Meer ruimte in je ‘meta description’ bij Google

19 december 2017

Sinds begin december zien we in de zoekresultaten van Google regelmatig vermeldingen naar boven komen met een langere omschrijving. Waar je voorheen 155 karakters tot je beschikking had, is er nu ruimte tot ongeveer 300 karakters. In deze blogpost leggen we kort uit wat de daadwerkelijke veranderingen zijn en wat de gevolgen kunnen zijn.

Eerst even terug naar de basis. De vermelding in de zoekresultaten van Google is onderverdeeld in een aantal onderdelen:

  1. Titel van de pagina
  2. URL van de pagina
  3. Omschrijving van de pagina (meta description)
  4. Optioneel: links naar onderliggende pagina’s
  5. Optioneel: microdata zoals reviews, prijs, levertijd, voorraad, afstand in kilometers, bereidingstijd etc.

De omschrijving in de zoekresultaten baseert Google meestal op de zogenaamde meta description die je zelf per pagina kunt invullen. Laat je deze leeg, dan kiest Google zelf welke omschrijving er komt te staan. In de praktijk zien we dat Google dan de eerste regels tekst van de pagina toont. Dit kan ook zo zijn omdat Google de opgegeven omschrijving niet vindt passen en daarom zelf een tekst kiest.

In het voorbeeld hierboven zou Google tot enige tijd terug de omschrijving halverwege afbreken tot ongeveer 155 karakters, maar tegenwoordig tonen ze tot 300-320 karakters in de omschrijving voor desktopgebruikers en 160-220 karakters voor mobiele gebruikers. Oftewel: bijna een verdubbeling.

Er zijn zelfs al voorbeelden gezien dat ook op mobiel tot 300 karakters werden getoond. Op zich is dat niet onlogisch vanwege Google’s ‘mobile first’ beleid.

Let op: we spreken hier over karakters. Een zoekmachine telt echter in pixels. Voorbeeld: ‘www’ en ‘iii’ bevatten beiden 3 karakters maar toch is de ruimte van ‘www’ beduidend langer. Om die reden kan het aantal karakters wat daadwerkelijk wordt getoond fluctueren. 

 

Wat kun je met de langere meta descriptions?

  • Het doorklikpercentage in de zoekresultaten is ook een factor voor Google om je pagina te ‘ranken’ in de zoekresultaten. Doordat je nu meer ruimte krijgt om tekst te tonen kun je bezoekers meer verleiden om door te klikken. Zorg dus dat je een duidelijk antwoord geeft op de zoekvraag; de kans is groot dat dit wordt beloond.
  • Optimaliseer de meta-omschrijving van de pagina’s die het nu al goed doen in Google. Voor webshops kan dit zeker interessant zijn met het oog op de aankomende feestdagen. Concurrenten doen dit waarschijnlijk (nog) niet en je valt meteen extra op bij de zoekresultaten.
  • Houd bij het maken van meta-omschrijvingen rekening met de langere omschrijvingen in Google en voeg altijd een meta-omschrijving toe aan je pagina’s

Op dit moment zijn verschillende WordPress tools nog niet geupdate, en houden deze nog rekening met een lager aantal karakters. Mogelijk zijn deze ook nog in afwachting van enige officiele berichtgeving vanuit Google zelf.

 

Het verschil tussen een meta description en een snippet

De meta omschrijving kun je zelf op paginaniveau invullen. Zoals hiervoor ook omschreven toont Google in veel situaties een andere omschrijving. Dat wat Google in de zoekmachine toont noemen ze een snippet. Hier kan je meta description staan, maar dus ook een tekst waarvan Google van mening is dat deze sterker is.

Dit doet de zoekmachine ook als hij de omschrijving niet vindt passen bij de pagina of de zoekopdracht die iemand opgeeft. Het apparaat en de locatie waarmee hij of zij zoekt kan ook van invloed zijn.

Tips voor goede meta descriptions

  1. Zorg dat de meta-omschrijving aansluit met de tekst in de eerste paragraaf van je pagina
  2. Het is aannemelijk dat Google op enig moment volledig zelfstandig gaat bepalen wat getoond gaat worden in de ‘snippet’ waar je je meta description getoond zou willen hebben. Denk er dus over na voor welke pagina’s je zelf de omschrijving wil invullen en laat Google het zelfstandig bepalen voor de minder interessante / relevante pagina’s.
  3. Denk goed na over welke tekst aansluit bij de zoekintentie van een gebruiker. Kijk naar welke teksten concurrenten gebruiken en vul deze daar waar nodig aan met je eigen verbeteringen.
  4. Als er daadwerkelijk een verschil komt in het aantal weergegeven karakters op mobiel en desktop kan het interessant zijn om de omschrijving op te knippen in twee zinnen. Één zin van 160 woorden en een andere zin van +/- 100 woorden.

 

Wat zijn de gevolgen?

  • De aanpassingen van Google kunnen redelijk grote gevolgen hebben. Voor zoekresultaten buiten de top 5 zul je nog verder moeten scrollen, waardoor het alleen maar belangrijker wordt om een toppositie te hebben.
  • Het gaat je extra werk kosten om de omschrijvingen uit te breiden. Zie daarvoor ook de tips hierboven!

 

Mocht je hulp nodig hebben bij het aanpassen van je meta-omschrijvingen, neem gerust even contact met ons op.

0 Reacties

Geef een reactie