Meer rendement uit Google AdWords met 10 tips

door
14 december 2015
Leestijd: 5 minuten

google-adwords-rode-achtergrond

In de loop der jaren hebben we een groot aantal AdWords accounts opgezet, in beheer gehad en/of geoptimaliseerd. Grote fouten komen we gelukkig steeds minder tegen omdat het vakgebied volwassener wordt. Een onjuist ingerichte campagne kost bedrijven echter nog steeds teveel. Enerzijds hadden deze kosten beter uitgegeven kunnen worden, anderzijds kan het omzet of kansen kosten gedurende de tijd dat een AdWords campagne níet effectief draait.

Omdat we dagelijks bezig zijn met het optimaliseren van talloze AdWords campagnes hebben we in deze blog de belangrijkste tips samengevat. Gebruik het als checklist voor het beheren van je eigen AdWords campagnes of om de prestaties van je huidige campagnes te beoordelen!

Wat verstaan we eigenlijk onder kosten?

In de economische wereld zijn kosten niet hetzelfde als uitgaven. In de wereld van AdWords zijn kosten echter ook directe uitgaven en valt er niets terug te draaien of af te schrijven. Om een effectieve inzet van AdWords te bereiken dien je te allen tijde te weten wat het kost om via AdWords een conversie te behalen en of de ‘kosten per conversie‘ iets opleveren of je mogelijk zelfs iets kosten.

Uitgaande van het voorbeeld dat een adverteerder € 250,- heeft uitgegeven aan een AdWords campagne en daarmee 10 conversies heeft behaald bedragen de kosten per conversie in dit geval € 25,-. Afhankelijk van de gegenereerde omzet, marge én mogelijke retentie van klanten dien je te bepalen of deze kosten acceptabel zijn. Let wel, om een sluitend beeld te vormen dien je uiteraard ook evt. kosten van je marketingbureau mee te nemen in deze berekening.

Maar, naast het feit dat kosten in harde euro’s uitgedrukt kunnen worden heb je ook te maken met mogelijke (omzet)derving. Want wat als je omzet bent misgelopen omdat je campagnes niet effectief zijn ingericht? Dan ziet het financiële plaatje zoals hiervoor omschreven er anders uit en kan dit een ander perspectief bieden op het rendement van je AdWords campagnes…

1. Vermijd te brede zoekwoorden

Beginners in AdWords hebben geen flauw idee dat als je adverteert op ‘website bouwen’ je ook gevonden kunt worden op ‘website zelf bouwen’. Je kunt zoekwoorden namelijk op vier manieren invoeren:

  • Breed: website bouwen
  • Woordgroep: “website bouwen”
  • Exact: [website bouwen]
  • Modifier: +website +bouwen

Lees meer over de verschillende zoekwoordopties van AdWords in een eerder blogbericht.

2. Groepeer zoekwoorden

Een goed AdWords account begint bij de structuur: duidelijke campagnes en advertentiegroepen met zoekwoorden met bijpassende advertentievarianten en landingspagina’s op je website.

Des te fijner de structuur, des te hoger de zogenaamde kwaliteitsscore die je op zoekwoordniveau krijgt, des te lager de kosten per klik (CPC: cost per click) die je betaalt. Over het belang van een hoge kwaliteitsscore in relatie tot je CPC schreven we eerder een blogbericht (link).

Om een verfijnde structuur aan te houden is het van belang dat groepen zoekwoorden samen een advertentiegroep vormen. Zorg er dus voor dat woorden met eenzelfde betekenis of doel bij elkaar staan. Maakt het ook nog eens een stuk eenvoudiger om je campagnes te beheren omdat het overzicht schept in de structuur van je AdWords account.

3. Richt campagnes in voor het display netwerk (of juist niet)

In veel ‘starterscampagnes’ zie je dat er ook wordt geadverteerd op het Google Display Netwerk (GDN). Vaak trekken advertenties op dit netwerk budget weg wat je liever inzet op gerichte zoekwoorden. Het GDN is een netwerk van websites welke advertentieruimte bieden welke ingevuld worden door adverteerders in Google.

Binnen pagina’s van deze websites worden advertenties getoond welke relevant zijn in relatie tot de context van de website. Schrijft een nieuwssite een bericht over het feit dat het mooi zomerweer wordt en dat veel mensen gaan barbecueën, dan worden advertenties van aanbieders van barbecues hierbij getoond.

Voor campagnes op GDN werk je bij voorkeur met gerichte tekst- en beeldadvertenties. Voor vrijwel iedere klant testen we de inzet van het GDN om de kansen hiervan te bepalen, afhankelijk van de resultaten wordt besloten of en hoe de inzet van GDN bij kan dragen aan het rendement van AdWords.

4. Zorg voor conversiemetingen

Kinderlijk eenvoudig, keihard nodig. Zorg ervoor dat je AdWords account is gekoppeld aan je Google Analytics account om doelen en conversies te importeren. Om het rendement te bepalen MOET je weten welke campagne leidt tot conversie en welke niet.

5. Test met advertentievarianten

Dit is een van de meest eenvoudige optimalisaties binnen AdWords. Zorg voor verschillende advertentievarianten per advertentiegroep en laat ze roulerend weergeven. Bekijk welke variant leidt tot een hogere CTR. Een hogere CTR leidt namelijk tot meer relevante kliks en biedt dus in potentie ook een hogere conversie.

6. Gebruik advertentie-extensies

Een advertentie bestaat standaard uit de volgende onderdelen:

  • Titel
  • Regel 1
  • Regel 2
  • Zichtbare URL
  • Bestemmings-URL

Met zogenaamde advertentie-extensies kun je je advertentie uitbreiden. Denk daarbij aan:

  • Sitelinks: quicklinks naar relevante pagina’s binnen je website
  • Locatie-extensies (via Google Mijn Bedrijf): hiermee wordt je locatie in de regio getoond onder de advertentie
  • Oproepextensies: hiermee wordt je telefoonnumer getoond onder de advertentie
  • App-extensies: directe link om je app te downloaden
  • Recensie-extensies: licht recensies van derden uit
  • Higlight-extensies: omschrijf korte USP’s als uitbreiding van je advertentie

7. Bied niet teveel, maar ook niet te weinig

Eén van de vaste onderdelen bij iedere review van een AdWords account is het analyseren van het uitgegeven budget. Vaak is dit teveel, soms zelfs te weinig.

Bij een te laag budget laat je, mits je kosten per conversie het toelaten, kansen liggen omdat je advertenties niet altijd worden weergegeven en je dus zoekers mist.

Een te hoog budget zorgt vaak voor te hoge kosten per conversie, vaak omdat de minder goede woorden je budget opslurpen.

Hoe zorg je ervoor dat je niet teveel en niet te weinig bied?

Zorg dat je weet wat je max. kosten per conversie mogen zijn. Kijk naar wat het conversiepercentage is voor goed presterende zoekwoorden en zorg dat de max. kosten per klik hiermee in verhouding zijn. Om dit te berekenen maak je gebruik van onderstaande formule:

‘conversiepercentage’ x ‘max. kosten per conversie’ = ‘maximale kosten per klik’

Een voorbeeld: ‘10%’ x ‘€ 20,-‘ = € 2,00

Tip: om zeker te weten dat je geen relevante kliks misloopt stel je de max. kosten per klik meestal iets hoger in.

8. Sluit woorden en plaatsingen uit

Als aanvulling op #1 van deze lijst is het vaak net zo interessant om te weten waar je NIET op gevonden wenst te worden. Dit kun je zowel voor zoekwoorden als plaatsingen voor het display netwerk (GDN) opgeven. Uiteraard kun je door middel van een uitgebreid zoekwoordonderzoek achterhalen welke woorden je kunt uitsluiten, je kunt echter ook binnen je bestaande campagne analyseren of er woorden zijn waar je niet op gevonden wil worden.

Om dit te achterhalen vraag je een zoekwoordrapport op. Hiermee krijg je inzicht in de ‘écht gebruikte zoekwoorden’ en kun je irrelevante woorden direct uitsluiten. Benieuwd hoe je dit rapport tevoorschijn tovert in AdWords? Bekijk dan onderstaande video:

9. Adverteer op je eigen bedrijfsnaam

Voor vrijwel al onze klanten adverteren we op hun bedrijfsnaam en evt. merknamen. Benieuwd waarom we dit doen?

  • De kosten per klik zijn laag waardoor de maandelijkse kosten niet enorm hoog zijn
  • Monitor eenvoudig wat het zoekvolume op je bedrijfsnaam is en hoe deze zich ontwikkeld
  • Vermeld evt. acties, nieuwtjes of contactgegevens direct in je advertentie

Tot slot, veel adverteerders adverteren op bedrijfsnamen van concurrenten. Niet altijd even netjes, je ‘drukt’ deze echter wel naar de achtergrond met een eigen advertentie.

10. Behoud aandacht voor je campagnes

Een open deur, maar minstens zo belangrijk: kijk regelmatig naar je campagnes. De intensiteit is afhankelijk van de totale maandelijkse kosten en de kosten per conversie, maar wekelijks een kijkje nemen is wel aan te raden. Of richt een Analytics dashboard in wat je wekelijks naar jezelf mailt om op deze manier een spreekwoordelijke vinger aan de pols te houden 🙂

Een aantal tips om je campagne periodiek te monitoren om te analyseren of je op de juiste weg bent?

  • Hoe ontwikkelen de CPC en CTR zich per campagne/advertentiegroep? (om de ontwikkeling per week/maand/kwartaal te zien gebruik je de ‘segmenteren’ functie)
  • Wat is het vertoningsaandeel per campagne/advertentiegroep? (via de functie ‘kolommen’ kun je het vertoningsaandeel activeren voor je rapportage)
  • Welke zoekwoorden vereisen een hogere bieding? (via de functie ‘bod bewerken’ kun je gelijktijdig het bod aanpassen van x woorden)
  • Kun je uit de zoekwoorddetails nieuwe uitsluitingszoekwoorden genereren?

lijntje getekend

Conclusie

De software van AdWords biedt naast deze lijst nog talloze andere optimalisaties. Denk bijvoorbeeld aan geo-targeting op land, regio of stad. Daarnaast kun je je richten op dagen van de week, uren per dag en apparaten (desktop/tablet/mobiel). Al deze instellingen neem je in je achterhoofd mee bij het opzetten en optimaliseren van een AdWords campagne. Deze checklist vormt in ieder geval een eerste start om werk te maken van een effectieve aanpak van Google AdWords.

0 Reacties

Geef een reactie