Jongeren bereiken: Snapchat, Facebook of Instagram?

door
22 april 2015
Leestijd: 2 minuten

Grote mediabedrijven en adverteerders hebben steeds meer moeite met het bereiken van jongeren. Dit komt mede door de groeiende populariteit van YouTube, Netflix en sinds kort Snapchat. Daar waar deze doelgroep vroeger steevast voor de buis zat om (in Nederland) TMF, MTV of The Box the kijken zul je vandaag de dag uit moeten wijken naar sociale netwerken zoals Snapchat om jongeren te bereiken.

Snapchat?

Snapchat draaide oorspronkelijk om zelfverdwijnende content maar biedt sinds begin van dit jaar ook professioneel gemaakte videocontent aan van partijen als Comedy Central, CNN, MTV, Vice en zelfs National Geographic. De content die hier door mediapartijen wordt gepubliceerd noemen we ook wel short form content, denk hierbij aan Vine waar je video’s van 6 seconden kunt uploaden. Interessant detail is dat adverteerders bereid zijn een tot 2x hoger CPM tarief te betalen in vergelijking tot YouTube. Waarom? Snapchat trekt vooral jongeren aan 🙂

Een onderzoek van ComScore versterkt het idee dat Snapchat een interessant kanaal vormt om jongeren te bereiken. Zij hebben namelijk onderzocht dat 71% van alle Snapchat gebruikers in de VS tussen 18 en 34 jaar oud zijn. En zelfs 45% van alle gebruikers is 18 tot 24 jaar oud. Deze cijfers geven echter een vertekend beeld omdat ComScore gebruikers onder de 18 jaar niet meeneemt in haar onderzoeken. Het werkelijke percentage zal dus waarschijnlijk zelfs nog hoger liggen…

Interessant is het ook om te zien hoe de demografische gegevens van Snapchat zich verhouden tot concurrenten als Facebook, Instagram en Twitter:

social networks demographics 2014 snapchatEn Nederlandse jongeren dan?

Newcom Research onderzocht het gedrag op sociale media van ruim 10.000 Nederlandse jongeren tussen 15 en 24 jaar. 98% van hen is actief op sociale media en Facebook is het meest gebruikte platform met ruim 1,7 miljoen gebruikers. 1,4 miljoen hiervan checkt dagelijks berichten op Facebook. De grote groei is er echter uit met een stijging van 8% ten opzichte van 2014, de grootste groei zien we terug in Google+ (i.v.m. Android), Instagram, LinkedIn, Snapchat en Pinterest. Twitter is de grote verliezer onder Nederlandse jongeren, het afgelopen jaar haakte 60% van de gebruikers af.

 

0 Reacties

Geef een reactie