Linkbuilding vs. linkbait

door
14 september 2012
Leestijd: 1 minuut

Voor het genereren van links kangebruik gemaakt worden van een tweetal tactieken: linkbuilding en linkbait. De voor- en nadelen en bijbehorende acties van beide tactieken op een rij:

Linkbuilding

Linkbuilding gaat over alle activiteiten die gericht zijn op het verkrijgen van zoveel mogelijk links op andere websites die leiden naar uw website.

Voordelen

  • Controle over de context, ankertekst en gelinkte pagina
  • Mogelijk om zelf oude, vertrouwde domeinen te contacteren
  • Natuurlijke vorm om te groeien in een kwalitatief linkprofiel

Nadelen

  • Tijdrovend

 

Linkbait

Linkbait gaat over content of functionaliteit (informatie, blog, persbericht, widget, tool, aanbod) die dusdanig de aandacht trekken dat deze ‘spontaan’ worden gelinkt.

Voordelen

  • Goedkope vorm van het verzamelen van links
  • Natuurlijke vorm voor het verzamelen van links
  • Je hoeft niet te ‘vragen’ om een link
  • Relevante content (lees: zoekwoordrijke content) is tevens goed voor je algehele SEO

Nadelen

  • Je weet niet op welke pagina je een link krijgt
  • Je hebt geen controle over de context, ankertekst en gelinkte pagina
  • Het ontwikkelen van dergelijke content of functionaliteit is tijdrovend

Mogelijke acties in het kader van linkbait

  • Ontwikkelen van content (nieuws, onderzoeken, tools)
  • Promotie van content leidt tot links en dus betrouwbaarheid
  • Verspreiden van nieuwsberichten
  • Evt. onderzoeken of publicaties delen
  • Gebruik van sociale media voor het promoten van de content en het verkrijgen van spontane links
0 Reacties

Geef een reactie