Layar Creator in de praktijk!

door
10 juni 2012
Leestijd: 3 minuten

Layar is een applicatie ontwikkeld door een Nederlands bedrijf welke internet ‘live‘ integreert met je fysieke omgeving via een mobiele telefoon. Door met je smartphone een magazine of poster te scannen wordt extra digitale content (laag) zichtbaar. De techniek die toegepast wordt heet augmented reality (AR). AR biedt traditionele print een extra dimensie en gaat verder dan het toevoegen van een link of QR code.

Deze week introduceerde Layar de zogenaamde Layar Creator; een hulpmiddel om interactieve print te maken. Uitgangspunt zijn tijdschriften en magazines die op allerlei plekken zijn voorzien van extra content. Je pakt je smartphone, start de Layar applicatie, drukt op een knop om een foto te maken en Layar laat zien welke extra content aanwezig is. Op die manier kun je vanuit print dus linken naar een webpagina. Een van de eerste gebruikers was VT Wonen; zij gebruikten het  om bij allerlei meubelstukken kooplinks (video) te tonen.

Introductievideo Layar Creator: welcome to interactive print

Aan de slag met de Layar Creator

Het aanmelden voor de layar creator om zelf aan de slag te gaan met het koppelen van beelden, advertenties, logo’s of volledige posters aan een actie is vrij eenvoudig. Na registratie en de benodigde verificatie kun je direct aan de slag met je eerste campagne! Volg daarvoor onderstaande 5 stappen (zie ook video verderop in deze post):

1. Maak een nieuwe campagne

Maak een nieuwe campagne aan en vul onderstaande kenmerken in:

  • Title (naam van campagne)
  • Campaign ID (eigen (volg)nummer)
  • Campaign type (visitekaartje, magazine, poster, billboard, brief)
  • Display icon (thumbnail voor in je overzicht)
  • Countries (land(en) waarin de campagne actief is)

2. Upload je pagina’s en voeg content toe

Upload een afbeelding en geef aan op welke positie je welke content (actie) wil toevoegen. Op dit moment zijn de volgende acties qua content mogelijk:

  • Link naar website
  • Call now
  • Buy
  • Download app
  • Tweet
  • Facebook
  • E-mail
  • Listen (audio)
  • Video
  • Pinterest

Na het toevoegen van de actie kun je de positie en grootte van de button nog wijzigen.

3. Opslaan en publiceren

Klik op ‘save page’ en je campagne is klaar voor gebruik!

4. Bekijk met Layar
Open de Layar app op je smartphone, scan de afbeelding vanaf je visitekaartje, vanaf een poster of uit een tijdschrift en je ziet de gekozen actie als laag op je camerabeeld verschijnen.

5. Monitoren

Bekijk de resultaten van je campagne:

  • aantal weergaves
  • aantal gebruikers
  • aantal (door)kliks
  • datum
  • locatie

Alle statistieken kun je ook als CSV downloaden.

Gratis versie

De Layar Creator is gratis te gebruiken, daarmee heb je toegang tot:

  • Layar Creator (omgeving waarin je campagnes maakt)
  • Een set voorgedefinieerde buttons (call, download, buy, like, pin, download, tweet, website)
  • Mogelijkheid om zelf buttons te uploaden (tekst, upload afbeelding)
  • Ongelimiteerd aantal campagnes
  • Statistieken van je campagnes (basis: aantal weergaves, gebruikers, kliks, tijdstip, locatie en CSV download)
  • Ondersteuning (documentatie, veelgestelde vragen, video’s, forum)
  • Mogelijkheden voor ontwikkelaarsfuncties
  • Invoegen van Augmented Reality (AR) video

Samenvattend vind je hieronder een praktische video met instructies over hoe de Layar Creator te gebruiken (Engelstalig):

Hoe en waar kun je Layar toepassen?

De veelzijdigheid van de layars zal de komende maanden fors uitgebreid worden en er zullen tal van partijen op de markt komen met interessante ideeen en toepassingen. Enkele voor de hand liggende toepassingen:

  • Voor uitgevers: artikel in magazine wat linkt naar het volledige online artikel
  • Voor adverteerders: advertentie in een magazine die zich ombuigt naar een video
  • Voor adverteerders: poster
  • Voor retailers: product signing die linkt naar bijpassende online video met productinformatie
  • Voor bedrijven: visitekaartje linkt direct naar je sociale media profiel of telefoonnummer

Niet alleen maar hallelujah

Layar is een mooie techniek en biedt meer mogelijkheden dan huidige technieken die print en online met elkaar verbinden, denk aan QR codes. Maar, er schuilen ook nadelen in de techniek. Zo heb je als uitgever van een magazine geen volledige invloed meer op wat wordt getoond danwel gekoppeld aan de pagina’s in je magazine. Daarnaast kan in principe iedereen een bepaald beeld koppelen aan een actie. De komende maanden zullen meer inzicht geven in de ontwikkeling hierin!

1 Reactie

    Geef een reactie