Mobiele website of app?

door
7 maart 2011
Leestijd: 2 minuten

Het aantal apps wat inmiddels ontwikkeld is neemt met ruim 400.000 apps in de appstore van Apple behoorlijke vormen aan. Op diverse blogs wordt reeds gediscussieerd over de overdaad aan apps… Feit is wel dat met de verwachte groei van de verkoop en het gebruik van smartphones in de aankomende jaren ook een toenemende behoefte zal ontstaan naar specifieke websites of applicaties geschikt voor de diverse apparaten (devices).

Daarom zetten we in deze blogpost de voor- en nadelen van een mobiele website vs. een app (mobiele applicatie) voor je op een rijtje.

Mobiele website

Voordelen

+ Relatief goedkoop (en dus snel te ontwikkelen)

+ Levensduur is vergelijkbaar met die van websites

+ Specifiek voor mobiele internetters; derhalve een groter bereik dan Apps

+ Onderhoud en actualiteit; vergelijkbaar

+ Gerichte mogelijkheden door gebruik te maken van de eigenschappen van de gebruiker (locatie, informatievoorziening)

+ Wordt ook gevonden in de zoekmachines

Nadelen

– Enkel de techniek van het web is mogelijk; niet die van het device (bijv. camera)

– Visuele weergave per device i.c.m. schermresolutie vergt meer creativiteit van zowel vormgeving als techniek. Zie alhier een mooi voorbeeld van hoe een ‘testwebsite’ op alle devices kan functioneren

– Mobiele websites zijn in principe gemaakt voor kleinere beeldschermen. Smartphones anno 2011 kunnen echter prima uit de voeten met het vertonen van gewone websites.

– Laadtijd: ondanks dat een mobiele website meestal minder grafische elementen bevat kan het laden lang duren

App (mobiele applicatie)

Voordelen

+ Herkenning van device is mogelijk waardoor bekendmaking van de App mogelijk is bij mobiele internetters

+ Naast de bekende web technieken zijn ook device afhankelijke toepassingen mogelijk (meldingen, camera, GPS)

+ Specifieke gebruikservaring wat ten goede komt aan de algehele branding

+ Specifieke programmeertaal met kenmerkende mogelijkheden per operating system (OS). O.a. user interface mogelijkheden zijn uitgebreider omdat je niet te maken hebt met browserbeperkingen of webstandaarden

+ Snelheid; alleen (nieuwe) content dient opgehaald te worden. Alle grafische elementen zijn immers al bij het downloaden van de App geïnstalleerd.

+ Omzet: een App kan gedownload worden tegen betaling

Nadelen

– Ontwikkelingskosten zijn hoog

– Geschikt voor slechts 1 operating system (OS). Voor ieder OS (Apple, Android, Blackberry etc.) dient de App opnieuw ontwikkeld te worden. Hergebruik is vrijwel onmogelijk.

– Het operating system bepaalt in combinatie met het device de levensduur van de App

– Minder controle over updates: er dient goedkeuring plaats te vinden alvorens aanpassingen of nieuwere versies beschikbaar zijn

– Laag bereik doch loyale gebruikersgroep door actieve download van App

– Indexatie door zoekmachines is niet mogelijk

Voorbeelden

Enkele mobiele websites welke als zogenaamde ‘webapp’ ingezet zijn; het zijn mobiele websites maar lijken qua look-and-feel sterk op die van Apps.

Bol.com (B2C) en BAStrucks.com (B2B).

Webapps, de toekomst?

De toekomst van mobiele websites laat zich moeilijk voorspellen. Worden het webapps? Mobiele websites met nagenoeg alle functionaliteiten en technieken van zowel het web als het device? Voor de gemiddelde MKB’er is het totale pakket (website, mobiele website, app device a, app device b etc.) bedrijfseconomisch gezien niet te verantwoorden. Voor de grote merken zal het vanwege de gewenste branding en specifieke targetingmogelijkheden uiteraard wel wenselijk zijn om te investeren in het totale pakket.

Uiteraard is deze lijst niet compleet; heb je toevoegingen of suggesties? Plaats dan een reactie!

7 Reacties
  1. fourrybum 9 mei 2011 Beantwoorden

    Bedankt voor de interessante informatie

  2. Ed Nissink 2 september 2012 Beantwoorden

    Duidelijk artikel: dank je wel!

  3. Gerben 2 oktober 2012 Beantwoorden

    " Indexatie door zoekmachines is niet mogelijk" vindt ik geen nadeel, gebruikers zoeken niet naar apps op het web. Goed gevonden worden in appStores is veel belangrijker voor native apps.

    Bij het gebruik van in-app purchases, background processing, push notificaties en sterk grafisch georienteerde apps (games), wordt je al snel gedwongen om native te gaan bouwen voor meerdere platformen.

  4. Gerben 2 oktober 2012 Beantwoorden

    Om de vraag "Webapps, de toekomst?" te beantwoorden : Het antwoord is volgens mij dat beide smaken (web/native) blijven bestaan. Het hangt af van de gewenste functionaliteit, budget, roadmap welke keuzes je hierin gaat maken samen met de klant.

  5. Mark Visser 15 maart 2013 Beantwoorden

    Wanneer je als doelstelling hebt om zoveel mogelijk mensen te bereiken dan is een goede geoptimaliseerde mobiele website een pre. Een app is leuk, maar alleen handig voor grotere bedrijven. Voor het mkb zijn mobiele websites veel handiger.

Geef een reactie