Middelenmix voor digitale en traditionele marketing

21 oktober 2017

De juiste middelen op het juiste moment. Dat klinkt als een open deur. Toch is het bepalen van de juiste middelen per moment niet zo eenvoudig als het lijkt. De keuze hangt onder andere af van je strategie, doelgroepen, doelstellingen, budgetten en risico’s.

Gebaseerd op het klantreismodel dat we binnen Juist gebruiken hanteren we een tweetal overzichtelijke schema’s waarin alle relevante marketingmiddelen anno nu gekoppeld zijn aan de 5 fasen van de klantreis:

  1. Komen (bereik opbouwen)
  2. Kijken (verkeer genereren)
  3. Kiezen (voorkeur ontwikkelen)
  4. Kopen (conversie en omzet)
  5. Terugkeren (loyaliteit en mond-tot-mond)

Een integrale en goed afgewogen inzet zorgt vaak niet alleen voor een kostenbesparing maar ook voor meer effectiviteit.

Digitale middelenmix

In onderstaande tabel zijn alle digitale marketingmiddelen gegroepeerd verticaal weergegeven. De grootte van de cirkel geeft het mogelijke effect aan en de kleuren geven inzicht in de kosten en risico’s.

Traditionele middelenmix

In onderstaande tabel zijn alle meer traditionele marketingmiddelen gegroepeerd verticaal weergegeven. De grootte van de cirkel geeft het mogelijke effect aan en de kleuren geven inzicht in de kosten en risico’s.

2 Reacties
  1. Thomas van den Hoek 25 november 2016 Beantwoorden

    Prettig overzicht.

Geef een reactie