Mediaconsumptie vs. advertentiebestedingen

door
2 oktober 2012
Leestijd: 1 minuut

Het gezegde “Fish where the fish are” klinkt kinderlijk eenvoudig, de praktijk leert dat de aanpak hiervan een stuk lastiger is en tijd vergt. Begin dit jaar publiceerde KPCB (Kleiner Perkins Caufield Byers, een durfkapitalist) het onderzoek ‘Internet Trends’, iedereen die dagelijks bezig is met mediaconsumptie cijfers en/of advertentiebudgetten zou eens grondig naar onderstaande grafiek moeten kijken (vertaalde versie):

In de grafiek worden de tijdsbestedingen per type media vergeleken met de advertentiebestedingen per type media. De cijfers zijn uitgedrukt in percentages van het totaal en zijn gebaseerd op cijfers van de Amerikaanse markt, periode 2011. Op basis van deze grafiek kun je vier belangrijke inzichten halen:

  1. We houden nog steeds van TV
  2. Adverteerders houden nog steeds van print
  3. Consumenten bewegen sneller dan adverteerders
  4. Mobiel bevat als kanaal veel onderbenut potentieel

Update: Zie deze Marketingfacts stats waarop we de cijfers van Nederland kunnen herleiden.

Conclusie: kijk eens kritisch naar het mediagedrag van je doelgroep in relatie tot de invulling van je middelenmix

Het oorspronkelijke en volledige onderzoek “KPCB Internet Trends 2012” van Mary Meeker vind je hier als slideshow.

0 Reacties

Geef een reactie