toekomst uitwijzen. Meer duidelijkheid verhoogt in ieder geval de kans op gerichte klikken en verbetert de gebruikerservaring van Google. Met deze mogelijke update kruipt Google echter vrij dicht tegen de weergave van de zoekresultaten van concurrent Bing aan.

0 Reacties

Geef een reactie