Mediabestedingen 2014-2016

door
3 februari 2014
Leestijd: 1 minuut

Mediabureau ZenithOptimedia publiceert jaarlijks haar verwachtingen ten aanzien van de verdeling van mediabestedingen. De veranderingen die de digitale wereld met zich meebrengt zijn nog niet ten einde. Eén van de belangrijkste drijvers hierachter is het feit dat de oriëntatie van consumentenaankoop steeds vaker plaatsvinden via mobiel / smartphone. Mede hierdoor is het de verwachting dat in 2014 mobiel echt gaat doorbreken als advertentiemedium. Drie op de vier Nederlanders is inmiddels in het bezit van een smartphone, en het gebruik neemt alleen maar toe.

De belangrijkste ontwikkelingen op een rij:

  • Er vindt een verschuiving plaats van TV naar online video
  • De extreme groei in display advertising is eruit
  • Investeringen in search blijft doorgroeien
  • Mobiel groeit met 50% per jaar, in 2012 was dit nog 3% van het totale aandeel in online display en in 2014 ligt dit rond de 7%
  • Mobiel kannibaliseert voor een klein deel op het online-aandeel, het mobiele aandeel gaat meer ten koste van traditionele mediumtypen

 

Verwachtingen voor 2014 – 2016

Het totale overzicht van de procentuele groei of daling voor de komende jaren overzichtelijk in beeld:

medium 2014 2015 2016
 totaal 1% 2% 1,9%
 dagbladen  -4% -2% 0
 huis aan huis  -1% -1% -1%
 publiekstijdschriften  -8% -2% -1%
 vak-en managementbladen  -4% -3% -3%
 tv spot  -1% 1% 1%
 radio spot  1% 0 0
 bioscoop  2% 1% 1%
 outdoor  0% 1% 1%
 internet display  2% 2% 1%
 internet classified  0% 1% 1%
 internet search  12% 10% 8%

 

Wereldwijde verdeling van advertentiebestedingen per medium

De grootste groei is gelegen in mobiel internet, een behoorlijke daling is zichtbaar bij de dagbladen:

medium 2014 2016
 TV  40,2% 39,3%
 Desktop internet 17,9% 18,9%
 Mobile internet  2,7% 7,7%
 Newspapers  17% 14%
 Magazines  7,9% 6,3%
 Outdoor  6,9% 6,9%
 Radio  6,9% 6,3%
 Cinema  0,5% 0,6%

Bron: ZenithOptimedia

0 Reacties

Geef een reactie