Meer ‘conversie’ uit je website?

door
12 december 2012
Leestijd: 2 minuten

Conversie is het vakjargon voor het behalen van een doel op een website. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van een contactformulier, inschrijving op een nieuwsbrief of de bekende ‘bel mij terug’ functionaliteit. Deze bijna traditionele conversies verliezen echter aan effectiviteit. Benieuwd hoe je wél meer conversie, en dus resultaat, uit je website kunt halen?

Verkopen of helpen kopen?

Inzicht in het beslissingsproces van je doelgroep(en) is van groot belang bij het ontwerpen en bouwen van een ‘goed converterende’ website. Hoe gaat iemand online op zoek naar jouw product of dienst? Welke informatie zoeken ze op welk moment? Op basis waarvan wordt vergeleken en uiteindelijk de (koop)beslissing gemaakt? En op welke momenten kun je hier gericht op inspelen?

Het antwoord op deze vraag is niet eenvoudig maar door de juiste stappen te doorlopen kan je er wel vrij eenvoudig achter komen. Betrek je (potentiële) klanten in dit proces. Vraag waar ze tegenaan lopen, welke informatie ze verwachten en hoe je ze daarbij op welk moment het beste kunt helpen.

Kwantiteit vs. kwaliteit

Websites en online marketing campagnes zijn veelal gefocust op het genereren van bezoek (kwantiteit). Uiteindelijk draait alles om resultaat in de vorm van conversies. Ook daar is niet het aantal conversies bepalend maar de kwaliteit van bijvoorbeeld de ontvangen offerteaanvragen. Door bezoekers gericht te sturen kan je ze interessante gegevens in laten vullen of een relevante actie laten uitvoeren.

Zo ontwikkelden we recent voor een bouwer van mobiele bungalows een online stappenplan. Daarmee beschikken potentiële kopers in een vroegtijdig stadium over relevante informatie over alles wat komt kijken bij het ontwerpen, bouwen, plaatsen en bewonen van een mobiele bungalow op basis van hun eisen en wensen. Daarnaast wordt ook duidelijk in welke fase deze klant zich bevindt. Vervolgens kan onze klant hierop acteren. Uit onderzoek blijkt dat het aankoopproces ± 12 maanden duurt, voldoende tijd om een potentiële klant te converteren naar een echte klant.

Rob de Groot – Juist internet professionals
T: 0492-370087 T: @robdegroot

0 Reacties

Geef een reactie